Motorcyklister kör långsammare än övriga fordon

Den här statistiken kommer väl från sommarens stora mätningar av den svenska trafiken med mätslangar lite överallt, som dessutom flyttades runt hela sommaren så helt plötsligt dök det upp en sån framför nosen när man var ute och körde på en liten krokig enkelfilig asfaltsväg mitt i småländska urskogen. :3freak

Nu vet jag inte vilket underlag Trafikverket åberopar då det inte framgår av resultatrapporten, men i VTI:s "stora nummer" i höstas finns faktiskt vägnummer/mätplats angivna. Den intresserade kan läsa här för att se efter om någon av vägsträckorna ligger utefter Era egna favoritstråk:
MC
Bil och lastbil

Last edited:
Har åkt med en kromsläde en gång som envisades med att hålla 50-60 km/h på 70 skyltade vägar samt 75-80 på 90 vägar. Ser ju bra ut på pappret bara det att massor av bilar blev sura på oss och vår långsamma mc karavann.Bilarna körde om oss allihopa och jag kan säga att minst två gånger vara det bara ren jävla tur för bilisterna och oss att det inte smällde. Bilisterna körde om i skymda backrön för att komma om oss. Visst skulle inte vara vårt fel men om det smällde så skulle kromsläden säkert inte hunnit stanna utan kanske träffats av en bil utom kontroll .
Att köra långsamt så det retar upp andra trafikkanter är inte alls bra.
Idiot krömslädeförare kan säga det var första och sista gången man åkte med den personen.

Har åkt med en kromsläde en gång som envisades med att hålla 50-60 km/h på 70 skyltade vägar samt 75-80 på 90 vägar...
...Att köra långsamt så det retar upp andra trafikkanter är inte alls bra...
Nej, som mc-förare känner nog de flesta av oss att vi i alla fall vill följa med i den omgivande trafikrytmen. Minst... Å andra sidan har i alla fall jag personligen oftast ingen tid att passa när jag kör hoj, däremot ofta i bil, vilket kanske hjälper till att minska stressen på mc? Men även bland bilisterna hittar vi ju nervknippen/miljö- eller hastighetstalibaner som drar ner tempot till 10-30 km/h under skyltad fart, speciellt om det landat en snöflinga på vägbanan.

Så frågan är ju om inte både personbil- och mc-gruppen drabbas av denna typ av bilister som sänker medelhastigheten? Däremot förmodligen inte yrkestrafikanterna - den förargruppen blir nog inte kvar i yrket särskilt länge...

Nja, kör nog betydligt fortare än vad denna undersökning försöker ge sken av.Men jag tackar och kan väl fortsätta att elda på efter detta med ett ökat förtroende från omgivningen att ... så fort gick det nog inte även om det såg konstigt ut.LOL. :crash

(Köpte ett kolsvart visir idag så nu ser det coolare ut också även om sikten försämrades aningen vid mörker). :lol

Tror också att det är indianerna som hjälper oss med den statistiken även om jag själv kör nästan alltid lagligt då jag pendlar till jobbet. Men jag tror inte medelåldern är högre på bil. Tänk vad många Agda som kör... Och sen har jag svårt att tro på vanan att köra heller. Vi pratar ju inte om att alla hojar behöver köra 30+ för att vi ska vara de som kör snabbast. Jag tror mera på att alla indianer känner att att de inte kan njuta lika mycket vid högre farter. Men vore helt klart intressant att se vad detta beror på.

Du kan ha rätt i att medelåldern inte skiljer sig från bilisterna. Men om man tittar på hur långt Agda (i detta fall min mor Inga) körde när hon var omkring 90år så var det till
stormarknaden nån gång i veckan
banken nån gång om året
bilverkstan nån gång om året
bilprovningen en gång om året
och nån "utflykt" på sommaren från Påarp (utanför Helsingborg) upp till släktingar Arild.
Det var inga långa turer.
Hon slutade köra bil när hon var 91år så ni behöver inte oroa er för att möta henne i det här livet. :)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...