Motorcyklister , lovligt byte ??

Spelar egentligen ingen roll om polisen gör något eller inte, men det är ändå bättre att ringa polisen så dom kommer ut och skrämmer ungjävlarna. Dom flesta tonåringar är, förhoppningsvis, rädda för polisen och kanske, åtminstånde, får en tankeställare.

Eller dagens ungdomar är alla adnangangsters och inte rädda för någon, vad vet jag. :va

...
Eller dagens ungdomar är alla adnangangsters och inte rädda för någon, vad vet jag. :va

Tyvärr känns det så, måste ha ngt med uppfostran att göra. finns inte många kids som har respekt för sina föräldrar längre. har man inte respekt för sina egna föräldrar så kan man inte förväntas ha ngn respekt för ngn anna heller.
ja, respekt menas med att man vet om att om man gör ngt jävligt dumt så möter man en omgång stryk när man kommer hem. det har fungerat i alla tidigare generationer men nu är det olagligt.

bara en fundering, tror tyvärr det ligger mycket i det. :gnissla

Du har mina sympatier, jag har mycket otrevliga erfarenheter av polisen i Uppsala. Du kan överklaga nerläggningen av förundersökningen redan nu då den ska skickas till åklagaren som fattat beslut om nerläggning.

jag har redan pratat med åklagaren och han la på luren efter några frågor jag ställt..... IDIOT....

Nog för att lagen om nödvärn finns men 99,9% av alla som hävdar nödvärn blir dömda i domstol i alla fall. Måste ni ge er in i handgemäng med någon som gjort något rejält brottsligt så peka istället på "envarsgrip". Inte så lysande odds där heller men bättre än nödvärn.

Jag har heller ingen statistik över mål där nödvärnsrätten på ett eller annat sätt åberopats. Många som hävdar nödvärn är vanliga busar som har varit ute och fajtat och försöker slingra sig inför rättvisan, dessa blir såklart dömda för misshandel.

Den som blir utsatt för någon skit och tvingas använda våld för att värja sig eller sin egendom behöver dock inte vara ängslig sålänge han inte använder uppenbart övervåld.

Tyvärr känns det så, måste ha ngt med uppfostran att göra. finns inte många kids som har respekt för sina föräldrar längre. har man inte respekt för sina egna föräldrar så kan man inte förväntas ha ngn respekt för ngn anna heller.
ja, respekt menas med att man vet om att om man gör ngt jävligt dumt så möter man en omgång stryk när man kommer hem. det har fungerat i alla tidigare generationer men nu är det olagligt.

bara en fundering, tror tyvärr det ligger mycket i det. :gnissla

Våld gör knappast folk mindre våldsamma. Finns rätt många bråkiga ungdomar som får stryk hemma (särskilt invandrare som ju hänsyftas till en hel del i den gär tråden) för minsta grej. Det gör dom knappast lugnare, snarare härdade och avtrubbade.

Våld föder våld - jävla klyscha men icke desto mindre sann.

Föräldrar ska vara förebilder, inte bestraffare, och det är det dock tyvärr många som saknar.

Jag har heller ingen statistik över mål där nödvärnsrätten på ett eller annat sätt åberopats. Många som hävdar nödvärn är vanliga busar som har varit ute och fajtat och försöker slingra sig inför rättvisan, dessa blir såklart dömda för misshandel.

Den som blir utsatt för någon skit och tvingas använda våld för att värja sig eller sin egendom behöver dock inte vara ängslig sålänge han inte använder uppenbart övervåld.

Ja, man kategoriserar våldet vid ett ingripande i tre kategorier:

*Försvarligt våld.

*Ej uppenbart oförsvarligt våld

*Oförsvarligt våld

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna