Motorcykeldator!

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Är less på mina mätare, för stora helt enkelt.
Kollade w-motoracing, men den kostar ju 995..
Vad har ni för olika datorer att rekomendera?!
Är den jäkligt bra, endurance, så får det bli en sådan, tror ja. :banana
 
Backlight på Trailtechs Endurance är inte bra, men på dagen syns det juh :)
 
Xo skrev:
Backlight på Trailtechs Endurance är inte bra, men på dagen syns det juh :)

Ja, men duger belysningen åt besiktningen?!
 
Fredrik GSX skrev:
Ja, men duger belysningen åt besiktningen?!

Eller så köper du en cykeldator för 139kr och en glödlampa för 5kr så VET du att du garanterat kommer igenom besiktningen.

Trailtechen lyser väl 10sek och sen slocknar den? Sen tänds den när man trycker på någon knapp. Rätta mig om jag har fel.
 
WestW skrev:
Eller så köper du en cykeldator för 139kr och en glödlampa för 5kr så VET du att du garanterat kommer igenom besiktningen.

Trailtechen lyser väl 10sek och sen slocknar den? Sen tänds den när man trycker på någon knapp. Rätta mig om jag har fel.

Ok, men vilken cykeldator är ok då? Clas-olsson läste ja i nån tråd, blir ju betydligt billigare! Men hur är maxhastighet osv på dom?
 
Fredrik GSX skrev:
Ok, men vilken cykeldator är ok då? Clas-olsson läste ja i nån tråd, blir ju betydligt billigare! Men hur är maxhastighet osv på dom?

Jag har en Clas-Olsson på min och den funkar utmärkt. Har dock inte kört snabbare än 200 med den, har för mig att den ska klara 300 (datorn asså) Jag ringde till besiktningen och frågade om man kunde besiktiga med cykeldator. Jag fick inget riktigt svar, utan de verkade inte veta riktigt heller. De sa nått om att det beror på när hojjen är inreggad osv.
 
Jag säljer cykeldatorer, och den ni kallar ClaesOlsson heter förmodligen "Sigma"
Det är en av få cykeldatorer som "går till 300km/h".
I själva verket så visar den nog en slumpmässigt utvald hastighet i spannet 0-300.
(men det kan ju vara bra att ha med sig kartongen där det står att den funkar upp till 300 när man ska besikta)
Sigma har också en belysningssats till sina datorer som är kanon, den består av en separat liten diodlampa på en arm som man vinklar över datorn.

I lägre hastigheter funkar det hyfsat, om man är noggran när man monterar magneten/givaren, men i högre hastigheter är det lotteri.
Jag har även sålt en VDO cykeldator, som var robust och lär ha funkat utmärkt på en endurohoj

För tillfället har jag ingen cykeldator i sortimentet som visar mer än 99km/h
och på förpackningen talas det om att tillförlitligheten blir sämre över 70.
 
Sigma BC800 funkar utmärkt på hojen. Har haft det på ett antal hojar och det är inget fel på visningen om du kalibrerar den rätt. Upp till 240 km/h funkar den åtminstone....

Besiktade förra hojen med den på åxå, då funkade inte ordinarie mätare heller. De muttrade nåt om att det inte fanns mätare, varvid jag bara pekade på cykeldatorn.....

Däremot är inte hållbarheten på sensorn nere vid hjulet den bästa. Efter cirkus 1500 mil börjar den balla ur. Men den går ju att byta separat.

Det enda märke utöver Sigma jag kan tänka mig har nån tillförlitlighet vid lite högre farter är möjligen CatEye, men vet gör jag inte.

Just nu har jag en BC1200 som jag fick billigt. Nyare modell men den klarar inte visa nåt annat än "1" som första siffra, så den är ju begränsad till 199 km/h...inte för att TDM:en gör så mycket mer iofs. Vet heller inget om precisionen då jag inte hunnit köra med den.
 
Blir en sigma 800, inga pengar att tala om, Tack ska ni ha!
 
Bc 1200

Har oxå en BC 1200 men den har då vissat mig 235 km/h och då var hojens mätare på ca 256 km/h.Så nog bör den gå mer än till 199 km/h
Jåke skrev:
Sigma BC800 funkar utmärkt på hojen. Har haft det på ett antal hojar och det är inget fel på visningen om du kalibrerar den rätt. Upp till 240 km/h funkar den åtminstone....

Besiktade förra hojen med den på åxå, då funkade inte ordinarie mätare heller. De muttrade nåt om att det inte fanns mätare, varvid jag bara pekade på cykeldatorn.....

Däremot är inte hållbarheten på sensorn nere vid hjulet den bästa. Efter cirkus 1500 mil börjar den balla ur. Men den går ju att byta separat.

Det enda märke utöver Sigma jag kan tänka mig har nån tillförlitlighet vid lite högre farter är möjligen CatEye, men vet gör jag inte.

Just nu har jag en BC1200 som jag fick billigt. Nyare modell men den klarar inte visa nåt annat än "1" som första siffra, så den är ju begränsad till 199 km/h...inte för att TDM:en gör så mycket mer iofs. Vet heller inget om precisionen då jag inte hunnit köra med den.
 
Måste man inte ha blinkersindikator för att komma igenom besiktningen? Tar du bort orginalmätaren så kommer du ju att gå miste om dom.
 
GuW skrev:
Jag säljer cykeldatorer, och den ni kallar ClaesOlsson heter förmodligen "Sigma"
Det är en av få cykeldatorer som "går till 300km/h".
I själva verket så visar den nog en slumpmässigt utvald hastighet i spannet 0-300.
(men det kan ju vara bra att ha med sig kartongen där det står att den funkar upp till 300 när man ska besikta)
Sigma har också en belysningssats till sina datorer som är kanon, den består av en separat liten diodlampa på en arm som man vinklar över datorn.

I lägre hastigheter funkar det hyfsat, om man är noggran när man monterar magneten/givaren, men i högre hastigheter är det lotteri.
Jag har även sålt en VDO cykeldator, som var robust och lär ha funkat utmärkt på en endurohoj

För tillfället har jag ingen cykeldator i sortimentet som visar mer än 99km/h
och på förpackningen talas det om att tillförlitligheten blir sämre över 70.
I beg to differ.

Jag har en Sigma BC800. Jag kalibrerade den genom att dra upp hojen i maxhastighet på en flygraka och mäta med både datorn och GPS, sen korrigerade jag hjulomkretsen så att båda stämde överens.

Efter det så stämmer de väldigt bra överens i hela spannet 0-200 (Vågade inte testa snabbare, men topphastigheten på 240 stämde också uppenbarligen ;)).

Det enda jobbiga är den långsamma uppdateringshastigheten.

OBS! För att få bra tillförlitlighet så var noga med montering av givaren, och byt ut magneten som följer med mot en neodymmagnet frön Clas Ohlson som du limmar på bromsskivan.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top