Motorcyklist prejad av bil....

På tal om respekt.
Jag kan inte minnas sist jag såg någon Tacka en bil som håller undan vid omkörning genom att motblinka med blinkersen när man är förbi.

Jag gör det alltid själv.

Och det är ännu mer sällan man får en snabb ljustutning tillbaka när man tackat som Varsågod.

Fast det värmer alltid lite granna när man får den där ljusglimten tillbaka :kramas

Det händer faktiskt att man ger ett tack som blinkning om den bil man närmar sig tydligt visar att de tänker hålla till höger medans man passerar förbi.I tät trafik har jag även upplevt att många i ens närhet uppfattar en betydligt bättre om man vid vänstersväng med mc sträcker ut hela armen på detta håll.Har tyvärr inte lyckats parera detta vid högersväng när hojen av någon anledning tappar fart ganska plötsligt ha ha ... :va :)

På tal om respekt.
Jag kan inte minnas sist jag såg någon Tacka en bil som håller undan vid omkörning genom att motblinka med blinkersen när man är förbi.

Jag gör det alltid själv.

Och det är ännu mer sällan man får en snabb ljustutning tillbaka när man tackat som Varsågod.

Fast det värmer alltid lite granna när man får den där ljusglimten tillbaka :kramas

Jag tackar alltid å visar alltid att jag sett ett tack om jag nu skulle bli omkörd ;)

Om du inte är ute och bombar 200+ så ser jag ingen större ide att köra om en bil som ligger i 160... och han var ju uppenbarligen snabbare än dig i det där fallet :arsele:D

Nja alltså, Audin började inte sin omkörning i 160. Det var hastigheten när vi efter några hundra meter kom ifatt nästa bil och jag, trögtänkt som jag var, inte fattade att den gasade satan. Tänkte mest att "Fan vad lång tid det tar att köra om puckot. Man kanske skulle växlat ner innan". :D

Last edited:
Nja alltså, Audin började inte sin omkörning i 160. Det var hastigheten när vi efter några hundra meter kom ifatt nästa bil och jag, trögtänkt som jag var, inte fattade att den gasade satan. Tänkte mest att "Fan vad lång tid det tar att köra om puckot. Man kanske skulle växlat ner innan". :D

Hehe jo jag känner igen det, man ligger och halvgasar på 6an och bilen ligger på varvstoppet :D ...

Men det här med blinka med helljus tror jag bara triggar folk till road-rage.. ingen tjänar på "hörru dudu vad fort du kör - blink blink", själv får jag väldigt mörka tankar när kärringar blinkar på mig (i bilen då)

Men det här med blinka med helljus tror jag bara triggar folk till road-rage.. ingen tjänar på "hörru dudu vad fort du kör - blink blink", själv får jag väldigt mörka tankar när kärringar blinkar på mig (i bilen då)
Nu var det mest "hörru dudu vad du ligger ivägen".

Men jag får väl tänka om lite där och skaffa mig mer tålamod och överseende med mina sämre-vetande-medtrafikanter-som-blir-sura-för-ingenting-när-de-ligger-ivägen ;)

Det är jävligt frestande att bara glida förbi på höger sida.

Är det ledigt till höger så blir det omkörning till höger , förvånande många använder mittfil här i fjollträsk som "sin" transportfil .... ligger dom i vänsterfil å slökör så klipper man om dom endå om det är ledigt i mitten osov ...men många vaknar lite om man visar sig i till vänster i vänsterfilen så byter förvånande många till mitten , men med gott omdömme när man kör om på E4 till höger .... INGEN(nästan) blinkar/kollar spegel om dom ska fladdra över i högerfilen

Hehe jo jag känner igen det, man ligger och halvgasar på 6an och bilen ligger på varvstoppet :D ...

Jag skulle aldrig få för mig att blinka pga. att någon kör för fort eller liknande, däremot blinkar jag och/eller tutar om någon stör min framfart i onödan, t.ex genom att ligga i vägen när det inte finns någon anledning, när någon kastar sig ut framför mig i filen utan att ens blinka, kör före när jag har företräde enligt högerregeln etc.

Idioter som jävlas ska åtminstone få veta att de gör fel. I bästa fall kanske de tänker en gång extra nästa gång.

Tyvärr verkar grejen vara att en del idioter gör fel för att de inte fattar bättre och då blir de (uppenbarligen) sura istället.

jag har aldrig varit med om nån bilist som försöker preja.

däremot så kastar sig bilarna nästan i diket när man kommer upp bakom lite halvsnabbt.

känns mer som man kör nåt jävla utryckningsfordon :)

måste bero på R1an att dom blir rädda? ;)

De tror att gasen hängt sig på hojen och dina bromsar inte funkar? ;)

japp helt klart nåt sånt
dom tror väl att den där liraren har ingen koll
han kommer damma in i bilen så det är bäst att hålla undan ;)

men ok jag förstår dom
först ingenting sen plötsligt ett par R1 lysen precis bakom.
undrar väl vad det är frågan om ;)

Last edited:
Jag skulle aldrig få för mig att blinka pga. att någon kör för fort eller liknande, däremot blinkar jag och/eller tutar om någon stör min framfart i onödan, t.ex genom att ligga i vägen när det inte finns någon anledning, när någon kastar sig ut framför mig i filen utan att ens blinka, kör före när jag har företräde enligt högerregeln etc.

Idioter som jävlas ska åtminstone få veta att de gör fel. I bästa fall kanske de tänker en gång extra nästa gång.

Ja du kan ju göra det om du tror att det gör nån skillnad, men jag tror inte folk bryr sig ett skit. Dom vet att dom gör fel men skiter i.

Mötte en kvinna idag som körde mot rött så jag fick nita men jag skrattade bara.. Jag är kanske lite luttrad efter 6 år i sthlmstrafiken, har insett att det är som det är. Det går inte att påverka folk genom att blinka, kanske kan man ta regnr och ringa upp och snacka om det nu är så farligt :tummenupp

Har man en monstertruck eller en stridsvagn kan man alltid göra som vissa statsledare och köra över skiten :tummenupp

Ja du kan ju göra det om du tror att det gör nån skillnad, men jag tror inte folk bryr sig ett skit. Dom vet att dom gör fel men skiter i.

Visst, många skiter nog helt i det. Det finns en korsning här i stan där många missar högerregeln, och även om man får tvärnita mitt i korsningen för att inte krocka med dem och man tutar för allt man är värd så vänder de inte ens på huvudet utan stirrar rakt fram som zombies.

Men förhoppningsvis är det någon ibland som fattar att han glömde kolla sig för, t.ex i ett sådant läge, och som kommer ihåg det nästa gång han/hon kommer till en liknande korsning. Och man hoppas ju lite naivt att många av de som slänger sig ut för att köra om så att man får tvärnita på motorvägen gjorde det för att de inte såg att man var där, inte för att de sket i vilket. Och då kan man ju tänka sig att de märker när man blinkar och ser att de nästan kört på någon, och även där tänker sig för nästa gång.

Har inte heller plivit prejjad av nån bilist ... ännu.
Har haft A-kortet i snart 2 mån och har redan haft en 4-5 "nära-döden-upplevelser", mestadels mötande bilister som kommer ut på mitt körfält. Till min förvåning är det inte "gubbar i keps" utan yngre tjejjer som ägnar sig åt sin mobil under körning?
Är detta ett lokalt betende här i småland eller har ni samma erfarenheter?

Antingen kör man om, eller inte!
Kör man om så är det på roligaste växeln för den valda hastigheten och det kvittar då vad Audin har under huven (nästan) med allt över 600cc!
Eller så låter man bli att köra om...

Folk som ligger i fel fil är värre... Det finns alltid plats antingen till vänster eller till höger, men i vilket fall blir det en, i lagens mening, tveksam passering.

Enkelt va :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...