Motorcyklar passande nya A2- behörigheten

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
inget
Jag tänkte göra en tråd om vilka motorcyklar man kan få köra med nya a2 behörigheten har sett ett antal trådar där folk frågar så jag tänkte man kunder göra en tråd med förslag och frågor om vilka motorcyklar som kan tänkas passa.
Reglerna för som har missat: http://www.korkortsportalen.se/Nya-...or-och-svar-om-nya-regler-for-A-behorigheter/

Jag har själv suttit och tänkt på detta och funderade på om man inte borde kunna regga den yamaha r1 från -98 som begränsad med tanke på att dom är väl registrerade med 55 kw på den årsmodellen?
Mer tips och förslag tas gärna emot. Ös på med förslag nu :tummenupp

//Lucas

Suzuki GS500 kan du köra ostrypt då den är typad för precis 35kw.
Kawasaki ER6 kan du strypa till 35kw
De mindre Ducati Monster modellerna 696 & 796 kan du också strypa till 35kw
Standardmodellan av FZ6 från 2007 och framåt har väl också mindre än 70kw original vill jag minnas så den är godkänd att strypas precis som nästan alla hojar med en motoreffekt under 95 ystra kusar.

Sen finns det nog ett antal olika hojar mellan 250-400cc som du också kan köra ostrypta då de är typade för 35kw eller lägre.
Nya Kawasaki Ninja 300 kanske kan vara nått om det är sporthoj du är ute efter. Den kan du köra ostrypt.

Last edited:
R1an går ej då det står i tilläggsinformationen att ursprungseffekten är 110kw, dock tas ju denna diskussion i flertalet andra trådar så förstår inte varför du vill starta en ny...
Hursomhelst så ger jag lite förslag, någorlunda moderna sporthojar är helt uteslutet då de har för mycket effekt men här är några hojar som kommer fungera.

Honda hornet 600, fram till -02
Yamaha FZR 600
Ducati 916 -97 (reggade på 35kw utan att någon ursprungseffekt nämns)
Flertalet ducati ss modeller
Ducati monster 600
Massvis med motarder/offroad

Tidigare tyckte vi att de här hojarna låg helt 'fel' i effekt då de inte dög för uppkörning för tung mc. Men de är precis rätt för A2. Max effekt och min vikt för att klassas som A2. Hittar man en så är de inte dyra, men de är trevliga.

MZ Scorpion Sport
MuZ-Skorpion-Sport-660.jpg

MZ Scorpion Tour
MuZ_Skorpion_Tour.png

I händelse av en incident vad händer om vederbörande kör en 916. Alla vet vid det här laget att den har full effekt vad som än står på pappret.

Det får någon som vet svara på men antagligen samma följder som för de som med dagens regler åker ostrypt mellanhoj (majoriteten?) och är med om en olycka.

Har sökt runt på forumet men lyckas inte hitta någon lämplig tråd, så får väl "våldta" denna. :D

Har idag ett 25kw-kort som jag haft i ca 14 månader. Kommer detta klassas över till tung mc automatiskt efter två år trots de nya reglerna som kommer? Ringde transportstyrelsen och hon som arbetade där sa att jag INTE kommer få tung.

Däremot min gamla körlärare sade raka motsatsen och tyckte det hela var mycket lustigt!

Vad säger ni?

Har du kört upp och fått kortet på de gamla reglerna är dessa som ska gälla, utom om du fått kortet indraget.

Så här står det på körkortsportalen
Vad gäller om jag har behörighet A begränsad före den 19 januari 2013?
Behörigheten fortsätter att gälla enligt tidigare bestämmelser, vilket betyder att den ger rätt att köra motorcyklar som har en effekt av högst 25 kW. Begränsningen upphör automatiskt att gälla efter två år och ger då rätt att köra tung motorcykel med obegränsad effekt. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT