Motorer??? Twins och Stånkor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kanske får tag på en gammal japansk 60-70tals motorcykel under semestern, det har varit en 5-600cc paralelltwin, men motorn saknas.
(underbar beskrivning av en motorcykel va? Hon som tipsade visste inte mer)

Nu har jag sökt efter lämplig motor till den (om det skulle bli ett köp), vad jag vill ha är en motor liknande den som har suttit där, men i samma veva läste jag om supermonos och en lämplig stånka kunde ju också hitta ner i ramen.
(eventuellt en smal radfyra, v twin eller något annat som kan tänkas vara billigt och rymmas i ramen)

Jag tänkte att här finns kompetensen, lista lite motorer som skulle kunna tänkas vara användbara (personligen vill jag ha luftkylt, men jag tänkte att rent generella tips skulle kunna vara bra för andra som går i samma tankar)

Märke/modell
Cylantal
Effekt
Luft/Vattenkyld
Annat bra att veta
 
Last edited:
Är själv väldigt sugen på Kawasakis Z750 paralelltwin.
http://www.traderamotor.com/showObject.aspx__id~473386__hl~kawasaki_z750_b1_-76_i_delar
LTD_Prospekt.jpg

Luftkyld och kickstart!
Yamaha XS 650 (paralelltwin) påstås vara mysig också.
http://www.youtube.com/watch?v=uHp8k4NG3Sk
Men skall det vara lätt och slitstarkt så tror jag mer på Honda XR600 (stånka).
http://www.youtube.com/watch?v=Lhyu3x7B8nY
V-twinnar och (äldre) radfyror tar mer plats än man tror.
 
HAHA en sån har ju morsan!!! körde den 40 mil till sommarstugan innan midsommar, lite skillnad på den och horneten:tungan
men den va ganska trevlig ändå....Lite som att man hellre kör 40 mil i en 25 år gammal mercedes än en splitter ny mitsubushu colt.

ursäkta kapningen blev så glad ba!!
 
Honda Dominator är en modernare motor byggd i äldre stil, enstånka 650 kubik ~ 40 hästar. Håller typ förevigt. Luftkyld

Africa twin är en lite piggare V-twin på 750 kubik och 60hk. Vätskekyld

Det är väl två motorer man kan få för en lite större peng då...
 
HAHA en sån har ju morsan!!! körde den 40 mil till sommarstugan innan midsommar, lite skillnad på den och horneten:tungan
men den va ganska trevlig ändå....Lite som att man hellre kör 40 mil i en 25 år gammal mercedes än en splitter ny mitsubushu colt.

ursäkta kapningen blev så glad ba!!
Saknar antagligen ALLT som en modern hoj har.
Gör inget!
Charm är viktigare.
Som en "Britt-bike" men pålitligare.
 
finns inga snygga enstånks motorer som passar in då dom oftare ser modernare ut..
kör på en äldre paralell som ovan säger o vissar :tummenupp
snygga som faen :)
 
Jag tackar för dom mycket bra tips jag har fått.

Tanken var just att bygga en "brittisk" hoj fast med Japan grejor.
Chassiet är ju inte avpassat för någon större effekt så jag var mest ute efter utseendet sen om det skulle bli en 350cc motor selar inte så stor roll.

Jag hade tänkt försöka mig på att gjuta egna kåpor, i alla fall till häcken, men tar gärna tips på var man hittar café frontkåpor billigt.
(typ Dunstall)
 
Yamaha SR500. Snyggaste motorn. Pungt.

Stånka
500cc
Luftkyld
ca 30 vilda hästar.
Kick

XT är kanske ett alternativ. Finns ju med lite mer kubik också.
 

Bifogat

  • SR.engine.jpg
    SR.engine.jpg
    60.7 KB · Visningar: 131
Yamaha SR500. Snyggaste motorn. Pungt.

Stånka
500cc
Luftkyld
ca 30 vilda hästar.
Kick

XT är kanske ett alternativ. Finns ju med lite mer kubik också.

Ja, det var definitivt en snygg stånka, 30 vilda räcker till en kul stadsmoppe.
Kick är manligt :tummenupp
 
Yamaha SR500. Snyggaste motorn. Pungt.

Stånka
500cc
Luftkyld
ca 30 vilda hästar.
Kick

XT är kanske ett alternativ. Finns ju med lite mer kubik också.

ok.. de missa jag faen.. den då men ingen annan.. tyvärr är sr500 en ganska populär hoj så att få tag på en sån e nog svårt.
 
En Hinkley Triumph klarar ju utan problem kvalitétskraven du har.
Men det kanske faller på budgeten?
 
En Hinkley Triumph klarar ju utan problem kvalitétskraven du har.
Men det kanske faller på budgeten?

En trajja motor oavsett ålder skulle kvala, tyvärr faller det fett med budgeten som är i pricip noll.

Jag hade hoppats att jag skulle kunna gräva upp någon motor i något uthus, men då får man ju räkna med dyra reservdelar istället, för arbetstiden sätter man som intäkt på hobbykontot istället.
 
CB400 motorer är ju vanligare än flugor på koskit annars.
För liten, för tråkig.
Men otroligt driftsäkra och gott om reservdelar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top