Motorer i MotoGP?!

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Alltså nu måste jag fråga. Jag hörde en kommentator på tv säga "Vilket härligt ljud det kommer ur Ducatis twin".
Kör Ducati fortfarande med en twin i MotoGP?:va
Jag trodde absolut att de hade övergivit sin 90graderstwin till förmån för en radfyra som alla andra kör med. För det har väl alla andra?
 
Last edited:
Ducati har aldrig kört twin i motogp, de kör 4 cylindrigt men i L-form (45 grader).
 
Misstänker att kommentatorerna var svenska och du såg på viaplay isf är jag inte speciellt förvånad över kunskapsglappet...
Motogp skall du se med engelska kommentatorer på motogp.com eller piratstreama btsport!
 
90graders menade jag förstås och jo, det var svenska kommentatorer...
Ganska märkligt ändå tycker jag. Det är superviktigt vilket material man använder annars i hojarna där. Alla kör med öhlins till exempel. För att de är bäst helt enkelt. Väl? Vill minnas att Bautista var tvungen att köra med ett annat fabrikat någon säsong och att han var väldigt missnöjd.
Trodde kanske att det skulle finnas en självklar konkurrensfördel med radfyra eftersom de flesta använder det, men uppenbarligen inte.
Vad kan vara skälen till om man använder v4 eller rad4?
 
Suzuki och Yamaha kör radfyra, resten vinkelfyra. Honda och Ducati med 90graders. Aprilia vet jag inte.


Ducati körde med twin pulse ett tag, så det kanske därifrån missförståndet kommer?
 
90graders menade jag förstås och jo, det var svenska kommentatorer...
Ganska märkligt ändå tycker jag. Det är superviktigt vilket material man använder annars i hojarna där. Alla kör med öhlins till exempel. För att de är bäst helt enkelt. Väl? Vill minnas att Bautista var tvungen att köra med ett annat fabrikat någon säsong och att han var väldigt missnöjd.
Trodde kanske att det skulle finnas en självklar konkurrensfördel med radfyra eftersom de flesta använder det, men uppenbarligen inte.
Vad kan vara skälen till om man använder v4 eller rad4?

Vilka är "de flesta"? Yamaha och Suzuki? Både Honda, Aprilia och Ducati kör V4/L4 ju. KTM som ger sig in nästa säsong kör ju också de L4/V4.
 
När man började med 4 takt så körde Honda med en V5 :7peta
 
Yamaha och Suzuki = radfyra med crossplane vevaxel.
Honda och Ducati = V4 med 90 grader mellan cylinderraderna.
Aprilia = V4 med något mindre vinkel än 90 grader mellan cylinderraderna.
Och numera har de flesta en icke konventionell rotationsriktning...

Ingen använder en konventionell radfyra med "jämn" tändföljd då detta orsakar alldeles för stora pulsationer i tröghetsmoment vilket anses störa förarens känsla och manövrerbarhet. Läs gärna de artiklar som numera framlidne journalisten Kevin Ash skrev.

http://www.ashonbikes.com/cross-plane_crank

Hondas gamla V5-motor innehåller allt detta kring minimerade tröghetsmomentpulsationer plus en alldeles briljant lösning på hur man balanserar en motor. Mittencylindern i den främre cylinderraden är - grovt beskrivet - en ren balansator som eliminerar behovet av balansaxel samtidigt som den producerar 20% av motorns effekt. Enligt mig en av de enklaste och samtidigt mest genialiska konstruktioner som använts för att fullständigt dominera en racingklass. Att det tog konkurrenterna tre-fyra år att lista ut syftet bakom denna konstruktion gör inte sagan sämre...
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top