Motorcyklar har lägre miltal än bilar?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Well, återigen en fråga som kan ge lite "back-fire" på mig. Men en begagnad bil har ju inte direkt gått långt vid 170,000 km och en hög kvalité japaner eller en väl byggd Volvo ser man ju titt som tätt som rullat 350,000 km.

Men det är ju inte samma sak med motorcyklar och sen körs de ju i princip bara på sommaren och står stilla över vintern, varför är det så? Finns det generella saker jag har missat här eller bygger man helt enkelt bilar för att gå betydligt längre än motorcyklar?

Last edited:
Min gamla kawwa har snart gått 10.000 MIL :-)

Så orkar man lägga milen så brukar hojarna vara med på noterna bara man sköter servicen och byter slitdelarna. Sällan hojen är begränsningen, som vanligt.

Bilar har stora motorer och lite hästkrafter, en sån motor brukar hålla längre

Inte heller ovanligt att min bil går ca 40mil i en körning utan start och stopp i marchfart ca 110km/h på motorväg. Hojjen körs med gas-broms-växling på ett helt annat sätt. Nu kör just jag inte som rossi men mycket mer aktivt än med bilen i alla fall skulle gissa att 25% av min körning i mil räknar är väldigt aktiv medan resten nog är transportmil.

Däremot ett touring järn ala blackbird, guldvinge m.m. kan nog säkert gå långt långt utan något slitage. Allt beror på hur man kör prylarna. Tänk dig att du kör en bil som hojjen, den vill jag inte köpa efter dig när du kört en 5000mil

Det är rätt höga trimingsgrader och högt effekturtag per liter på en motorcykelmotor.
Dessutom körs en motorcykel betydligt mer aktivt än´en bil :)

Så.. min slutsats av det ni skriver är att motorcykel motorer körs hårdare, varvas mer och slits så ledes därför mer? :) Finns det fler anledningar eller generella antaganden.

Sen kan man ju tillägga att en motorcykel inte är "slut" vid 2000 mil som många verkar tro.

Är det bara välservarde och slitdelar är bytta och underhållna innan de går sönder så finns ingen anledning till att en MC inte skulle gå väldigt långt.

Finns ju även en del hojar som rullat riktigt långt även om du besvarat din egen fråga bra.Om vi t ex ser på en radfyra med låg kubik jämfört med en bilmotor som har dubbla överliggande kammar och fyra högpresterande förgasare med fina munstycken blandat med en avancerad elektronik med motor delar som gummi och plast som krävs för att lätta på vikten där detta ska fungera i ganska så många mil på väldigt höga varv för att få ut en hög effekt där allt är utsatt fär väder och vind har vi ju naturligtvis ett svar på livslängden.

För att förlänga detta är ju vettig service som olja, filter, ventilspel, hur man långtidsförvarar hojen och framförallt hur man kör med sin mc mm viktigt.Senare års hojar som fått vattenkylning, oljekylning, hydrauliska ventillyftare, kardandrivning mm är ju ett steg i rätt riktning för att förlänga livet för dessa mc.

Finns dom som kan köra slut på det mesta som är nytt under en kort tid där andra kan få långmilade sjuttiotalshojar att fortfarande rulla varje säsong med en bra service.En mc är fortfarande mer sårbar än en bil rent funktionsmässigt beroende på detta.
En tvåcylindrig lågvarvad V-motor med stor kubik på en mc har därmed en procentuellt högre livslängd än ovanstående.Hur roligt nu detta är i längden. :hojharley :va, :hojraket :).

Last edited:
Sett flertalet hojar som haft upp mot 20k mil på sina mätare och ändå varit i bra skick. Polarens FZ750 från 89 som ett exempel.

Men 35000mil har jag aldrig sett på mc men massvis av bilar.
Visst dem har ju ingen nykänsla kvar men hyggligt har många av dem gått.

JAG PERSONLIGEN skulle nog nästan vilja halvera en motorcykels livslängd i mil räknat mot en bil utan att ha några utomordentliga motiveringar och med stora generaliseringar.

Personligen köper jag ogärna en sporthoj som gått mer än 7k mil även om det är svårt att veta att mätarställning är korrekt.

Skicket kommer ju före men det bär emot trots allt.

Men det är ju inte samma sak med motorcyklar och sen körs de ju i princip bara på sommaren och står stilla över vintern, varför är det så?
Har en vän som kört 450000km eller 45000mil med sin BMW R90S (ja några mil hade ju förre ägaren kört innan han sålde den i början på 80-talet till min vän)
Låg försäkring kompenserar att han får mekka med den varje år. Gör vad han kan själv.
Och det är det mesta.

Har en vän som kört 450000km eller 45000mil med sin BMW R90S (ja några mil hade ju förre ägaren kört innan han sålde den i början på 80-talet till min vän)
Låg försäkring kompenserar att han får mekka med den varje år. Gör vad han kan själv.
Och det är det mesta.

Meh! Orättvis jämförelse. Den har väl en modifierad Bubblamotor :D

Om vi börjar räkna från 1970, när de flesta mc som salufördes då tillverkades med moderna material och senaste teknik så finns det många exemplar kvar idag som gått +25000mil, och fortfarande är i mycket bra skick.
Likaväl som det finns hojar som tillverkades efter 2000 som idag är att betrakta som skrot och inte ens värda att renovera.
Gjorde service på en Kawasaki Z900 1975 förra veckan=
- Olja
- Filter
- Tändstift
- Förgasarrengöring
- Byte div. oringar och packningar
- Byte insugningsgummin
- Byte p-boxar framgaffel
- Kontroll ventilspel, alla inom tolerans
- Kontroll kedja och drev

På hastighetsmätaren stod det 22465mil, vilket jag skrev in i serviceboken. Den hojen är i perfekt bruksskick.

-

I vintras plockade jag ner Suzuki motor -01 som växlarna hoppade ur på, och som drog "lite" olja enl. ägaren.

Den plockades aldrig ihop mer, de mesta skulle behövas bytas.

ALLT beror på hur väl du servar och underhåller oavsett bil eller mc.

/KentW

En släkting sålda sin guldvinge för 10 år sen med 35k mil på mätaren, den rullar ännu.

På blocket finns det en (om den finns kvar) XT660R som gått 13500 mil, måste vara rätt ok för en stånka :)

Service är allt, sålänge det inte är rena felkonstruktioner så brukar det hålla sålänge det inte misshandlas mer än det är byggt för.

rätta mig om jag har fel men va det inte nån tidning som gjorde test på en modern sporthoj som hade gått 5000 mil och motorn va i princip nyskick enligt dom ? tror till och med det fanns nån tråd här på sporthoj om det ?

rätta mig om jag har fel men va det inte nån tidning som gjorde test på en modern sporthoj som hade gått 5000 mil och motorn va i princip nyskick enligt dom ? tror till och med det fanns nån tråd här på sporthoj om det ?

Motorrad gör ju långtester hela tiden...

R1an Placerade sej ju Väldigt högt upp , tror de var en 3e plats eller ngt..

Medans Rc8an var det problem med ända sedan start , Dock 08an 2010 och framåt skulle tydligen vara bättre..

Hojar som går långt och Mestadels felfritt verkar ju vara Honda cb 1100 xx blackbird :) man ser dom på blocket ofta med 10 000 mil.

Ja en volvo som rullat 35000Km eller 3500Mil har mycket kvar å ge ;)

:confused: What's the different? :confused:
Oj nu va jag visst ironisk igen(Kolla mina senaste inlägg i LMS-RR Träningar2011):galen

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park