Motorcykelmodellbyggar-tråden!

åhhhh grymt... önskade mig en hojmodell av tjejen(mv agusta så klart) men jag fick ingen..:(

vet inte om jag har tålamod till det heller men fan va jag vill!!!

kul tråd med

ni som bygger verkar vara jäkligt seriösa.. det är bra

God fortsättning!

Fick en MV Agusta F4 Senna i sommras, skala 1:9. Har inte studerat detaljerna så mycket än, men man får sätta ihop kedjan länk-för-länk iaf :banana .
Märket på den var "Protar - high quality"...

DreeTman skrev:
Jo det ser hyffsat ut när man tittar på håll... Men kollar man nära och synar den så är det inte lika bra.
Håller på med en Race ninja nu som ska sprutas på alla större ytor. Hoppas det blir bättre.
Någon som vet hur man ska måla för att få schyssta svetsfogar på rykröret förresten?

Tamiya har lite tips på sin sida, läs här: http://www.tamiya.com/english/howto/bike1/tip1.htm.

Dock skall man helst ha en liten spruta för bästa resultat...

i hyllan i källarn(hobbyrummet) står:
Repsol Honda NSR500-98 Doohan Tamiya 1:12
Repsol Honda NSR500-98 Criville Tamiya 1:12(ej byggd)
Astro Azurro Honda NSR 500 -00 Rossi Tamiya 1:12(ej byggd)
Suzuki RGB500 GP racer-80 Tamiya 1:12(ej byggd)
Astro Azurro Honda NSR 500 -00 Rossi Airfix 1:24
Telefonica Suzuki RGV500 -00 Roberts Airfix 1:24
Honda CBR 600 F Sport-01 metallbyggsats
MV Augusta 70tals GP-racer. Okänt fabrikat.

Jag har beställt Gardners Rothmans NSR500-87, Doohans och Gardners Rothmans NSR'er från -92

Får se när de kommer.

Oj, kul att tråden växer så :tummenupp

Men nu blev jag besviken, va o köpte lim o färg idag... Limmet va kanon, likaså det lilla jag målat, målade avgasrören... MEN.... Sen när jag skulle ge mig på motorn med magnesiumfärgen så sket det sig totalt, skakade o rörde väldigt ordentligt, men sen när jag målat på, så lägger det sig först fint, men blir fort som en deg o blir jätteskumt o fult, det mesta lägger sig i små klumpar, helkonstigt... Jag rengjorde penslen i nacklafta (för det ska man väll...?) Torkade sedan av den med papper, o sen ner i färgbörken o började måla när detta fenomen uppkomm, kan det bero på att det kommit bara en liten gnutta lacknafta i?? Vad kan det annars bero på? Vad göra?? Kan man spä ut med nått kanske?

tror du ska ha thinner.

Om du köper små hobbyfärger, typ humbrol-färger, har de en liten flaska med lösningsmedel för att göra rent penslarna med.
Heter Humbrol Enamel Thinners

Då får jag mao åka o köpa det imon.... Kan lacknaftan ha förstört färgen...?

Egentligen borde man väll lyssnat på er o köpt sprayflaskor, men det är väll lite sent nu...

En RCV jag byggt... Taskig bild, men det var kul sysselsättning:

viewphoto.php

Peccus skrev:
En RCV jag byggt... Taskig bild, men det var kul sysselsättning:

viewphoto.php
Hur gjorde du med färgen? sprayfärg eller...? Det va ju så dyrt, okej om man ska ha en flaska, men det är ju flera färger på hojen....

Visst är färgerna dyra, men en flaska räcker o andra sidan till flera modeller...men det går inte att komma ifrån att modellfärger är svindyra... :3freak

Och ja, thinner verkar du behöva.
Lacknafta är utmärkt att tvätta penseln med...låt det bara dunsta ordentligt innan du använder penseln igen.

McFille skrev:
Visst är färgerna dyra, men en flaska räcker o andra sidan till flera modeller...men det går inte att komma ifrån att modellfärger är svindyra... :3freak

Och ja, thinner verkar du behöva.
Lacknafta är utmärkt att tvätta penseln med...låt det bara dunsta ordentligt innan du använder penseln igen.
Sen är det ju olika färger på alla hojar ändå, så så stor nytta lär man inte ha föratt det räcker till flera modeller :gnissla

Okidoki, men tror du att den färgen jag tjötade om kan va förstörd nu när det ev. kommit lacknafta i, eller är det bara hälla i lite thinner så lfunkar det sen tro...?

1 fråga innan jag beställer: Är ramen, pipor etc. gjorda av plast eller metall?

¨måste bara ha en...!!

Mac skrev:
1 fråga innan jag beställer: Är ramen, pipor etc. gjorda av plast eller metall?

¨måste bara ha en...!!

Plast.

Hur mycket färger går det åt om man ska bygga en hoj halvsnyggt? Vad är vanligaste färgerna?

Rigge skrev:
Plast.

Hur mycket färger går det åt om man ska bygga en hoj halvsnyggt? Vad är vanligaste färgerna?

Beror helt på modellen... Ducatin jag byggde kräver ju inte så många olika färger till kåpor osv, men räkna med tio olika färger iallafall om du vill ha det någorlunda bra. :)

Kan rekommendera Modellmaster färgerna. Kostar ca 20 :- styck.

Finns det nån bra återförsäljare i sverige som man kan beställa ifrån??
Måste bara köpa mig en modell

NSR_Martin skrev:
Hur gjorde du med färgen? sprayfärg eller...? Det va ju så dyrt, okej om man ska ha en flaska, men det är ju flera färger på hojen....
Den är målad med pensel.

NSR_Martin skrev:
Sen är det ju olika färger på alla hojar ändå, så så stor nytta lär man inte ha föratt det räcker till flera modeller :gnissla

Okidoki, men tror du att den färgen jag tjötade om kan va förstörd nu när det ev. kommit lacknafta i, eller är det bara hälla i lite thinner så lfunkar det sen tro...?

Men det är oftast ganska många färger som är likadan, titan, aluminium och olika svartnyanser t.ex. används på så gott som alla modeller.

Det är mest kåpfärger som brukar vara lite mer speciella...tog ett bra tag innan jag fick tag på "Telefonica Blue" till min RGV500!
Färgens används i princip bara till den modellen, så den var ju inte jättevanlig... :rolleyes:

Va tvungen att åka o handla en idag. Så blev Rossis M1:a
Fan va kul det är att bygga har glömmt hur det var

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP