Motorcyklister , lovligt byte ??

Det kvittar om det är choklad eller sten, man kastar inte saker på folks egendom.

Eller om man kommer åkandes på sin mc, så vet man ju inte om det är en sten, blomkruka eller en papperstuss, man kanske bara väjer undan åt nått håll och kör åt helvete. (så gör man bara inte om man har en hjärna att tänka med) bara om man är väldigt ond.

Ungar under 15 år är helt och hållet straffimmuna eftersom det helt enkelt inte går att åtala dem. Den som inte är "straffmyndig" kan hitta på i princip vad för djävulskap som helst utan att riskera något värre än att en av kommunens socialsekreterare säger aja-bajja. Detta börjar bli ett problem då en liten klick snorungar är väldigt väl medvetna om detta. De saknar normalt hyfs och respekt för sin omgivning och behöver inte vara rädda för någon form av konsekvenser av sina handlingar. Detta har lett fram till tokigheter såsom kastande av skit från broar (om man siktar efter en motorcyklist borde det rubriceras försök till grov misshandel/dråpförsök), våld och hot mot busschaffisar, mordbränder i soprum och stenkastning mot räddningstjänstens personal. Detta drabbar förhållande vis få, men retar gallfeber på 999 promille av befolkningen . Om inte samhället skaffar sig effektiva metoder att stävja denna typ av nidingsdåd blir nästa lika naturliga som beklagliga steg i utvecklingen att vanligt, hyggligt folk kommer att ta i med hårdhandskarna mot dessa smågangsters så snart tillfälle ges. Då, mina vänner, är fan lös !

Skulle inte tro det, iaf inte i uppsala.... Polisen skiter i allt verkar det som ibland...
lite OT:
Blev slagen på valborg (sista april) av en kille som körd in i mig med backspegeln, slet sönder min skjorta och slog mig två gånger framför min sambo och två kompisar (som blev vittnen), fick reda på av en slump att det blivit nedlagt pga inte tillräckliga bevis.... MEN det ska överklagas när handledaren på polisen kommer tillbaka från sin semester....
Så jag har inte mycket för polisen! Jävla sandlåda där inne....

Sen har vi ju min "olycka" när en bil prejade mig av vägen, ingen polis på plats pga brist på personal eller viktigare prioriteringar.....
VAD I HELVETE....:huvet

Så man får nog ta saker i egna händer om det ska hända nått i det här landet.... Rättsväsendet är det sämsta i världen nästan.....

Så ska man göra!!!!!! :yoparty:tummenupp

Du har mina sympatier, jag har mycket otrevliga erfarenheter av polisen i Uppsala. Du kan överklaga nerläggningen av förundersökningen redan nu då den ska skickas till åklagaren som fattat beslut om nerläggning.

FY FAN :mad:....Mina o polarens planer på hoj semester i sverige blir bara mindre o mindre, vill ju int komma hem med sönder krasad hoj eller hem i en kista :(....

Kan ju dra en story o då, jag o två polare va ute o gled me enas jänkare på stan lite jag agera chafför. Kommer fram till ett övergånställe där de kommer lite ungdomar på väg över, ser en jag känner så jag tuttar o vinka åt han. Mitt i allt så ser jag en som höjer armen o i nästa stund blir hela vindrutan täkt i ölskum. Då har en av dom jävlarna kasta en ölflaska på den så hela rutan sprack :mad:. Jag o kompisen som sitter fram hoppar ut direkt o börjar springa efter fanskapet men han hade hunnit iväg redan. Blir så jävla förbannad på sånt där skit rövknullade med grov stålborste sku dom behöva bli :huvet:finger

Vi fick tag på han lite senare tack vare dom han gick med, han var inga lika stursk på sig när vi hälsade på han :D

Har rensat ett antal inlägg som var onödiga, både från de gör onödigt påhopp på invandrare utan anledning och de som gör påhopp på folk med åsikter om invandrare.

I övrigt, får jag tag i en unge som skadat egendom jag har... så är det lätt hänt att det blir smisk om ungen kaxar sig och inte visar en viss grad av ånger. För det verkar inte som att föräldrarna lär ungarna vett och etikett eller visar konsekvenserna av sitt dåliga uppförande.

komiskt at sen swedie skrev så har ingen skrivit nått
alla antog att tråden var stängd eller?

Igår fick jag för övrigt en frisbee i huvvet
Det var väl mitt eget fel, det var några betongsuggor utställda på en väg jag vanligtvis brukar ta, passerade lite snyggt och tänkte inte mer på det
Tydligen så var det en frisbeegolfbana anlagd där nuförtiden :)

komiskt at sen swedie skrev så har ingen skrivit nått
alla antog att tråden var stängd eller?

Igår fick jag för övrigt en frisbee i huvvet
Det var väl mitt eget fel, det var några betongsuggor utställda på en väg jag vanligtvis brukar ta, passerade lite snyggt och tänkte inte mer på det
Tydligen så var det en frisbeegolfbana anlagd där nuförtiden :)

Hahaha men hur många är vakna kl 8 på en söndag morgon? xD

haha lagom pinsamt att få den i huvudet :tummenupp

Du har inte lagstöd för att försvara egendom i Sverige, kan ha nåt med saken att göra.

PS

Saken att folk snor/saboterar hela tiden.

Du har inte lagstöd för att försvara egendom i Sverige, kan ha nåt med saken att göra.
.

:va

Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:
* Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
* Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
* Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
* Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Vad vi ser här är inget än fenomenet '' dra alla över en kamm''. :tummenupp

Några invandrare missköter sig - Invandrare blir en grupp som missköter sig.

Några hårdrockare knarkar ihjäl sig - Hårdrockare knarkar.

Hells Angels kör HD - Alla som kör HD är outlaws.

Någon hantverkare snuvar - alla hantverkare fuskar

Någon tjuvjagar - Alla jägare tjuvjagar

Några kör bombrepor eller hamnar i en husvägg - Alla motorcyklister .... ja just det. :hej

:mattias

Mycket väl skrivet! Minoriteter kommer alltid att generaliseras i den svagtänktes intellekt. Det har antagligen de flesta motorcyklister redan upplevt.

:va

Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:
* Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
* Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
* Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
* Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Nog för att lagen om nödvärn finns men 99,9% av alla som hävdar nödvärn blir dömda i domstol i alla fall. Måste ni ge er in i handgemäng med någon som gjort något rejält brottsligt så peka istället på "envarsgrip". Inte så lysande odds där heller men bättre än nödvärn.

Envarsgripande RB 24:7 2 st. "Om den som begått brott, på vilket fängelse kan följa påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas ev envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman".

Brottet "skadegörelse" har fängelse i straffskalan och därmed har ni rätt att gripa personen som utfört gärningen.

Skadegörelse BRB 12:1. "Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, dömes för skadegörelse till böter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet kan anses som grovt skall dömas för grov skadegörelse till fängelse i högst fyra år".

Då har vi utrett det, eller?:)

Har ni gripit en person för ex ovanstående brott skall ändå polis tillkallas. Polisen utreder omstädigheterna på platsen och gör isf en annan bedömning som kan bli en annan brottsrubricering. Allt handlar om omständigheterna och många lagar skall en polisman ha i åtanke vid ett sådant beslut. Man skall ta hänsyn till mkt och då kanske den som blivit utsatt blir besviken.

Last edited:
Skicka in "dagens ris" till tidningen, det gör alla andra svenssons för att få ur sig sina aggressioner.

Tex:

"Dagens ris

Till småbarnen som slängde en kruka på mig när jag körde med min motorcykel.
Jag kunde dött, hoppas ni läser detta och lär er en läxa..."

Skicka in "dagens ris" till tidningen, det gör alla andra svenssons för att få ur sig sina aggressioner.

Tex:

"Dagens ris

Till småbarnen som slängde en kruka på mig när jag körde med min motorcykel.
Jag kunde dött, hoppas ni läser detta och lär er en läxa..."

haha, jag skulle bli förkrossad

Skall det inte vara dagens fallande blomma? :D

Skämt åsido..
Det är otroligt att de gör dessa saker.. Jag råkade ut för en liknande situation när jag satt i min gamla VW för ett antal år sedan. En sten i sidan när jag åkte över en gångtunnel. Gammelfolkan är rätt bra i terrängen, så jag jagade småglinen på cykelbanan i någon minut innan de hoppade av cyklarna och sprang till skogs.

Deras cyklar lämnade de kvar och DE var stöldmärkta med personnummer. :D
Jag hade också en extra kätting i bilen så jag slog fast cyklarna runt en lyktstople och ringde snuten när jag kom hem och anmälde småpojkarna med personnummer.. Polisen garvade läppen av sig och lovade åka hem till varje familj och berätta om småglinens agerande.:D Kättingen fick jag ta bort dock..

Detta var dock i Gävle för sisådär en 10-12 år sedan.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...