Motorcykelmodellbyggar-tråden!

NSR_Martin skrev:
Sånhär menar du?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1046&iItemId=19446

Färgen är rätt tjock.... Ska testa tippset att tvätta med fönsterputs med....

Precis sådan! :tummenupp
Så länge det inte är vattenbaserad färg... då späder man med vatten givetvis.
Och att det skulle vara någon fara att tvätta av plasten med thinner tvivlar jag starkt på... I sådana fall skulle det ju vara förkastligt att använda det till lösningsmedel för PLASTfärger...
Men fönsterputs funkar nog lika bra om det är silicon som är bekymret.

DreeTman skrev:
Precis sådan! :tummenupp
Så länge det inte är vattenbaserad färg... då späder man med vatten givetvis.
Och att det skulle vara någon fara att tvätta av plasten med thinner tvivlar jag starkt på... I sådana fall skulle det ju vara förkastligt att använda det till lösningsmedel för PLASTfärger...
Men fönsterputs funkar nog lika bra om det är silicon som är bekymret.
ta lite REN thinner och prova så får du se.( skyll dej själv om provar på modellen)

att du har det som lösningsmedel i färg ger det en god vidhäftning eftersom det delvis löser plasten. det är dock inte bara thinner i modellfärg.

Fredde Meck skrev:
ta lite REN thinner och prova så får du se.( skyll dej själv om provar på modellen)

att du har det som lösningsmedel i färg ger det en god vidhäftning eftersom det delvis löser plasten. det är dock inte bara thinner i modellfärg.

Redan provat fler gånger...
Nu menar jag givetvis inte att man ska dränka den i thinner, men om du har på en tuss och sen gnuggar rent så är det ingen fara... Om inte jag har utblandat lösningsmedel iofs.

Har inte fått tummen ur och testat fönsterputs ännu, får väll förmodligen åka o köpa thinner imon... Ska se om jag tar mig i kragen o testar att tvätta med fönsterputs...

och färgen är inte vattenlöslig tror jag inte, det är "klassisk" modellfärg i sånna där små plåtburkar... humbrio eller vad market heter...

Fick annat o tänka på idag, tog av cylindern igårkväll, va en spricka i nicasil-fodret vid avgaskanalen, så nu får jag förmodligen köpa ny cylinder & kolv, vill ju ha effektavgasystem med... :(

EDIT: Funkade inte med fönsterspray heller, det är nog thinner som behövs...

Last edited:
Finns det inte "trim" till dessa små modeller typ kolfiberkåpor,maggfälgar,sambapipor det hade väl varit nått :hihi

Tamiya har bra tips på sin hemsida för att få den där funky cool-fajber looken :hihi
se tidigare länk....

sen så e de ju bara att måla sina fälgar med magnesiumfärger, så VIPS har du ett par... :tummenupp

Blev klar med min Pons/Biaggi ikväll, ska ge mig på nästa när jag orkar.

Bifogat

• Biaggi.jpg
    Biaggi.jpg
    94.6 KB · Visningar: 241
  • Repsol.jpg
    Repsol.jpg
    122.5 KB · Visningar: 117
IO skrev:
Blev klar med min Pons/Biaggi ikväll, ska ge mig på nästa när jag orkar.
Ser väldigt realistisk och detaljerad ut!!! :tummenupp

Måste ta tag i dethär o köpa thinner nu... Men ingen har väll öppet så jag får förmodligen vänta tills på måndag, biltema kankse har öppet imon iofs...

Du skall klippa ut dem och lägga i vatten i 30-60 sekunder, sen lossnar dekalen och du kan sätta den på din modell. Klipp dock med mariginal, då dekalen har en genomskinlig kant...

Allt detta borde stå i instruktionen till modellen...är det en Tamiya?

Kom på hur man fick loss dom. Men fan va svårt det är att få det att sitta får pilla som en tok så fastnar det på fingrarna istället för på modellen.
Sen så verkar limmet försvunnit på dekalen. Lossnar hur lätt som helst

Last edited:
De skall inte vara dyngblöta när du lägger på dem....lite fuktiga, och sen ska du torka upp överflödsvatten med en tops, trasa eller dylikt...jag brukar använda hårtork också, då sitter den garanterat sen!

Japp, och helst lägger man ett lager lack över, då får de även större känsla av att vara "målade" och inte ligga utanpå.

DreeTman skrev:
Japp, och helst lägger man ett lager lack över, då får de även större känsla av att vara "målade" och inte ligga utanpå.

Yes, ett lager KLARlack kanske är värt att betona...så det inte blir några misstag... :hihi

Köpte thinner idag, nu funkade det kanon! Tack för tippset...

Va ingen höjdare o sitta o måla länge med den där thinnern, det va STARKT, hehe, man blir ju nästan yr ;)

Får ta lite i taget...

NSR_Martin skrev:
Köpte thinner idag, nu funkade det kanon! Tack för tippset...

Va ingen höjdare o sitta o måla länge med den där thinnern, det va STARKT, hehe, man blir ju nästan yr ;)

Får ta lite i taget...

Varför tror du vi bygger modeller egentligen? Det är sköööööönt mannen... :crash

Det här verkar ju grymt kul! :yoparty

Jag måste gå och kolla i närmsta leksaksaffär efter nån fin modellmc.

Nu måste ju jag också ha en liten modell juh.. Vore kul att göra en fighter eller nåt :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla