Motorcykel som enda fordon?

Jag har ingen bil, åker med polarna när det behövs eller kollektivt. Annars är det båge som gäller. Har dock päronen när så om bil behövs finns det. Kan man hyra/låna bil de gånger det behövs och tänka sig att åka kollektiv när det lämpar sig ser jag inga problem med att bara ha hoj.

Jag har haft mc som bara motorfordon i några år och visst funkar det. Men det innebär även vissa problem, ska man handla eller göra andra inköp så är det faktiskt väldigt smidigt med en bil.

Varför inte köpa en billigare bil ?

En billigare bil är ofta en dum idé då dessa tenderar att gå sönder oftare än dyrare bilar - och då är de plötsligt inte billiga längre.

En billigare bil är ofta en dum idé då dessa tenderar att gå sönder oftare än dyrare bilar - och då är de plötsligt inte billiga längre.

Med en billigare bil syftade jag inte på att köpa en skrothög för 1500 spänn. Det finns billigare bilar som t.ex golf trea som man kan får för runt 25´-35´.

Det är inga problem att hitta bra exemplar på blocket, självklart finns det skräckexempel också men dessa brukar man hitta ganska så snabbt.

Med en billigare bil syftade jag inte på att köpa en skrothög för 1500 spänn. Det finns billigare bilar som t.ex golf trea som man kan får för runt 25´-35´.

Det är inga problem att hitta bra exemplar på blocket, självklart finns det skräckexempel också men dessa brukar man hitta ganska så snabbt.

Skulle vilja påstå att en vanlig, enkel bil för 10-15 000:- är det mest ekonomiska ifall man kan fixa småreparationer själv.

Det sitter en del i vilken nivå på bil man köper och det är ju alltid en chansning om man får en bil som håller bra eller rasar titt som tätt. Själv kör jag en Audi 100 från 1985 sedan fyra år. Den har inga finesser som elhissar, styrservo eller annan skit som kan gå sönder. Under den tid jag har haft den har den gått prickfritt genom besiktningen och reparationskontot uppgår till cirka 2500:-, alltså under tusenlappen per år (batteri, förgasarfläns). Visst, den drar lite mycket bensin och är sååå tråkig att köra, men för nöjeskörning har jag ju hojen. :)

Jag behöver bil men har inte bytt än av två anledningar. Jag kör inte så mycket bil att jag behöver något bättre och sedan det faktum att en dyrare bil kommer att kosta mig mer i service/reparation än idag, (eventuellt bränsle inräknat) även om den bara kostar 35k+. Den dag gammeln rasar får jag offra mig på något bättre, men så länge den startar och tar mig dit jag vill utan att protestera får den stanna.

För min egen del skulle jag nog skippa hojen och bara ha bil ifall ekonomin tryter - dels för att jag ofta flänger runt inom landet, och för att det är rätt skoj med bil.. dock skulle jag gärna slippa att besikta och underhålla två krävande fordon.

Om jag förstår rätt, så handlar det om att åka hoj på sommaren och bil på vintern.
Funkar oavsett var du bor.
Var närmast standard när jag var i tjugoårsåldern.
Sålde bilen på våren - Köpte hoj.
Sålde hojjen på hösten - Köpte bil.
En del bytte upp sig varje gång.
Andra varannan.

Tips! Köp en så allsidig hoj som möjligt, någon form av offroad kanske? På vintern använd dubbdäck ev skidor, reflexväst billig livförsäkring när man kör i mörket och framförallt BRA klädsel, allra helst på händerna, åk inte o frys, det får man lida för när man blir äldre.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka