Motorcyklister kör långsammare än övriga fordon

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Just in :banana

Motorcyklisterna kör i genomsnitt långsammare än både bilister och lastbilschaufförer. Detta visar Trafikverkets hastighetsmätning som genomfördes under maj-september 2012. Sveriges MotorCyklister, SMC, är inte överraskade, men gläds åt att Trafikverkets egen mätning nu bevisar en helt annan bild av motorcyklisterna än vad som annars oftast beskrivs.

Läs mer hos SMC:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-langsammare-an-ovriga-fordon/

Vi är inte så dumma ändå. Det är alltid dom där få % som "förstör" (eller har mest roligt).
 
Ja inte är det den bilden media förmedlar direkt. Men jag skulle inte vara förvånad om det samtidigt är så att de motorcyklister som kör mycket för fort kör avsevärt mycket fortare än de övriga trafikanter som kör mycket för fort. Eller att det är störra andel motorcyklsiter (procentuellt sett) som kör mycket för fort (>30 km/h för fort) än övriga trafikanter och DÄRFÖR syns/uppmärksammas lättare.

Men, men, inte fel att informera svensson och våra politike rom hur det verkligen ligger till så inte vi, den stora massan, blir felaktigt behandlade (lagar/regler mm) bara för en liten klick gör bort sig.

Bra jobbat Trafikverket & SMC som sprider budskapet! :tummenupp
 
Jag väntar med spänning på de braskande rubrikerna på löpet!

Vad är oddsen för att en sån positiv nyhet om MC kollektivet ska dyka upp på löpsedlarna, nån som törs gissa?
 
Inget konstigt.
Sveriges vanligaste motorcyklar är väl touringhojar och "kromslädar", eller ?
Och ser man på medelåldern bland hojåkarna idag så misstänker jag att medelåldern är betydligt högre än bland bilisterna.
Sedan kommer vanan. Kör man ca 1500 mil med bil om året och ca 250 mil hoj om året så är det ju inte konstigt det går fortare med bil. Man behärskar den betydligt bättre. I varje fall jag. Och vet att konsekvenserna vid strul inte blir samma som på hoj.
Och så har vi media. Media skriver bara om sånt som kan intressera som nyhet.
Och då är det tydligt att en motorcyklist som kör (för) fort är en nyhet.
 
Inget konstigt.
Sveriges vanligaste motorcyklar är väl touringhojar och "kromslädar", eller ?
Och ser man på medelåldern bland hojåkarna idag så misstänker jag att medelåldern är betydligt högre än bland bilisterna.
Sedan kommer vanan. Kör man ca 1500 mil med bil om året och ca 250 mil hoj om året så är det ju inte konstigt det går fortare med bil. Man behärskar den betydligt bättre. I varje fall jag. Och vet att konsekvenserna vid strul inte blir samma som på hoj.
Och så har vi media. Media skriver bara om sånt som kan intressera som nyhet.
Och då är det tydligt att en motorcyklist som kör (för) fort är en nyhet.
Tror också att det är indianerna som hjälper oss med den statistiken även om jag själv kör nästan alltid lagligt då jag pendlar till jobbet. Men jag tror inte medelåldern är högre på bil. Tänk vad många Agda som kör... Och sen har jag svårt att tro på vanan att köra heller. Vi pratar ju inte om att alla hojar behöver köra 30+ för att vi ska vara de som kör snabbast. Jag tror mera på att alla indianer känner att att de inte kan njuta lika mycket vid högre farter. Men vore helt klart intressant att se vad detta beror på.
 
...Men jag skulle inte vara förvånad om det samtidigt är så att de motorcyklister som kör mycket för fort kör avsevärt mycket fortare än de övriga trafikanter som kör mycket för fort. Eller att det är störra andel motorcyklsiter (procentuellt sett) som kör mycket för fort (>30 km/h för fort) än övriga trafikanter och DÄRFÖR syns/uppmärksammas lättare...

Njae, det finns faktiskt siffror på det också - Det är, procentuellt sett och relaterat till antal uppmätta fordon i den egna fordonsgruppen, fler personbilar än mc som kör mer än 30km/h för fort, och kommer jag ihåg rätt var även andelen bilar som innehade den tveksamma toppnoteringen på respektive mätsträcka högre än andelen mc.

Så - Det stora flertalet sköter sig riktigt bra även ur denna synpunkt:)
 
Massmedia har aldrig varit intresserade av att redovisa hur trafikrytmen har sänkts från 81,6km/h till 78,2km/h d.v.s. med 3,4km/h. Det går inte ens att se om ett fordon har sänkt farten i snitt med 3,4km/h. Siffran är en kliniskt matematisk siffra som är uteslutande en statistisk uppgift. Det är ungefär som om man skulle stolt presentera att medel Svensson familjens storlek har minskat från 3,74 personer till 3,59 personer. Sedan så kan vi gå ut och leta efter ”medel Svensson familjen” på 3,74 och 3,59. Tyvärr så existerar familjer bara i heltal. Så siffran måste tolkas för vad den är och att extremt beteende inte är representativt för en grupp. Vilken nyhet.

Det fantastiska är att motorcyklister är t.o.m. långsammare än lastbilar med släp i sammanställningen. Vi är den långsammaste trafikantgruppen i trafiken som dessutom har en egen organisation som försöker få oss att sänka farten och ändra vårt aggressiva körbeteende. Efter som vi är så långsamma så anordnar vi bandagar för att öva upp vår färdighet i att vara den långsammaste gruppen.
Men det som får dig eller massmedia att reagera är när ett sportigt fordon med högt ljud passerar dig och, du upplever, att ”det gick minst i 250km/h” eller en videosnutt där någon kör race i mitt i trafiken. Bilden man får då av motorcyklister är att de alltid är olagliga eftersom de alltid kör minst 250km/h eller sitter på en Harry Parkinson och håller de på med andra olagligheter. Ett extremt beteende som ingen statistik kan fånga.
Den allra konstigaste trafikantgruppen som tycks omkomma i trafiken, är trots allt fotgängare. Undra om de springer ihjäl sig eller om de krockar ihjäl sig. Men dör gör de. Hur fungerar den gruppen i den kära nollvisionen om att sänka farten.

Nä, statistik det är kul grejer det. Men vi klarar inte av att ge en objektiv bild av verkligheten som skulle få gemene man att tänka annorlunda eller inte vara fördömmande. Tack massmedia ni är alltid så objektiva.
 
dum fråga men hur mäter dom "genomsnitthastiheten"? :)
Oftast med "gummislangar" över vägbanan som registrerar fordonstyp, riktning och hastighet. Medelhastigheten beräknas som summan av hastighetsnoteringarna dividerat med antalet registrerade noteringar. Medianen är den hastighet som det fordon som ligger precis i mitten av mätintervallet har hållit (t ex den femte noterade hastigheten i en gruppering av nio mätvärden).
 
Pratade med en snubbe på Expressens Trafik-red, han tyckte att det lät intressant.
Så nu får vi se om det skrivs något, eller bara "glöms" bort :)
 
Pratade med en snubbe på Expressens Trafik-red, han tyckte att det lät intressant.
Så nu får vi se om det skrivs något, eller bara "glöms" bort :)

Det ska bli intressant att se men det är nog ytterst tveksamt att tar plats i tidningen.

Rubriken: "300 km/h vansinnesfärd på gatan" ger mer läsare.
 
Oftast med "gummislangar" över vägbanan som registrerar fordonstyp, riktning och hastighet. Medelhastigheten beräknas som summan av hastighetsnoteringarna dividerat med antalet registrerade noteringar. Medianen är den hastighet som det fordon som ligger precis i mitten av mätintervallet har hållit (t ex den femte noterade hastigheten i en gruppering av nio mätvärden).

:tummenupp Statistiken visar även att enhjulingar kör snabbare än genomsnittsfordonet.
 

Bifogat

  • Wheelie_Weekend_Wheelies_126.jpg
    Wheelie_Weekend_Wheelies_126.jpg
    65.8 KB · Visningar: 96
  • SM-enhjuling_2007-43.jpg
    SM-enhjuling_2007-43.jpg
    236.4 KB · Visningar: 92
En annan orsak till att siffrorna ser ut som dom gör är väl man sällan mäter hastighet på små kurviga landsvägar där man i regel fläskar på med motorcykel. Jag själv kör oftast enligt gällande hastighet på motorvägar och liknande eftersom att jag 8/10 ggr inte tycker att det är så spännande att köra fort rakt fram.
 
Last edited:
En annan orsak till att siffrorna ser ut som dom gör är väl man sällan mäter hastighet på små kurviga landsvägar där man i regel fläskar på med motorcykel. Jag själv kör oftast enligt gällande hastighet på motorvägar och liknande eftersom att jag i 8/10 ggr inte tycker att det är så spännande att köra fort rakt fram.
Det är väl snarare så att just detta förklarar varför mcåkare har lägre medelhastighet än bilisten men ändå har en större andel hastighetsöverträdelser.
I somras låg det i.a.f. slangar över vägen på en av de krokigare vägarna jag har till jobbet (80-väg f.ö.) och det låg även slangar på motorvägen (110-väg) ett tag.
 
Så här kan vi inte ha det! Vi kan ju inte vara långsammast i trafiken. Detta får vi se till att ändra på, ut och BRASSA HILVEDE när snön försvinner.
 
Det är väl snarare så att just detta förklarar varför mcåkare har lägre medelhastighet än bilisten men ändå har en större andel hastighetsöverträdelser.
I somras låg det i.a.f. slangar över vägen på en av de krokigare vägarna jag har till jobbet (80-väg f.ö.) och det låg även slangar på motorvägen (110-väg) ett tag.

Den här statistiken kommer väl från sommarens stora mätningar av den svenska trafiken med mätslangar lite överallt, som dessutom flyttades runt hela sommaren så helt plötsligt dök det upp en sån framför nosen när man var ute och körde på en liten krokig enkelfilig asfaltsväg mitt i småländska urskogen. :3freak
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top