Motorcykel som enda fordon?

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Hej Sporthoj.

Jag har haft funderingar på att sälja min bil och använda motorcykel som enda fordon. I nuläget har jag två hojar och en bil och något fordon behöver säljas i förmån för pengar och fortsatt överlevnad. Värt att anmärka är att det är bilen som kostar mest pengar.

Troligtvis är det fler som bara kör motorcykel och dissar bil. Någon som har några erfarenheter. Några tips? Knep? Vadsomhelst?

Jag bor och lever ensam så inköpen är rätt små om man handlar en gång i veckan. Dessutom så älskar jag hojandet.

När jag var yngre hade jag bara hoj som fordon. Såg inget problem i det.
Du bor ju dessutom där det finns kollektivtrafik så jag ser inga problem alls i det hela.

Dom gånger jag absolut behövde bil frågade man väl nån kompis eller föräldrar.

Jag har haft hojen som enda fordon de senaste 15 åren. Lokaltrafik, tåg och biluthyrare fixar transport när det behövs. Ska erkänna att tillgång till firmabil för lokala göromål underlättar men är egentligen en bekvämlighet.

Att hyra bil 5-6 gånger per år är väl ungefär som att äga en halvgammal bil utan lån i 3 månader... :rolleyes:

Svårt om man inte bor centralt, reser mycket utanför jobbet eller har familj, men om så inte är fallet: inget problem.

När jag var yngre hade jag bara hoj som fordon. Såg inget problem i det.
Du bor ju dessutom där det finns kollektivtrafik så jag ser inga problem alls i det hela.

Dom gånger jag absolut behövde bil frågade man väl nån kompis eller föräldrar.

Jag behöver tydligen uppdatera min visningsinformation. Nu för tiden bor jag i en skog med knapp kollektivtrafik.

Jag har haft hojen som enda fordon de senaste 15 åren. Lokaltrafik, tåg och biluthyrare fixar transport när det behövs. Ska erkänna att tillgång till firmabil för lokala göromål underlättar men är egentligen en bekvämlighet.

Att hyra bil 5-6 gånger per år är väl ungefär som att äga en halvgammal bil utan lån i 3 månader... :rolleyes:

Svårt om man inte bor centralt, reser mycket utanför jobbet eller har familj, men om så inte är fallet: inget problem.

Okej, roligt! Det är sådant här som jag var ute efter! :tummenupp

Jag har haft hojen som enda transportmedel i tre år ungefär. Bökigt ibland på vintern, men det funkar om kollektivtrafiken där man bor är vettig. Nu planerar jag att köpa en vinterbil dock.

Har mc som "andrabil" dvs frugan åker varm Audi och jag kör hoj funkar bra i skåne litta trist med saltet men tvättar man och smörjer ALLT ordentligt så funkar det. Har tyvärr blivit en grej av det då jag gett mig fan på att köra alla dagar på året. Körde om saltbilen vid minus 10 04:30 en morgon i december, han tände kupebelysningen och pekade på huvet:D
Bra kläder och ett bra regnställ så funkar det fint men var noga med att spola av hojen OFTA så saltet inte dödar den. 750 mil sedan november.

bil? ja!

Sälj bilen o köp ngn billigare variant till vintern. För det suger verkligen utan bil när det är kyligt ute o ingen bra kollektivtrafik för dig som bor ute i skogen. Dessutom är det rena skiten att åka kollektivt. Tider att passa och oftast kostar det mer än om man tagit bilen. Hur fan ska de få folk att åka kollektivt istället för bil om det inte finns ngt att spara? Har för övrigt bara mc o haft det under 3 års tid så lite har man fått känna på hur d är.

Har själv inte haft bil på ca. 5 år nu men funderar på att skaffa en rishög.

I Stockholm är ju kollektivtrafiken många gånger smidigare än att färdas med bil. Jag skulle aldrig sätta mig med bil i de köer jag kryssar genom med hoj. Men de gånger man vill till ikea, soptippen, mediamarkt m.m. eller storhandla då saknar jag en bil.

Visst, man kan hyra bil och åka lite mer taxi men det blir inte direkt av för att t.ex. storhandla.

Men visst, beroende på var man bor/jobbar, går det alldeles utmärkt utan bil. Sedan är det också j-t skönt att ha ett fordon mindre att serva/tanka/besiktiga/parkera...

Hämta lite inspiration från Gösta Östlund, en mc-entusiast som aldrig ägt en bil, det finns en artikel om honom i GP <http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=391&a=206516>
skippa k-spriten dock om du kör på 95 oktan med etanol.

Det fungerar ganska bra. Har enbart hojen som fordon för tillfället och det bli säkert skitbra tills det är för kallt. Men det är viktigt att poängtera att vi har bra kollektivtrafik i Göteborg, vilket är ett schysst komplement, t.ex. om man vill storhandla och det inte får plats i/på hojen :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka