Motorcykeln studsar

armoton

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Yamaha XJ400 -82
som rubrik, provkörde hondan idag, honda hornet fb600 -07 uplever att den studsar på vägen :va , ´tänkte först att d va vägen som va dålig men det fortsätter hela tiden, inget jätte studs men ändå så man känner det :gnissla

sen så kändes den ganska stel i dämpningen kanske är så på dessa ?
såg att i förra besiktnings pappren fanns det
"Bra att veta" på hjullager , stod inget om det var fram eller bak

:yoparty

Lyft upp och snurra på hjulen.
Upplevde samma sak på min hoj, visade sig att jag hade en stor jäkla bula i framfälgen.

Obalans i däcken skulle jag tro...

Bytte framdäck till Fivers bandag på Anderstorp i måndags.
Väl där höll jag på att hoppa av banan. Fick hjälp att balansera om och hade en kanondag:)

//D

Kanske trasig cord (stavas?) i däcket?

Studsar det i alla hastigheter?

Vissa besiktningsmän orkar inte kolla hjullagret och då gör dom en notis i besiktningspappret. Din är ju bara 5 år gammal, så det borde inte vara lagret.

Vissa besiktningsmän orkar inte kolla hjullagret och då gör dom en notis i besiktningspappret. Din är ju bara 5 år gammal, så det borde inte vara lagret.

När hojen inte har centralstöd brukar de tom "skylla" det på bristande möjlighet att kunna kontrollera det.

Så länge det inte är glapp i hjullagren så lär det inte vara dessa som är orsaken. Känn även efter glapp i andra lager - klassisk säkerhetskontroll. Om inget glappar så är det troligen dålig balans i däcken. Syna även fälgar efter ev bulor eller bucklor, samt att de inte är skeva efter en ev tidigare smäll.

Edit: Dålig balans i däcken ger studs i högre hastigheter, speciellt om det rör sig om framhjulet. Skador på fälg ger studs i alla hastigheter.

Last edited:
Jodå, om man har otur och misshandlar hjulager med högtryckstvätt mot navet så kan ett lager ge upp rätt fort.

Kommer "studset" med samma intervaller hela tiden eller?

Min hoppade och skuttade lite framtill när packboxarna i framgaffeln hade pajat.

Bara en gissning då jag inte kan så mkt om mek.

Gissar på seperation eller ojämnhet i däcket. Hjullager känns lite sådär, byttre mitt nyligen och de studsar inte så kraftigt. De mer liksom rycker till lite när man svänger tycker jag.

Måste vara separation i däcket, även om däcket blivit platt beter den sig inte riktigt så. Leta efter skador ojämnheter på däcket.

Tackar för många bra tips, ska kolla däcken, fälgar o lager, framdäcket ska snart bytas inte många mm kvar på den

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman