Old Badger
SportHojsentusiast
Underbar! Döden är visserligen närvarande och serien om Jarno börjar naturligtvis med hans död...Road (om Dunlopfamiljen) ligger på youtube - kan vara en fulkopia så den kan försvinna närsomhelst, men kvaliteten är helt ok
Men de sex avsnitt om Jarnos tävlingskarriär är bland det bästa jag sett.
Börja lyssna efter 5 minuter om ni bara vill höra om filmen och hur mycket arbete som lagts ner för få det historiskt riktigt. Bilderna, känslan ja väldigt bra gjort.
Peter Lillkvist deltog i inspelningen av TV-serien "Jarno ja minä" | Yle Vega Österbotten
Nu har det gjorts en TV-serie om den finländska motorcykelföraren Jarno Saarinen. En av de som medverkar i serien är motorcykelentusiasten Peter Lillkvist från Nykarleby. Roger Källman träffade honom.
Tack vare Peter vet jag vad den heter utanför Finland så för oss som inte förstår finska finns en med engelsk översättning.
50 år sedan roadracinglegenden Jarno Saarinen dog – “En trevlig kille med bra humor, vi var både konkurrenter och vänner”
Den 20 maj 1973 skedde den tragiska motorcykelolyckan på Monza i Italien som tog roadracinglegenden Jarno Saarinens liv. Yle har besökt det hemliga museet i en källare i Åbo, ett museum som bevarar Saarinens minne.
27-åriga Jarno Saarinen kämpade för bättre säkerhet på tävlingsbanorna, tills banans stålräcke tog hans liv – sommaren 2022 blir hans liv en tv-serie
Nu görs en internationell tv-serie om motorcykellegenden Jarno Saarinens liv.
På väg till färjan stannar man och hälsar vid statyn av Jarno.
Tusentals samlades för att se Jarno Saarinens staty i Åbo
Motorcykellegenden fick en staty i hemstaden.
Elia Alunni-Tullini: Världsmästaren Jarno Saarinen
Motorcykelklubben Motoclub Jarno Saarinen, verksam i Petriagnano di Assissi i Italien, donerade konstnären Elia Alunni Tullinis (f. 1986) bronsskulptur av världsmästaren Jarno Saarinen till Åbo stad år 2017. I sin hemstad, i en park uppkallad efter Saarinen, lät Motoclub resa en tvilling till...
Det här är äkta
En gammal tråd på ett forum...
Jarno Saarinen
Jag är inte mycket för nostalgiskt kackel men idag är det prick 30 år sedan Jarno Saarinen lämnade in och jag tycker att det är värt att uppmärksammas. Vi talar om mannen som introducerade tekniken att köra med knät i backen, Världsmästare i 250 1972, en förarbegåvning som gick utöver det...