Motorcyklar i filmer

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Sökte men fann ingen tråd om detta. Så ...

Jag kollade precis trailern för Jurassic World 3, och såg denna hojen. Nån som vet vilken hoj det är? Är det nån trialhoj? Den har trumbroms fram?

Jurassic World 3.jpg

Jag tyckte också det såg ut som en trialhoj. Jag gillar stilen. Ser fram emot filmen senare, ska kolla närmare på den då.

En annan trialhoj var den här Montesa Cota 4T, från filmen Quantum of Solace (James Bond). Man har satt på ett säte, och en större tank tror jag. Grymma grejer dom där trialhojarna, om man streetar dom lite.

IMG_5738.JPG

Ja jag gillar verkligen gamla trailhojar, typ sjuttiotal. Basic, ser ut som en hoj ska. Luftkyld, trumbromsar och dubbla stötar bak

Varför dubbas det ofta harleyljud över radfyrehoyar i filmer samt radfyreljud när det är t.ex. en ducce?

Ja du, kanske av samma anledning som man har gräsklipparmotor (Briggs & Stratton) till en häcksax i en reklam för allergimedicin nyligen.

Varför dubbas det ofta harleyljud över radfyrehoyar i filmer samt radfyreljud när det är t.ex. en ducce?
Det är också väldigt vanligt att hojarna har oändligt många växlar.

Här kommer James på sin stulna trial-hoj igen. Tanken måste väl ändå vara från någon annan motorcykel, va?

Montesa Cota 4RT (Bond film) 04.jpg

Sen har jag nosat upp en till TRIAL hoj, i filmen The Bourn Ultimatum från 2007 med Matt Damon.

The Bourn Ultimatum Trial bike.jpg

Den ser nästan ut som Bonds Montesa Cota 4RT, fast med mer grejer baktill som blinkers och regplåt.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2