Motorcyklarnas bidrag till Sveriges välfärd

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag är så trött på allt gnäll på motorcyklarna, kan inte någon som presentera hur mycket inkomster och arbetstillfällen motorcyklisterna genererar varje år så man vet vad det skulle innebära ifall man lade ner hela branschen.

Nyförsäljning, service, bensin, kläder, tillbehör, försäkring, hotell/camping nätter osv.

Jag är så trött på allt gnäll på motorcyklarna, kan inte någon som presentera hur mycket inkomster och arbetstillfällen motorcyklisterna genererar varje år så man vet vad det skulle innebära ifall man lade ner hela branschen.

Nyförsäljning, service, bensin, kläder, tillbehör, försäkring, hotell/camping nätter osv.

..och hur vårdkostnaderna faktiskt skulle öka eftersom man, i brist på avkopplande hobby, skulle bränna ut sig på jobbet och sjukskriva sig istället!

Jag tror inte att de som sitter som MC försäljare, och liknande, anser att man greppar efter halmstrån då en tidning som DN aktivt försöker göra en arbetslös.

För att inte tala om alla aggretioner folk får utlopp på oss.
Så slipper landet drabbas av nationell masspsykos pga innehållande aggressivitet till fördel för en armé av jernskrynklare.

Halmstrån...

Ni greppar efter halmstrån.

En liknande undersökning avseende fritidsbåtars samhällsnytta gjordes för ett gäng år sedan, denna har fått ett mycket stort genomslag, inte minst hos sjöfartsverket och riksdagen.

Men visst, ge gärna upp på förhand, det är ju alltid lättast.:jäs

Jag tror inte att de som sitter som MC försäljare, och liknande, anser att man greppar efter halmstrån då en tidning som DN aktivt försöker göra en arbetslös.

Den som sitter som MC säljare och liknande kan ta in skateboards, vindsurfingbrädor eller strykjärn och omsätta istället.

Frågan var väl vad motorcyklar tillförde?

Annars tillför ju knark en jävla massa arbetstillfällen också, smugglare, handlare och langare, för att inte tala om eftermarknaden i form av vård, och bilskadereparationer när pundarna bryter bilar för att få ihop till sitt....

I den jämförelsen tror jag MC omsätter väldigt lite.

Men visst, ge gärna upp på förhand, det är ju alltid lättast.:jäs

Närå, jag propagerar för fullt för att folk ska köra vettigt i stan, med båda hjulen i backen och i närheten av hastighetsgränsen, med orginalavgassystem (eller tystare) och för en höjd åldersgräns på supersporthojar.

Men då kallas jag MoRalTjerRing.
(för säkerhets skull, läs ovanstående med ironifilter)

Last edited:
Problemet i den här debatten är att motorcyklar, precis som mycket annat, är onödiga och egentligen inte har något existensberättigande. Desto snabbare vi förstår det och accepterar situationen ju bättre kan vi stå upp mot de som vill ha bort oss. Det finns ingen exklusiv samhällsnytta i motorcyklar, det finns bara en hobbyverksamhet som är värd att försvara.

Mvh

Last edited:
Snart kommer man börja känna igen inläggen, oavsett vad trådskaparen inleder med så slutar det med samma inlägg som i alla andra trådar där folk tycker livet suger och att alla är emot en.

Problemet i den här debatten är att motorcyklar, precis som mycket annat, är onödiga och egentligen inte har något existensberättigande. Desto snabbare vi förstår det och accepterar situationen ju bättre kan vi stå upp mot de som vill ha bort oss. Det finns ingen exklusiv samhällsnytta i motorcyklar, det finns bara en hobbyverksamhet som är värd att försvara.

Precis, du slog huvudet på spiken där.

Det finns inga sommarstugor man måste ha motorcykel för att ta sig till, man kan inte fiska från motorcykeln (jämförelse fritidsbåt i exemplet ovan), det finns jävlar ingenting som talar för motorcykelns existensberättigande, för en som inte har en själv.

För oss betyder dom desto mer, därför måste VI se till att inte skämma ut OSS inför den stora massan som inte gillar oss.

Närå, jag propagerar för fullt för att folk ska köra vettigt i stan, med båda hjulen i backen och i närheten av hastighetsgränsen, med orginalavgassystem (eller tystare) och för en höjd åldersgräns på supersporthojar.

Jaha, så ungdomarna ska inte få ha roligt nuförtiden?.

Mvh

Fästingar anses också "onödiga" men de finns iallafall och gör livet surt för bärplockare och annat skogsfolk :tummenupp

Haha, jag tror att det finns en begränsad marknad för dom där prylarna:D

Jag skulle tro att det är större marknad för strykjärn än för motorcyklar, jag äger IOFS fler motorcyklar än strykjärn, men morsan jämnar ut dom siffrorna rätt bra...

Jaha, så ungdomarna ska inte få ha roligt nuförtiden?.

Jorå, det ska dom visst det, men oavsett om dom tycker det är roligt att knarka eller att köra på bakan så är det bättre att dom gör det ute i industriområden än inne i stan så att "svensson" förfasas över det.

Du misstar mig för motorcykelmotståndare här, det är ju precis det jag inte är, jag vill inget heldre än att motorcyklismen ska frodas, därför krävs det självdiciplin bland motorcyklisterna, samlas inne i stan, åk tilsammans ut till industriområdet och lek av er, åk tillbaka till donken och käka.
Motorcyklar är mobila, man behöver inte leka där man samlas och där man äter.

Last edited:
Jag skulle tro att det är större marknad för strykjärn än för motorcyklar, jag äger IOFS fler motorcyklar än strykjärn, men morsan jämnar ut dom siffrorna rätt bra...

Jo men jag menade att alla som säljer MC nog inte kan räkna med att alla deras gamla kunder, eller nya kunder, kan täcka upp deras tidigare intäkter....

Jorå, det ska dom visst det, men oavsett om dom tycker det är roligt att knarka eller att köra på bakan så är det bättre att dom gör det ute i industriområden än inne i stan så att "svensson" förfasas över det.

Man har i alla tider klagat på något, ungdomar vill nog vara lite outlaw, när jag var liten så var det ett himla gnäll på raggarna som söp och slogs på helgerna.

Last edited:
Jo men jag menade att alla som säljer MC nog inte kan räkna med att alla deras gamla kunder, eller nya kunder, kan täcka upp deras tidigare intäkter....

Nä, självklart kommer inte dom ölmagade gubbarna med tatueringar att samlas och hos strykjärnshandlaren och diskutera förträffligheten med dom gamla gjutjärns strykjärnen och ynglingarna med tribals och kotlettfrilla kommer inte att hänga på internetforum och efterfråga snyggare plast till dom japanska modellerna.
Dom som gillar italienskt vette fan, dom diskuterar ju redan vilken kaffebryggare som gör bäst latte och vilket italienskt vin som passar bäst till pölsa, men dom har ju alltid varit udda...

Mvh

För min egen del så gör den faktiskt nytta.
När jag tar mig fram o tillbaka till jobbet, dessutom tar den mindre plats på vägen.

tillför den verkligen ingenting?
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____7622.aspx
http://www.hallekis.com/arkiv/xx030909g.htm

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back