Motorcykelkörkortsguide

SocialFrihet

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :/
Hej,

Vi har gjort en guide om hur man tar motorcykelkörkort på enklast och smidigast sätt. Denna är helt gratis och kommer alltid vara, och vi hoppas att ni kommer kunna ha användning av den!

Guiden finner ni här: http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/

Den visar allt ifrån hur man skaffar körkortstillstånd till hur man bäst tar sig an uppkörningsmomenten.
Vi har försökt specialisera oss på att hitta “knepen” som gör det lättare att ta kortet, bland annat så visar vi hur man kör manövreringsbanorna på bästa sätt, och ni kan se hur en sån ser ut här:
http://socialfrihet.se/wp-content/uploads/2012/01/Lågfartsbana1.pdf

Mer sånt hittar ni i guiden! :)

Vi tar gärna feedback, kritik och frågor här på forumet!

Mvh Carl & Nils
 
Bra initiativ! Väldigt bra pedagogiskt upplägg! Detta kommer nog hjälpa många i vår :tummenupp
 
Såg riktigt bra ut det där tycker jag! Bra upplägg och tydliga förklaringar. :tummenupp

Kanske dags att vi på SH tar tag i detta och gör ett tydligt forum för blivande motorcyklister som vi pratat om förut? Hade ju en rätt stor tråd om det med förslag här i höstas.
 
Bra sida för dem som ska ta mckortet!
Bläddrade inte igenom allting på sidan, men står det någonstans om priserna? För priserna för de olika momenten, ex. risk 2 kan variera väldigt mycket, jag tog min risk 2;a för 2200 vid Gillinge i Stockholm, så att dem som läser inte ska tro att det just kostar 2900. :tummenupp
 
Bra med all samlad info. :tummenupp

Bra guide, bara lite kommentarer/tips angående filmerna:

Lågfartsbanan:
"Notera att det med de flesta motorcyklar krävs att man kör mycket långsammare."
Kanske är bättre/mer pedagogiskt att faktiskt använda en hoj som visar en hastighet man faktiskt ska ha?

Högfartsbanan:
Testa att filmat mer uppifrån, så tror jag man skulle se tydligare.
Kanske större konor?
 
Jag är ju på G och ska ta kortet här nu i vår, så jag kan agera försökskanin och läsa igenom och försöka utnyttja det hela till som hjälp! :) :)
 
Bra med all samlad info. :tummenupp

Bra guide, bara lite kommentarer/tips angående filmerna:

Lågfartsbanan:
"Notera att det med de flesta motorcyklar krävs att man kör mycket långsammare."
Kanske är bättre/mer pedagogiskt att faktiskt använda en hoj som visar en hastighet man faktiskt ska ha?

Högfartsbanan:
Testa att filmat mer uppifrån, så tror jag man skulle se tydligare.
Kanske större konor?

Tack. Det där var den enda motorcykeln vi hade tillgång till under projektet men i vår så kommer vi lägga upp nya videos med bättre cykel! Japp vi ska filma med bättre objektiv och nya konor också tänkte vi.
 
Sätt "Circa" priser på vad riskutbildningarna kostar för det skiljer jävligt mkt beroende på vart i vårat avlånga land man bor
 
Bra guide, kan nog hjälpa många. Ett tips kan vara att med hoj utan abs strunta i att frikoppla, då blir det mycket enklare att undvika bakhjulssläpp.
Som andra skrev så kan det vara bra att ändra till cirka priser på riskutbildningarna, jag gav t.ex. 2500 för båda på Farsta trafikskola i Västerhaninge http://farstatrafikskola.com/

Förresten, var det bara jag som blev tvungen att bromsa från 105? Var lite jobbigt att få upp 125an i den hastigheten:va
 
Last edited:
Sätt "Circa" priser på vad riskutbildningarna kostar för det skiljer jävligt mkt beroende på vart i vårat avlånga land man bor

Detta är noterat!

Bra guide, kan nog hjälpa många. Ett tips kan vara att med hoj utan abs strunta i att frikoppla, då blir det mycket enklare att undvika bakhjulssläpp.
Som andra skrev så kan det vara bra att ändra till cirka priser på riskutbildningarna, jag gav t.ex. 2500 för båda på Farsta trafikskola i Västerhaninge http://farstatrafikskola.com/

Förresten, var det bara jag som blev tvungen att bromsa från 105? Var lite jobbigt att få upp 125an i den hastigheten:va

Intressant, ska testa detta. Jag fick göra bromstest i 70 och 90 kmh, var säkert uppe i 95-100 i andra testet när jag bromsade eftersom det var svårt att kolla på intrumenten i farten.

/Carl
 
Last edited:
Det kommer ju lite förändringar i januari 2013 bla. höjs körkortsåldern för tung mc till 24år. Vilket vore intressant att veta för de som är 21år och är kluvna kring om de ska ta det i år eller inte :krama

5. Det införs en ny behörighet A2 för bl.a. tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst 35 kW och ett effekt/viktförhållande som inte överstiger 0,2 kW/kg .

6. För MC- behörigheterna stärks det stegvisa tillträdet till tyngre och mer effektstarka motorcyklar genom att:

- Ålderskravet höjs för behörighet A till 24 år vid direkttillträde och 20 år för den som har haft körkort med behörighet A2 i minst två år
- För behörighet A2 blir ålderskravet 18 år.
- För behörighet A och A2 ska förarprovet normalt bestå av ett kunskapsprov och ett körprov. Om sökanden redan har körkort med den lägre behörigheten A2 eller A1 krävs endast ett körprov för att erhålla behörighet A eller A2.

Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/14602
 
Gillade uppradningen av säkerhetskontrollen. I "MC-boken" är den undermålig.

(Nils & Carl som ligger bakom detta kör även stand-up ibland ;)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top