Motorcykeltävling, vad vill man uppleva?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Om ni ska ta er iväg till en roadracingtävling någonstans i landet. Vad skulle ni vilja fanns till hands? Band som spelade, öltält, möjlighet att provköra något motorrelaterat etc etc

Vill ha lite åsikter!

Jag skulle vilja se 125R, 250R. Som supportklasser vill man se 125JR och 250SP. Superbike känns urvattnat och trist med det nya "standardreglementet". Annars vill man väl komma hem i god tid och inte behöva betala hur mycket som helst i parkering och inträde.

Det jag inte vill se är bakfulla raggartyper som ska köra motorcykel, sidvagnar eller alltför standardbetonade fyrtaktsklasser.

Musik och fylla skiter jag fullkomligt i. Jag gillar motorcyklar (lite i alla fall), inte Kiviks marknad.

Gokart- och minimotouthyrning skulle nog funka. Jag skulle inte köra, men "normala" skulle nog.

Bikerbitch skrev:
Om ni ska ta er iväg till en roadracingtävling någonstans i landet. Vad skulle ni vilja fanns till hands? Band som spelade, öltält, möjlighet att provköra något motorrelaterat etc etc

Vill ha lite åsikter!

När jag/vi åker till en tävling så är det just tävlingsmomenten som är det absolut mest intressanta. Jag vill se så många klasser som möjligt, så stora startfält som möjligt, med så korta pauser som möjligt.:tummenupp (Till skillnad från Mattias ser vi gärna standardbetonade fyrtaktsklasser också. :) )
Bra organisation med tillräckligt mycket personal vid in-/utsläpp, tillräckligt många toaletter inom rimligt räckhåll, kiosk för godis/fika/korv, gärna servering med varm mat runt lunchtid fast det är ren bonus.
Bemannad skinnställs-/hjälmgarderob är ett stort plus, kan få kosta nån tjuga.

Öltält, liveband och provkörningar kan vara kul, men påverkar normalt inte huruvida jag/vi åker till en tävling eller ej. Sådana bonusgrejor är ju bara intressant om man kommer redan på lördagen (om racen som brukligt körs på söndagen), men vi tycker oftast att fest har sin tid och roadracingtävlingar har sin. De blir oftast roligast när de är hyfsat separerade från varandra. :)

Bikerbitch skrev:

Vill ha lite åsikter!

Någonting för alla kvinnor/tjejer/kärringar att göra tillsammans, så dom kan följa med sina respektive till bandagar,tävlingar mm(om dom nu inte kör själva som du). Typ som ett "bollhav" där man kan lämna av tjejerna medans man själv gör det man vill.... :tummenupp

Applo skrev:
Någonting för alla kvinnor/tjejer/kärringar att göra tillsammans, så dom kan följa med sina respektive till bandagar,tävlingar mm(om dom nu inte kör själva som du). Typ som ett "bollhav" där man kan lämna av tjejerna medans man själv gör det man vill.... :tummenupp

Bollhav för tanterna, inget du kan utveckla mer tror du? :hihi

Håller med Mattias. Åker jag till en MC-tävling så vill jag se motorcyklar som tävlar.

Det skall finnas käk och dricka till sansade priser samt toaletter så man slipper missa två race för att stå i kö om man behöver dumpa barlast.

Trevligt folk är en bonus. Det är väl iofs knappast något man kan förvänta sig att arrangörerna skall ordna.

Just ja! Depåvin bryggt på däcksvärmare också!

(Jajaja, jag vet, spons kommer väl den 25:e... :D)

Sist men absolut inte minst: Tävlingar som inte krockar med andra aktiviteter. Samtliga arrangörer bör ringa mig och höra vilka datum som fungerar. Jag är upptagen varenda jävla gång det är något. :huvet

Bikerbitch skrev:
Bollhav för tanterna, inget du kan utveckla mer tror du? :hihi

Ska höra med "tanta" när hon kommer hem vad hon skulle vilja göra undertiden jag är tråkig och ska åka på sånt "där" igen... :D
Kanske en wet-t-shirt tävling med män?

Mattias skrev:
Jag skulle vilja se 125R, 250R. Som supportklasser vill man se 125JR och 250SP. Superbike känns urvattnat och trist med det nya "standardreglementet". Annars vill man väl komma hem i god tid och inte behöva betala hur mycket som helst i parkering och inträde.

När var du senast på tävling? ;)

Sen verkar fylleproblemet borta i med att endel skåningar hoppat att köra. hehe.

Som åskadare vill jag att dan ska fungera felfritt och det ska vara pang på utan stora pauser.

Bikerbitch skrev:
Vill man ha dit folk som trixar och spexar på hojarna, på banan eller liknande?
Barnfamiljer, hur kan man locka dom?
Genom att skriva att barnens inträde är gratis och att det finns kiosk på banan för att mätta dom med godis.

Stuntmuppar (i positivt bemärkelse då jag själv gillar det) KAN vara en kul grej i nån paus. Men inte mer än 5 minuter och intensivt. Inte 10-15 minuter av samma sak. Gäsp.

jag har aldrig varit på nån mc-tävling ska jag klargöra först av allt, å jag har ärligt talat ingen aning om när var hur å varför :confused: :va så lite info om sådant så man vet var det är å när, vilken tävling det gäller vad det kostar att komma in. ja, mer info helt enkelt.
eftersom jag inte varit på nån tävling vet ja inte hur det är, men jag vill iaf kunna sitta bekvämt, vill absolut inte behöva stå upp.

Varför ska man försöka locka barnfamiljer som inte är intresserade? Bollhav, flyguppvisning och bergochdalbanor är säkert trevligt. Men gillar inte folk att titta på tävlande motorcycklar så kommer det inte att bli en rolig söndag.
I överigt tycker jag att det är ganska dyrt att se tävlingar. P-plats, biljett och betala ännu mera för att få sittar på en läktare.
Och tävlingarna blir bättre ju jämnare dom är, känner man till några som kör blir dom också roligare. Oavsett maskintyp och antal cylindrar/kubik.

Bikerbitch skrev:
Vill man ha dit folk som trixar och spexar på hojarna, på banan eller liknande?
Barnfamiljer, hur kan man locka dom?
Sune Andersson ska alltid vara på banan. :banana

Barnfamiljerna kan stanna hemma så man slipper skrikande ungar för en gångs skull. :D

barnfamiljer

Tycker BB är inne på rätt spår.
Att vilja ha bort en stor del av samhället från banorna bara för att man är rr-puritan styper nog sporten.
Det ska vara lite folkfest över tävlingarna.
Finns nog många föräldrar som vill kolla rr, men håller hemma för att det blir för krångligt med hela familjen (ofta för dyrt åxå).

TRX-joCCe skrev:
Att vilja ha bort en stor del av samhället från banorna bara för att man är rr-puritan styper nog sporten.
Det ska vara lite folkfest över tävlingarna.
Finns nog många föräldrar som vill kolla rr, men håller hemma för att det blir för krångligt med hela familjen (ofta för dyrt åxå).

Jag håller inte riktigt med. Det går inte att tillfredsställa alla, vare sig man gör en tidning, ett TV-program eller ett tävlingsevent. Är jag inte travintresserad så går jag inte på en travtävling oavsett öltält eller liveband, samma sak med RR. Faktum är att jag blir direkt avskräckt när det blir för mycket Kiviks-marknads-varning över motortävlingar. Därför åker jag exempelvis hellre och ser SM/SO än STCC/SS600 - fast det är ju bara min högst personliga åsikt.

69:an skrev:
Jag håller inte riktigt med. Det går inte att tillfredsställa alla, vare sig man gör en tidning, ett TV-program eller ett tävlingsevent. Är jag inte travintresserad så går jag inte på en travtävling oavsett öltält eller liveband, samma sak med RR. Faktum är att jag blir direkt avskräckt när det blir för mycket Kiviks-marknads-varning över motortävlingar. Därför åker jag exempelvis hellre och ser SM/SO än STCC/SS600 - fast det är ju bara min högst personliga åsikt.

Ahh! Du har en korrekt inställning, då den liknar min. :)

Mattias skrev:
Som deklarationsinlämningen, menar du?
Nja, snarare som eu-omröstningen.. :)
Nä, jag förstår vad du menar. Jag sitter helst och koncentrerar mig på tävlingarna och skiter i det andra runt om, men jag har ju inte ngt ansvar mot ngn annan.
Kiviksmarknads temat går bort. Jag är mer inne på ngt mer motorinriktat mot ungarna.
När jag var liten hade jag knattecross med till banan, så när det blev för tråkigt, så tog man en runda.

Tror det finns en del saker man kan göra för att få till en bättre upplevelse.

1, Mycket, och tydlig information. Tydliga startlistor, kvalresultat, och resultatlistor. Ett bra programblad, och framförallt en bra speaker som HÖRS. Det sistnämnda brukar ju vara rent katastrofalt på alla motortävlingar.

2, Gör ett tidschema som går att hålla.

2, Ordning och reda i depån. Är man motorintresserad och åker på en tävling så vill man gå runt i depån och kolla på alla hojar och när folk mekar. Sånt är kul att se. Denna "upplevelde" blir mycket bättre om det är ordning och reda i depån. Se till att folk står uppställda i sjyssta led, och kanske ställa folk klassvis. Kanske ha nån form att lapp/skylt utanför tält/buss som visar vilken förare det är som håller till där, och vilken klass den kör i.

3, Bra service runt omkring. Försöka få bort som lååånga köerna till toaletter och kiosker.

4, Gör det enklare för folk att komma till tävlingen. Billigare entré, kanske nån form av paketpris om man kommer hela familjen. Tydliga skyltar till banorna, sätt upp affisher och info så att folk vet om att det är tävling.

Tror inte flera kringarrangemang lockar mera folk. Om du kommer för att titta på tävlingen så kanske man inte hinner med så mycket annat, typ go-cart/minimoto/titta på uppträdanden.

Typ....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...