Motorcykelsemester 2022 1-2 veckor

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Halloj!

Vet att det finns stor erfarenhet av att semestra på motorcykel här på Sporthoj. Min tanke är att utgå från Stockholm och vara borta 1-2v, inte riktigt bestämt. Men ni får gärna ge era bästa tips för både en och två veckor.

Var åker man?
Vad behöver man ha med sig?
Lagom dagsetapper utan att det blir tråkigt?
?

Hojen jag kommer åka på är ZZR 1400 och tänkte montera Givi V35 sidoväskor, så fartresurser och vikt finns :)

Tänker spontant att jag vill ta mig söderut utanför landets gränser men har i ärlighetens namn inte varit särskilt mycket uppåt landet.

Så ge mig gärna förslag och om någon vill ha sällskap så kanske vi prata ihop oss då jag åker själv :)

Just det: Kommer att ske i sommar i semestertider
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Halloj!

Vet att det finns stor erfarenhet av att semestra på motorcykel här på Sporthoj. Min tanke är att utgå från Stockholm och vara borta 1-2v, inte riktigt bestämt. Men ni får gärna ge era bästa tips för både en och två veckor.

Var åker man?
Vad behöver man ha med sig?
Lagom dagsetapper utan att det blir tråkigt?
?

Hojen jag kommer åka på är ZZR 1400 och tänkte montera Givi V35 sidoväskor, så fartresurser och vikt finns :)

Tänker spontant att jag vill ta mig söderut utanför landets gränser men har i ärlighetens namn inte varit särskilt mycket uppåt landet.

Så ge mig gärna förslag och om någon vill ha sällskap så kanske vi prata ihop oss då jag åker själv :)

Just det: Kommer att ske i sommar i semestertider
Trakterna runt Ringen har massor för knuttar att göra, även om man inte kör på banan. Bo i Cochem vid Mosel, bara fyra mil bort.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Norge kanske? Grymt bra körning och behöver inte passa tider med båtar. När man mättat sig på berg kör man hem ?

Ang. Dagsetapp får du tänka timmar i sadeln istället för antal mil / dag.
5-6 timmar funkar för mig, skillnad på transport / nöjeskörning dock.

Med plånbok och telefon klarar du det mesta, regnkläder, powerbank och lite extra kläder! Extranyckel till packbox och hoj är bra också. SMC har en rätt bra checklista på sin hemsida.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Sverige är väldigt fint på sommaren så kanske du inte behöver ta dig utanför. Körde förra sommaren utmed östra kusten ner mot Kivik och körde mot Ystad och bort mot västkusten, båstad osv. Upp mot Vänern och den runt medsols över mot Vättern osv. En sväng upp mot Dalarna blev det runt Siljan. Förra sommaren hade jag planerat boende i förväg men i år tänker jag bara åka och leta boende när det blir dags att sova. Lite efter hur vädret är så styr jag dit det regnar minst.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1. Lofoten
2. Lofoten
3. Lofoten


Sedan kan du börja fundera på annat.

Från Ståkkålm, dra tvärs över landet Karlstad-Arvika-Kongsvinger, sedan Lillehammer-Otta-Åndalsnes-Molde-Kristiansund-Orkanger där du viker norrut och tar färjan över till Brekstad. Följ sedan de vackra vägarna norrut till Namsos. Kliv på rv17 "Kystriksveien" och fortsätt norrut till Bodø, där färjan till Moskenes väntar. Sedan Lofoten upp till Harstad, där ni bokar besök på "Adolfkanonen" (ni kommer inte att ångra det).

Hemåt via Bjerkvik-Riksgränsen-Kiruna-Gällivare (åk upp till Dundret för utsikten)-Jokkmokk-Arvidsjaur och sedan "efter behag" söderut. Undvik E4 bara...
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Känns som jag sett Sverige, åtminstone söderut. Men tack för tipset :)

Norge har man hört mycket gott om, så absolut ett alternativ! Men har en relativt tung hoj för sådana vägar tycker jag, har jag fel?

Jag hade sett framför mig att bränna ner till till alperna via autobahn på en dag för att sedan njuta av en österrikisk alpby, typ. Eller ta ett varv på Ringen eller liknande.

Rätta mig gärna om jag har fel!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Känns som jag sett Sverige, åtminstone söderut. Men tack för tipset :)
Det bästa med Sverige är den obefintliga biltrafiken på småvägar. Fast, man lär ju göra sin egen "been there, done that" själv för att inse hur jämra bra vi har det som motorcyklister här hemma. USA t.ex, Blue Ridge Parkway speciellt Tail of the Dragon. Rangers, Sheriffs, Highway patrols, you name it, gör att alla lusar efter de roliga vägarna. Kriga med husbilar nere på kontinenten, mjä.
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Det bästa med Sverige är den obefintliga biltrafiken på småvägar. Fast, man lär ju göra sin egen "been there, done that" själv för att inse hur jämra bra vi har det som motorcyklister här hemma. USA t.ex, Blue Ridge Parkway speciellt Tail of the Dragon. Rangers, Sheriffs, Highway patrols, you name it, gör att alla lusar efter de roliga vägarna. Kriga med husbilar nere på kontinenten, mjä.


Fan vad tråkiga ni är ?

Ok, om man siktar in sig på Norge då.

Behöver man förbereda något, eller är det bara att åka på dagen? Förutom att packa kallingar osv samt se till att hojen är ok?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag hade sett framför mig att bränna ner till till alperna via autobahn på en dag för att sedan njuta av en österrikisk alpby, typ. Eller ta ett varv på Ringen eller liknande.
Du beskriver drömsemestern! :tummenupp
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Norge är naturligtvis ett bra alternativ. Om du känner mer för alperna så kör på det. Väljer man småvägar så är det ingen trafik alls, faktiskt mycket mindre än i Norge.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har hört fler säga det, men vad fan är så bra med just Lofoten?
Ser inte stora delar av Norge ut som Lofoten?
Kan jag få Lofoten fast utan turister så tar jag ju hellre det

Lofoten är ett sådant ställe att även om det är sjukt upphaussat så överträffar det ändå alla förväntningar på vackert ställe att köra hoj på. Fina vägar. Magisk natur. Ljust dygnet runt. Trevligt folk. God mat (om man vet var man skall leta).

Har åkt dit fyra gånger på sju år, längtar till nästa gång.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har några äldre bekanta som åker till mallis varje år (10+ år)
Dom bor på samma hotell varje gång, och försöker få samma rum? varje gång.
För det är så sjukt fint där.
Ett år gifte sig deras dotter, på en Ö i Grekland, så dom tvingades dit.
Det var ännu finare där.
Men det visste inte dom som hade bott på samma hotell på mallis dom senaste 10 åren.

Det kanske är skitfint i Lofoten, men det kanske är ännu finare i grannfylket?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har några äldre bekanta som åker till mallis varje år (10+ år)
Dom bor på samma hotell varje gång, och försöker få samma rum? varje gång.
För det är så sjukt fint där.
Ett år gifte sig deras dotter, på en Ö i Grekland, så dom tvingades dit.
Det var ännu finare där.
Men det visste inte dom som hade bott på samma hotell på mallis dom senaste 10 åren.

Det kanske är skitfint i Lofoten, men det kanske är ännu finare i grannfylket?

Har varit där också… och på många håll i Alperna. Lofoten är i särklass.
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Hej TS Tog färjan över till Polen,första etappen upp till Dresden,sedan Munchen, fortsatte mot tyrolen,sedan stelviopasset till Italien.har samma Mc gör det,var en underbar resa.Sidoväskor ger turbulens lite över 200 på autoban.Det var 40 grader varmt och ZZR ens sadel blir varm ta med en fäll eller något att sitta på.Skulle gärna göra om denna resan,var helt underbar.Ronnie
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Hej TS Tog färjan över till Polen,första etappen upp till Dresden,sedan Munchen, fortsatte mot tyrolen,sedan stelviopasset till Italien.har samma Mc gör det,var en underbar resa.Sidoväskor ger turbulens lite över 200 på autoban.Det var 40 grader varmt och ZZR ens sadel blir varm ta med en fäll eller något att sitta på.Skulle gärna göra om denna resan,var helt underbar.Ronnie
Hej själv ?

Låter kanon! Har du mer detaljerade orter/städer/hotell att sikta på ?
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Det var jag och pojken som åkte,på våra mc.han körde gärna lite längre dagsetapper än vad jag tänkt mig .Ang hotell han hade en app så han såg lediga hotell samt priser.Tyrolen har gästrum som ofta är lediga under sommaren.Men det är mycket köer i Tyskland så räkna inte med långa etapper per dag.Men gör resan du kommer inte att ångra dig.Obs frukost ingår inte i Tyska hotell,kostar extra,men efter en stadig frukost och en dusch på morgonen orkar man köra ganska så många timmar.lycka till och ta det lugnt,min profilbild är från stelviopasset.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top