Tjenare, arbetar nu i början av augusti och fram tills den 13:e däremellan har jag ett uppehåll tills den 21:e augusti.
Har suttit och surfat på www.mobile.de och hittat massor med underbara hojar för runt 1500-2000 Euro som är strypta till 25 kw.
Så min tanke är att om jag klarar min uppkörning nu den 10:e så jobbar jag 11,12,13 och sen tar jag en väska, stoppar ner mina mc-kläder och åker till Tyskland för att sedan köpa en motorcykel och köra den till Sverige.
Frågor inför eventuell resa
1. Med mitt begränsade körkort -> så borde det inte vara problem att köra en 25 kw hem?
2. Vilka papper och vad ska man tänka på för registreringsbesiktning?
3. Vad gäller om hojen är ombyggd etc?
4. Blir jag momspliktig och vilka extra kostnader mer än rese-kostnaden ska man räkna med?
5. Åka ner med stor bil och lasta skiten eller köra själv?
Skriv gärna övriga tips och rekommendationer om ni har några.

Vad jag har tagit reda på..
Man ska inte betala förrens föraren har avregistrerat fordonet och om han har Fahrzeugbrief på fordonet där ramnumret stämmer överrens med ramen på fordonet. Föraren måste köpa tillfälliga skyltar och teckna en tillfällig försäkring som gäller i 3 dagar - likaså får fordonet inte vara ombyggt och det ska finnas ett gult klistermärke på ramen någonstans med lite fakta om fordonet - allt för att registreringen ska gå smidigt.
Mer att tänka på?
Min egna check-lista:
Kvitto jag kommer använda
http://www.allroadmc.com/de/KAUFVERTRAG.PDF
Har suttit och surfat på www.mobile.de och hittat massor med underbara hojar för runt 1500-2000 Euro som är strypta till 25 kw.
Så min tanke är att om jag klarar min uppkörning nu den 10:e så jobbar jag 11,12,13 och sen tar jag en väska, stoppar ner mina mc-kläder och åker till Tyskland för att sedan köpa en motorcykel och köra den till Sverige.
Frågor inför eventuell resa
1. Med mitt begränsade körkort -> så borde det inte vara problem att köra en 25 kw hem?
2. Vilka papper och vad ska man tänka på för registreringsbesiktning?
3. Vad gäller om hojen är ombyggd etc?
4. Blir jag momspliktig och vilka extra kostnader mer än rese-kostnaden ska man räkna med?
5. Åka ner med stor bil och lasta skiten eller köra själv?
Skriv gärna övriga tips och rekommendationer om ni har några.

Vad jag har tagit reda på..
Man ska inte betala förrens föraren har avregistrerat fordonet och om han har Fahrzeugbrief på fordonet där ramnumret stämmer överrens med ramen på fordonet. Föraren måste köpa tillfälliga skyltar och teckna en tillfällig försäkring som gäller i 3 dagar - likaså får fordonet inte vara ombyggt och det ska finnas ett gult klistermärke på ramen någonstans med lite fakta om fordonet - allt för att registreringen ska gå smidigt.
Mer att tänka på?
Min egna check-lista:
- Röda registreringsskyltar
- Komplett Fahrzeugbrief - ska stämma överrens med ramnummer och ägares ID - måste vara giltig
- Kvitto med ramnummer och underteckning av ägare
- Kvitto med papper som visar att den är strypt
- Få ägaren att teckna en tillfällig försäkring
- Vänta på att få mitt riktiga körkort
Kvitto jag kommer använda
http://www.allroadmc.com/de/KAUFVERTRAG.PDF
Last edited: