Motorcykelförare jagad av två civilare skanstullsbron mot nynäsvägen kl 14.15

fenrik

Till Salu: Kawasaki Ninja ZX9R 97:a
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R 97:a ZX900B
Motorcykelförare jagad av två civilare skanstullsbron mot nynäsvägen kl 14.15, idag 20090811

Jag själv körde bil och blev i brutalt hög fart, på varvstoppet, kanske 2, 3:an växel omkörd av MC (CBR,ninja, röd/svart 97-98) så jag nästan sket på mig. Tätt följd av två civilbilar med blåljusen påslagna.

Min egna puls höjdes ordentligt eftersom efter skanstullsbron blir det riktigt mycket trafik, beroende på vägval mot gullmarsplan eller nynäsvägen också väldigt tajt. Hur som helst, blådåren valde nynäsvägen och min tanke blev direkt hur fasen kommer han klara av alla bilar och den dära tvära S-kurvan under gullmarsplan. Han klarade det o sen såg jag inte röken av honom.

Men hur gick det för honom, kanske vet du eller var det rent av Du som körde själv? (i jacka, jeans och sneakers) . Hoppas vi slipper läsa om dig i minneslunden

En annan frågeställning blir så klart, borde inte civilbilarna blåsa av jakten med tanke på trafikläget och den väldigt höga hastigheten som MCn höll.

En till frågeställning, hur resonerar Du när blåljusen kommer på? Är första instinkten att dra på för kung o fosterland till varvstoppet slår i och avgaserna består av nära på eldslågor, växel efter växel. . .

Det hände mig själv tidigare i somras, min första tanke var just att dra på och sen får vi se hur det går men jag valde istället att stanna, ta av mig hjälmen, plocka ur öronproppar och ta mitt straff. I efterhand har jag lärt mig en läxa och det har blivit fler bandagar och SMC kurser än bombrepor på bulten. Hojjen står annars mest i garaget och så här i efterhand drar även bilen 20% mindre bränsle.

På lördag ska jag plocka ut MCn på allmän väg iaf, mälaren runt i laglig hastighet väntas. . .

Glöm inte också att polisen också kan göra fel och krocka, om en MC förare krockar är chansen rätt liten att någon annan skadar sig jämfört med den efterföljande polisbilen krockar.

Finns väll nått exempel i en av "filmerna vi inte får prata om" av "personen vi inte får prata om" där en polisbil krockar in i en personbil i rätt hög fart.

korvgubbe: "Två polismän satte sig då i en polisbil och tog upp jakten. De chansade på att han kört i riktning mot Mölnlycke men hade inte längre ögonkontakt med bilen."

Hade dom inte ögonkontakt med bilen så var det ju helt förararens fel, eller menar du att ska dom inte ha nykterhetskontroller?

Sen kanske det inte var så underligt att han körde in i en bergvägg eftersom han var berusad?

fenrik skrev:
Hur som helst, blådåren valde nynäsvägen och min tanke blev direkt hur fasen kommer han klara av alla bilar och den dära tvära S-kurvan under gullmarsplan.

På ren tur.

Själv kommer han dock uppleva det som att han var sjukt "skillad" och så fort som möjligt meddela alla sina polare om exakt hur skillad han var för att få en stund i rampljuset :tummenupp

Glöm inte också att polisen också kan göra fel och krocka, om en MC förare krockar är chansen rätt liten att någon annan skadar sig jämfört med den efterföljande polisbilen krockar.

Finns väll nått exempel i en av "filmerna vi inte får prata om" av "personen vi inte får prata om" där en polisbil krockar in i en personbil i rätt hög fart.

Typ 3000 om året enl dagens Metro:
http://www.metro.se/2009/08/11/44097/poliser-inblandade-i-3-212-krockar/

Last edited:
Hade dom inte ögonkontakt med bilen så var det ju helt förararens fel, eller menar du att ska dom inte ha nykterhetskontroller?

Jag menar ingenting. Jag tycker nykterhetskontroller är trafikpolisens viktigaste uppgift och har som sagt inget att invända mot polisens agerande.

Är inte den siffran ändå missvisande då poliser i vissa situationer kan/bör/ska/får använda fordonen på ett sådant sätt för att få stopp på brottslingar?

Å andra sidan står dom och skjuter med laser på ex idiot säkra 90 vägar med fri sikt osv...
Men över 3000 olyckor... fan vad blir det % om året om man räknar in det i statistiken?
Kanske dom j-arna som gör att försäkringarna är så dyra!!! :gnissla:brinnerup

Är inte den siffran ändå missvisande då poliser i vissa situationer kan/bör/ska/får använda fordonen på ett sådant sätt för att få stopp på brottslingar?

Tror du själv på att de lyckats stoppa 3000 brottslingar på ett år? :tungan

En annan intressant sak är att det dör ca 100 000 personer per år i Sverige, det är runt 270 personer om dagen. När man vet det har man svårt att ta löpsedlar som skriver t.ex. "4 döda i helgtrafiken" på allvar. Jag förstår inte varför media ska skriva antalet döda i trafiken (runt 400 per år) när det dör 100 000 av andra skäl! :va

Tror du själv på att de lyckats stoppa 3000 brottslingar på ett år? :tungan

En annan intressant sak är att det dör ca 100 000 personer per år i Sverige, det är runt 270 personer om dagen. När man vet det har man svårt att ta löpsedlar som skriver t.ex. "4 döda i helgtrafiken" på allvar. Jag förstår inte varför media ska skriva antalet döda i trafiken (runt 400 per år) när det dör 100 000 av andra skäl! :va
Nej det tror jag verkligen inte, däremot undrar jag hur många av dessa som verkligen var olyckor och inte "påkörningar" med flit.

Du kunde testat att läsa artikeln, så lång var den inte... :rolleyes:
Du har ju uppenbarligen bättre läsförståelse än mig så du får mer än gärna visa var det jag efterfrågar står svarat på i artikeln.

Esset in under gullmarsplansrondellen och sedan även påfarten direkt efter upp på nynäs kan ju vara spännande om man känner sig stressad och vill göra dom snabbt men ... helt i onödan

bara att glida mellan bilarna lugnt och fint borde ju kunna ske nästan i slowmotion utan att pekka kan följa med och är ju dessutom i det närmaste lagligt.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna