Motorcyklar och miljö!

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Hej!
Jag håller på med ett arbete om miljöpåverkan inom ett frivilligt område och har så klart valt motorcyklar. Jag började skriva en del innan jag upptäckte att jag faktiskt inte har några säkra uppgifter på hur mycket en mc släpper ut...Jag lyckas hitta siffror på de nya Euro3 kraven, men det finns känns bara som siffror och det är svårt att koppla till verkligheten. Vad släpper en motorcykel av äldre årsmodell ut? Har ni några uppgifter på hur mycket er motorcykel egentligen släpper ut?
Tack få förhand!
// Mayer

Last edited:
Mayer skrev:
2546244 Hej!
Jag håller på med ett arbete om miljöpåverkan inom ett frivilligt område och har så klart valt motorcyklar. Jag började skriva en del innan jag upptäckte att jag faktiskt inte har några säkra uppgifter på hur mycket en mc släpper ut...Jag lyckas hitta siffror på de nya Euro3 kraven, men det finns känns bara som siffror och det är svårt att koppla till verkligheten. Vad släpper en motorcykel av äldre årsmodell ut? Har ni några uppgifter på hur mycket er motorcykel egentligen släpper ut?
Tack få förhand!
// Mayer

Av vad? Buller och rök? Kolväten, sot?

Det är nog knappast något som enskilda hojägar har koll på, du får nog gå på tillverkarnas uppgifter.

GuW skrev:
2547086 Av vad? Buller och rök? Kolväten, sot?

Det är nog knappast något som enskilda hojägar har koll på, du får nog gå på tillverkarnas uppgifter.
Kolväten är väl mest intressant:) Så mycket ni bara kan, kanske kan man jämföra med bilars siffror?
När jag föröker hitta tillverkarens siffror står det ju bara vilka krav hojarna uppfyller...Inga direkta siffror:confused: Jag får leta mer!:tummenupp
Har du eller någon annan någon kunskap om motorcyklar och kolväten att dela med er av?
Tack!
// Mayer

Last edited:
Moderna hojar har ju oftast katalysator som renar avgaserna från 90-99% av de skadliga ämnena. Katalysatorn tar dock inte bort koldioxiden som bildas vid förbränning. Detta påskyndar växthus-effekten.

Skada på miljön som en modern MC åstadkommer:
1. Koldioxid utsläpp.
2. Utsläpp av kolväten, kväveoxid, kolmonoxid, svaveldioxid osv. som inte katalysatorn renar, framförallt när den är kall.
3. När man kör på asfalt rivs det upp gifter som sedan hamnar i naturen.
4. När man kör slits gummi av från däcken och hamnar i naturen.

//GeaX

GeaX skrev:
2547153 Moderna hojar har ju oftast katalysator som renar avgaserna från 90-99% av de skadliga ämnena. Katalysatorn tar dock inte bort koldioxiden som bildas vid förbränning. Detta påskyndar växthus-effekten.

Skada på miljön som en modern MC åstadkommer:
1. Koldioxid utsläpp.
2. Utsläpp av kolväten, kväveoxid, kolmonoxid, svaveldioxid osv. som inte katalysatorn renar, framförallt när den är kall.
3. När man kör på asfalt rivs det upp gifter som sedan hamnar i naturen.
4. När man kör slits gummi av från däcken och hamnar i naturen.

//GeaX
Tack!
Det visste jag iofs redan men jag skulle vilja ha lite mera uppgifter och siffror på hur mycket t.ex. koldioxid (även bra med kväve- svaveloxid o.s.v.)olika motorcyklar släpper ut, har du några sådana? hade varit bra!
// Mayer

Kolla med vägverkat/bilbesktningen. De borde ju ha siffror för de flesta hojjar.

Mayer skrev:
2547131 Kolväten är väl mest intressant:) Så mycket ni bara kan, kanske kan man jämföra med bilars siffror?
När jag föröker hitta tillverkarens siffror står det ju bara vilka krav hojarna uppfyller...Inga direkta siffror:confused: Jag får leta mer!:tummenupp
Har du eller någon annat någon kunskap om motorcyklar och kolväten att dela med er av?
Tack!
// Mayer

Varför är det kolväten som mest intressant? De lagstagdade avgaserna är Co, Hc och Nox, varav ingen är direkt nyttigare än den andra. Kolväten släpps ut vid fet blandning, men är nästan obetydlig vid mager blandning, men då är Nox istället desto värre. Fast du kan få Hc utsläpp även med mager blandning, om det finns ett stort spel mellan cyl och kolv.

Det blir nog inte så lätt att hitta siffror på gamla, eller nya för den delen. Tillverkarna kör sin hoj eller bil i en körcykel och i denna körcykel ska de specifierade gränserna uppnås. Utöver körcyklen, kan tillverkarna välja själv hur det ska vara. Med det menar jag att vid till exempel full gas kan tillverkaren styr motorn så att den går uppfetad, och därigenom får ut mest effekt. En anna tillverkare bestämmer sig för att det ska vara låg bränsleförbrukning, och ger en mager blandning istället.

Good luck!:tummenupp

Är inte växthuseffekten bara en teori som inte är riktig vetenskapligt förankrad?

Kuriosa:
En enda ko beräknas producera 600 liter metan per dag, där har vi en vandrande miljökatastrof som heter duga om nu växthusteorin skulle vara sann...

Tomass skrev:
2547182 Varför är det kolväten som mest intressant? De lagstagdade avgaserna är Co, Hc och Nox, varav ingen är direkt nyttigare än den andra. Kolväten släpps ut vid fet blandning, men är nästan obetydlig vid mager blandning, men då är Nox istället desto värre. Fast du kan få Hc utsläpp även med mager blandning, om det finns ett stort spel mellan cyl och kolv.

Det blir nog inte så lätt att hitta siffror på gamla, eller nya för den delen. Tillverkarna kör sin hoj eller bil i en körcykel och i denna körcykel ska de specifierade gränserna uppnås. Utöver körcyklen, kan tillverkarna välja själv hur det ska vara. Med det menar jag att vid till exempel full gas kan tillverkaren styr motorn så att den går uppfetad, och därigenom får ut mest effekt. En anna tillverkare bestämmer sig för att det ska vara låg bränsleförbrukning, och ger en mager blandning istället.

Good luck!:tummenupp
Okej! Tack så mycket! Får väl se hur lätt det blir att få reda på några direkta siffror:gnissla
// Mayer

Mayer skrev:
2547193 Okej! Tack så mycket! Får väl se hur lätt det blir att få reda på några direkta siffror:gnissla
// Mayer

Det blir nog ett stort projekt :)

Men man kan också vinkla det lite, idag är inte Hc utsläpp från motorn (med katalysator) några problem, utan Hc från spolarvätskan eller däcken långt större. Ska du sätta dig in i motorns miljöpåverkan med tanke på avgasutsläpp är det ganska mycket teori som behövs nötas först.

Något lite lättare kanske är att jämföra däck, ett racing mot ett standard, blir nog väldigt stora skillnader i utsläppt Hc per mil. Hade varit intressant hur långt man kan köra med en bil för att motsvara samma utsläpp som vid en härlig burnout!?

Tomass skrev:
2547569 Det blir nog ett stort projekt :)

Men man kan också vinkla det lite, idag är inte Hc utsläpp från motorn (med katalysator) några problem, utan Hc från spolarvätskan eller däcken långt större. Ska du sätta dig in i motorns miljöpåverkan med tanke på avgasutsläpp är det ganska mycket teori som behövs nötas först.

Något lite lättare kanske är att jämföra däck, ett racing mot ett standard, blir nog väldigt stora skillnader i utsläppt Hc per mil. Hade varit intressant hur långt man kan köra med en bil för att motsvara samma utsläpp som vid en härlig burnout!?
Haha, ja det hade varit något!
Angående arbetet så behövs inte så mycket siffror som det kanske låter som. Jag bland annat skall skriva lite om hur motorcyklar påverkar dagens miljö i både ett mindre och ett globalt perspektiv, och några andra punkter som enligt mig och min lärare inte kräver särskillt mycket noggranna siffror. Det räcker nog om jag skriver en del om vad det finns för för- och nackdelar med motorcykelåkningen idag ur miljöperspektiv.

Jag har idag skrivit ungefär halva arbetet och jag tror nog att det löser sig. Jag skulle dock gärna vilja veta några siffror över huvud taget som går att jämföra med en bil, oavsett om mc:n är ny eller gammal. Bara något kort...:)

Men det där med spolarvätska och däck var intressant, frågan är dock om inte motorcyklar sprider ut en del mer gummi från däcken än en bil (utan någon burnout eller dyl.) trots det faktum att en bil har fyra däck. På en sport-mc idag kan man ju utan problem slita ut ett bakdäck per säsong.
// Mayer

Hårding skrev:
2547187 Är inte växthuseffekten bara en teori som inte är riktig vetenskapligt förankrad?

Kuriosa:
En enda ko beräknas producera 600 liter metan per dag, där har vi en vandrande miljökatastrof som heter duga om nu växthusteorin skulle vara sann...

Hoppas inlägget ovan är menat som ironi. Kossor genererar knappast fossila utsläpp.
Däremot har du rätt i att den ökade djurhållningen ger ett litet bidrag till växthuseffekten. Metan har dock en betydligt kortare livslängd i atmorfären jämfört med koldioxid.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard