Motorcykelimport a la Tyskland - råd

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tjenare, arbetar nu i början av augusti och fram tills den 13:e däremellan har jag ett uppehåll tills den 21:e augusti.

Har suttit och surfat på www.mobile.de och hittat massor med underbara hojar för runt 1500-2000 Euro som är strypta till 25 kw.

Så min tanke är att om jag klarar min uppkörning nu den 10:e så jobbar jag 11,12,13 och sen tar jag en väska, stoppar ner mina mc-kläder och åker till Tyskland för att sedan köpa en motorcykel och köra den till Sverige.

Frågor inför eventuell resa

1. Med mitt begränsade körkort -> så borde det inte vara problem att köra en 25 kw hem?

2. Vilka papper och vad ska man tänka på för registreringsbesiktning?

3. Vad gäller om hojen är ombyggd etc?

4. Blir jag momspliktig och vilka extra kostnader mer än rese-kostnaden ska man räkna med?

5. Åka ner med stor bil och lasta skiten eller köra själv?

Skriv gärna övriga tips och rekommendationer om ni har några.:banana:banana

Vad jag har tagit reda på..

Man ska inte betala förrens föraren har avregistrerat fordonet och om han har Fahrzeugbrief på fordonet där ramnumret stämmer överrens med ramen på fordonet. Föraren måste köpa tillfälliga skyltar och teckna en tillfällig försäkring som gäller i 3 dagar - likaså får fordonet inte vara ombyggt och det ska finnas ett gult klistermärke på ramen någonstans med lite fakta om fordonet - allt för att registreringen ska gå smidigt.

Mer att tänka på?

Min egna check-lista:
  • Röda registreringsskyltar
  • Komplett Fahrzeugbrief - ska stämma överrens med ramnummer och ägares ID - måste vara giltig
  • Kvitto med ramnummer och underteckning av ägare
  • Kvitto med papper som visar att den är strypt
  • Få ägaren att teckna en tillfällig försäkring
  • Vänta på att få mitt riktiga körkort

Kvitto jag kommer använda

http://www.allroadmc.com/de/KAUFVERTRAG.PDF

Last edited:
tar dryga 2-5 dar att få körkortet. han jobbar ju 11,12,13 så tills dess borde det ha kommit. jag vet inte hur det är att köra hojen i sverige sen med ditt mellan kort. men blir du inte stoppad är det lugnt. du behöver papper som intygar att strypningen sitter i. det ska även stå ram nr till din hoj så man vet att strypningen sitter i rätt hoj. och underskrift av personen som monterade det

Well - en hoj där som är strypt kostar ju runt 17000 och den räknar jag är värd 25000-30000 här. Sen så är det ju lite av ett äventyr och lär inte kosta så mycket om jag åker tåg ner och kör hem den, så man får alltså inte köra en strypt hoj med ett strypt körkort?

Snälla ge mig lite seriös feedback :)

Ska du köra hem den måste du köpa de röda tillfälliga plåtarna, de billiga gula de även har i tyskland gäller ej i sverige.

Denna process utförs med en trave blanketter och papper hos polisen och tar ett tag innan du fått en regplåt till hojen, köper du på firma så försök få in i prutningen att de ska fixa en röd skylt till dig.

Ska du köra hem den måste du köpa de röda tillfälliga plåtarna, de billiga gula de även har i tyskland gäller ej i sverige.

Denna process utförs med en trave blanketter och papper hos polisen och tar ett tag innan du fått en regplåt till hojen, köper du på firma så försök få in i prutningen att de ska fixa en röd skylt till dig.

Okej - så om jag har fått mitt körkort när jag åker ner (behöver jag inte bry mig om det, då båda länderna tyskland/danmark ingår i EES) - så ska jag se till att få den med röda plåtar, en tillfällig försäkring, komplett fahrzeugbrief, kvitto och papper som visar på att den är strypt. Då är det bara att köra hem den till sverige och göra en ursprungskoll för att sedan registreringsbesiktiga den?

På kvittot på köpet av mcn ska ramnumret även stå o det ska va underskrivet av ägaren i tyskland, detta behöver du skicka in till transportstyrelsen för urspungskontroll, står köpesumman med kan du stryka den innan du skickar in för urspungskontroll då dom inte har o göra med vad du betalt för hojjen.

annars ser du ut att ha fått med de mesta, jag tror att om jag själv skulle ge mig ner där o handla hade jag nog tagit en skåpbil eller släp o passat på att handla med en satans massa öl för att finansiera resan :yoparty

På kvittot på köpet av mcn ska ramnumret även stå o det ska va underskrivet av ägaren i tyskland, detta behöver du skicka in till transportstyrelsen för urspungskontroll, står köpesumman med kan du stryka den innan du skickar in för urspungskontroll då dom inte har o göra med vad du betalt för hojjen.

annars ser du ut att ha fått med de mesta, jag tror att om jag själv skulle ge mig ner där o handla hade jag nog tagit en skåpbil eller släp o passat på att handla med en satans massa öl för att finansiera resan :yoparty

Eftersom du bor i Skåne och kanske rent av vet någon med en skåpbil kanske du vill göra en gemensam resa? Så får man lite valuta för pengarna och du får mängder med öl :)

OBS - Läste någonstans att allt måste vara orginal för att den ska godkännas, stämmer det?

Last edited:
Okej - så om jag har fått mitt körkort när jag åker ner (behöver jag inte bry mig om det, då båda länderna tyskland/danmark ingår i EES) - så ska jag se till att få den med röda plåtar, en tillfällig försäkring, komplett fahrzeugbrief, kvitto och papper som visar på att den är strypt. Då är det bara att köra hem den till sverige och göra en ursprungskoll för att sedan registreringsbesiktiga den?

Kolla att fahrzeugbrief är godkänt jag hämtade en busa i tyskland i våras mitt var makulerat då måste du ha två nya reg papper istället för fahrzeugbrif.Om du ska ta buss glöm ej pass så du kan identifiera dig för eventuell gränspolis(VART STOPPAD AV POLISEN VILLE SE PASS OCH KVITTO)

Kolla att fahrzeugbrief är godkänt jag hämtade en busa i tyskland i våras mitt var makulerat då måste du ha två nya reg papper istället för fahrzeugbrif.Om du ska ta buss glöm ej pass så du kan identifiera dig för eventuell gränspolis(VART STOPPAD AV POLISEN VILLE SE PASS OCH KVITTO)

Står det på fahrzeugbrief att den är giltig?

står det på fahrzeugbrief att den är giltig?

det står makulerat på fahrzeugbrif.men var noga med att få två regpapper ett a4 och ett mindre som dom har med när dom kör.kvitto kan du skriva ut från smcs hemsida finns både på tyska och svenska.

det står makulerat på fahrzeugbrif.men var noga med att få två regpapper ett a4 och ett mindre som dom har med när dom kör.kvitto kan du skriva ut från smcs hemsida finns både på tyska och svenska.

Ok - vad tycker du om min lilla memolista?

Hej!

Har hämtat 3st hojar och 2 bilar i Tyskland och moms behöver du inte betala om fordonet är äldre än 6 månader och har gått mer än 600 mil..

Ett COC intyg är aldrig fel och se till att få med dig båda delarna av "briefet". ´

Jag har alltid kört ner med min Voyager och fyllt upp med diverse dricka. Fördelen att hämta med bil är att du kan åka ner vilken dag som helst och slipper tänka på Tyska plåtar och annat och dessutom kan ta med dig lite öl/vin/sprit..

Fordonet behöver inte längre vara avställt och den "gula" skylten du pratar om har jag aldrig sett..

Kostnaden är ju (förutom resan och ev hotell-kostnaden) ursprungskontrollen & ev tillfälliga plåtar i Sverige (1150:-) och regbesiktningen (1380:-)

Jag brukar ha som tumregel att kostnaden för att importera en hoj/bil är 10K så har man inte räknat för lågt. Sedan beror det förståss på var man bor i landet och var hojen/bilen finns i Tyskland..

Mvh Jimmy

Hej!

Har hämtat 3st hojar och 2 bilar i Tyskland och moms behöver du inte betala om fordonet är äldre än 6 månader och har gått mer än 600 mil..

Ett COC intyg är aldrig fel och se till att få med dig båda delarna av "briefet". ´

Jag har alltid kört ner med min Voyager och fyllt upp med diverse dricka. Fördelen att hämta med bil är att du kan åka ner vilken dag som helst och slipper tänka på Tyska plåtar och annat och dessutom kan ta med dig lite öl/vin/sprit..

Fordonet behöver inte längre vara avställt och den "gula" skylten du pratar om har jag aldrig sett..

Kostnaden är ju (förutom resan och ev hotell-kostnaden) ursprungskontrollen & ev tillfälliga plåtar i Sverige (1150:-) och regbesiktningen (1380:-)

Jag brukar ha som tumregel att kostnaden för att importera en hoj/bil är 10K så har man inte räknat för lågt. Sedan beror det förståss på var man bor i landet och var hojen/bilen finns i Tyskland..

Mvh Jimmy

http://home.mobile.de/home/showDeta...=false&showModels=false&hideVehicleType=false

Har snöat in mig på den hojen.
Och eftersom jag vill hålla mina utgifter nere så tänker jag be honom fixa försäkring/plåtar i priset och jag kommer köra hem den samt åka tåg ner.

Hotell och dylikt ska jag nog förhoppningsvis kunna undvika, är ju ung så kan säkert leva på gatan ett par dagar :D

Skicka gärna PM för jag vill gärna ha råd/tips av dig

Det där verkar inte bli någon bra affär? 1790€ för en Suzuki GSF600 ifrån 1995 borde du kunna köpa hemma för samma pengar?
Och lägg sedan till övriga kostnader så hamnar du på min 25 k.

Jag skulle nog fundera igenom det en gång till?

Det där verkar inte bli någon bra affär? 1790€ för en Suzuki GSF600 ifrån 1995 borde du kunna köpa hemma för samma pengar?
Och lägg sedan till övriga kostnader så hamnar du på min 25 k.

Jag skulle nog fundera igenom det en gång till?

Får nog hålla med där, i slutändan lönar det sig knappast att åka ner och hämta en hoj när det gäller dom pengarna.

Visst, det är ett litet äventyr och det är en kul grej att ha hämtat sin hoj själv men i det här fallet så känns det lite som att gå över ån efter vatten. Den här hojen känns ju då spontant som ett bättre alternativ:

http://www.blocket.se/varmland/Suzuki_gsf_600_35146180.htm?ca=18&w=3

Så dessutom att hojen du länkar till finns en bra bit ner i Tyskland (87 mil från Malmö)..

Mvh Jimmy

Det där stämmer inte riktigt längre då som gula numera är tillåtna i Sverige/Danmark oxå.. För att vara helt korrekt så är det inte hos polisen man fixar plåtar och försäkring utan hos "zulassungsstelle", motsvarar lite vår länsstyrelse och finns i varje stad och granne med det brukar det alltid ligga en skylttillverkare som även brukar kunna hjälpa till med försäkringen som du behöver för att få ut plåtarna.

Som du säger så är det smidigast om handlaren fixar det här åt dig och dom behöver då en fullmakt och en kopia på ditt pass.

Här är en bra guide om hur det hela går till förutom att man inte har uppdaterat infon om "gul-skyltarna"

http://www.autopower.se/Guider/Importguiden/

Mvh Jimmy

Last edited:
http://home.mobile.de/home/showDeta...=false&showModels=false&hideVehicleType=false

Har snöat in mig på den hojen.
Och eftersom jag vill hålla mina utgifter nere så tänker jag be honom fixa försäkring/plåtar i priset och jag kommer köra hem den samt åka tåg ner.

Hotell och dylikt ska jag nog förhoppningsvis kunna undvika, är ju ung så kan säkert leva på gatan ett par dagar :D

Skicka gärna PM för jag vill gärna ha råd/tips av dig

Nej. För dyr!

Jag har plockat hem två hojar från Tyskland och min rekommendation är att hyra en van och åka ned några stycken. Mkt roligare, säkrare och mindre byråkrati -och inte överdrivet mkt dyrare. Och blir det plats över i bilen går det ju att plocka med sig lite dricka....

Ska man göra en riktigt bra affär, köp privat (jag köpte via Ebay).
Man måste vara lite mer vaksam och ha koll på vad man letar efter men prisskillnanden kan vara betydande mot att köpa hos en handlare.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back