Motorcyklarnas bidrag till Sveriges välfärd

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Nä, självklart kommer inte dom ölmagade gubbarna med tatueringar att samlas och hos strykjärnshandlaren och diskutera förträffligheten med dom gamla gjutjärns strykjärnen och ynglingarna med tribals och kotlettfrilla kommer inte att hänga på internetforum och efterfråga snyggare plast till dom japanska modellerna.
Dom som gillar italienskt vette fan, dom diskuterar ju redan vilken kaffebryggare som gör bäst latte och vilket italienskt vin som passar bäst till pölsa, men dom har ju alltid varit udda...

:D :rofl :tummenupp

För min egen del så gör den faktiskt nytta.
När jag tar mig fram o tillbaka till jobbet, dessutom tar den mindre plats på vägen.

tillför den verkligen ingenting?
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____7622.aspx
http://www.hallekis.com/arkiv/xx030909g.htm

Du börjar närma dig med att det är ett utmärkt (om än farligt) transportmedel för en eller två personer, som drar lite bränsle, och tar liten plats, men det faller på urusel avgasrening och löjligt stora effktstarka och törstiga modeller.
Löjligt i termer "vad som behövs för att inom hastighetsbegränsningen transportera vikten av två personer"

Tänk efter, hela familjer åkte på europasemester med WV bussar som hade 33hk, hur ska du motivera att du behöver 120hk till för att åka ensammen till jobbet?

Vi får helt enkelt jobba utefter linjen att vi tycker att det är rolig rekreation och att vi faktiskt använder den till och från jobbet istället för en bil som drar mer bensin.
Därutöver får vi se till att vi inte väcker onödig ilskka bland medmänniskorna.

För min egen del så gör den faktiskt nytta.
När jag tar mig fram o tillbaka till jobbet, dessutom tar den mindre plats på vägen.

för att inte tala om vad den bidrar med här storstan när man åker till jobbet osv., 1 st mindre fyrkantig låda som tar stor plats, på jobbet är de nog ypperligt glada då man har stora problem med parkeringsplatser.

Tänk efter, hela familjer åkte på europasemester med WV bussar som hade 33hk, hur ska du motivera att du behöver 120hk till för att åka ensammen till jobbet?

Inre lycka? Mänsklig rättighet att gasa för allt vad fossila bränslen heter i domedagens miljötecken?

/Miljöbov

det faller på urusel avgasrening

törstiga modeller

den drar sällan mer än en bil

vad motiverar att ta upp så stor plats i stockholmstrafiken för 1 person som bilen gör? (mer än att man vill vara fin i håret när man kommer fram)

en del MC är idag klassade för Euro 3

Last edited:
Inre lycka? Mänsklig rättighet att gasa för allt vad fossila bränslen heter i domedagens miljötecken?

/Miljöbov

Jag håller med dig, men anser inte att det ska framföras riktigt på det viset i debatten :D

vad motiverar att ta upp så stor plats i stockholmstrafiken för 1 person som bilen gör? (mer än att man vill vara fin i håret när man kommer fram)

Visst, det är jättebra, och det är den vägen vi måste gå, men vi får nog acceptera katalysatorer på alla framtida motorcyklar och prata lite tyst om dom där som drar mer soppa än tant Agdas Polo 1.2...
Parkeringsgrejjen är ju jättebra också, se bara på förslaget om att förbjuda SUV's i innerstaden, det föll ganska platt när bilistorganisationer visade att sveriges mest sålda SUV var mindre än en vanlig volvo på allt utom höjden.

Last edited:

Höpö! De flesta sporthojar drar säkert mer än 0,6L/mil och det är ganska mycket jämfört med bilar som väger flera ton och drar likvärdiga siffror. :arsele

Inget fordon som har en förbränningsmotor kan sägas vara miljövänlig.

Höpö! De flesta sporthojar drar säkert mer än 0,6L/mil och det är ganska mycket jämfört med bilar som väger flera ton och drar likvärdiga siffror. :arsele

Inget fordon som har en förbränningsmotor kan sägas vara miljövänlig.

Ssshh, vi försöker vara positiva, vi kan väl jämföra med en 400cc motorcykel utan sportambitioner?

Det finns inga sommarstugor man måste ha motorcykel för att ta sig till, man kan inte fiska från motorcykeln (jämförelse fritidsbåt i exemplet ovan), det finns jävlar ingenting som talar för motorcykelns existensberättigande, för en som inte har en själv.

Du säger dig vara realist och inte negativist, men du gör tamigfan inte mycket för att försöka se en andra sida i debatten.

Hur många sommarstugor behövs?

Hur många barer behövs?

Hur många av landets sjutusen miljoner bilar behövs (i motsats till att bara göra livet bekvämare för sina ägare)?

Hur många behöver åka till Sälen på sportlovet?

Listan på saker som inte behövs men som ändå gör livet värt att leva för många kan göras väldigt, väldigt lång. Många av dem orsakar också stora kostnader, genom direkta eller indirekta krav på samhället. Vad är värdet på en kust som inte är täckt av sommarstugetomter? Vad kostar det att driva ett vägnät upp till Sälen dimensionerat för all skidtrafiken? Vad kostar alla de trafikolyckor som hade kunnat undvikas om folk inte tog bilen när de inte behöver utan det bara är bekvämt?

Vad gör att det är rätt att ta bilen till jobbet istället för att gå/cykla/åka buss för att det är bekvämt och därmed gör en lyckligare, men att det inte är rätt att fara ut och åka hoj eftersom det gör en lyckligare?

Vilken sorts lycka har medborgarna rätt att skaffa sig? Och vem skall styra över detta?

Du säger dig vara realist och inte negativist, men du gör tamigfan inte mycket för att försöka se en andra sida i debatten.

Jo, det är precis det jag gör, jag försöker se den andra sidan i debatten.
Jag försöker se saken med den andra sidans ögon.

Det är genom att känna fienden man kan besegra dom.

Operahus kanske inte heller behövs, men dom finns och dom statsfinansierars, trots att många säger att dom är onödiga, men skulle i snitt en ur publiken dö under varje föreställning så skulle dom också försvinna fort som fan.

Samhällsnyttan med fotboll, som är sveriges största sport och räknas positiv ur folkhälsosynpunkt, diskuteras varje gång anhängarna har svinat ner en tunnelbanestation.

Motorcyklisterna måste sluta svina (där det syns) och sen försöka hitta dom konkreta grejor som är bra med motorcyklar och peka på (låg förbrukning, tar lite plats) för att hänvisa till luddiga begrepp som "frihetskänsla" och "personlig njutning/avkoppling" kommer inte att vinna över några till våran sida, det är bara att predika för redan frälsta.

Men visst, fortsätt som förr, det har ju gått bra hittils, eller?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back