Motorcykel på Färjor?

Bra ide att ta med litet band att sätta runt bromsen/handtaget också. Jag brukar köra med det plus ett långt band som drar hojen mot stödet. Nu har jag ju iofs ett ganska rejält stöd..... Har funkat bra för mig och jag har åkt MÅNGA färjor.

Har precis åkte till st. petersburg t/r via Riga. På färjan lämnade vi bara hojarna, som besättningen spännde fast över sätet med en spännband över en gummidyna (hittar inget bättre ord) mot sadeln (do I make any sense at all?). Dom pekade på plats för hojen mellan två öglor i golvet, funkade skitfint, var avspännt och klart när man kom fram. Tror t.o.m dom satt kilar mot däcken.

Ja ja. Hojen stog iaf upprätt och utan skador, och då var det rätt bra gung i natt (komm hem i morse).

//ShyGuy

När jag åkte vikingline i fjol till åbo hade rederiet förberett med en hel låda fullproppad med nya fina spännband i anslutning till platsen där mc skulle ställas. Enligt matroserna så skulle cyklarna surras ordentligt, men det fick man ombesörja själv. (Jag vet inte var ansvaret ligger om cykeln skulle rasa och skador uppstå. Är det Rederiet? Eller fordonsägaren?)

Jag hade egna band med mig.
Jag ställde mc på sidostödet och surrade med två band i öglor som fanns i durken.
Klämde in styrändan och bromshandtaget i handsken för att låsa fast frambromsen.

När jag åkte vikingline i fjol till åbo hade rederiet förberett med en hel låda fullproppad med nya fina spännband i anslutning till platsen där mc skulle ställas. Enligt matroserna så skulle cyklarna surras ordentligt, men det fick man ombesörja själv. (Jag vet inte var ansvaret ligger om cykeln skulle rasa och skador uppstå. Är det Rederiet? Eller fordonsägaren?)

Jag hade egna band med mig.
Jag ställde mc på sidostödet och surrade med två band i öglor som fanns i durken.
Klämde in styrändan och bromshandtaget i handsken för att låsa fast frambromsen.

Dom vill nog att man surrar själv just pga att dom ska slippa ansvaret.
Har sett folk glömma att lägga i växel/handbroms på bilar på Gotlandsfärjor.
Det blir inte vackert på bilar i dess omgivning och jag antar att det är försäkringsbolagen som får ta den smällen.
Rederiet kan ju inte ge ersättning pga idioti!

Jag har åkt mycket färja med olika hojar. Mariehamn - Kapellskär, Eckerö - Grisslehamn, Mariehamn - Stockholm, Åbo - Långnäs, skärgårdsfärjor osv.

Saker att fästa med och att fästa i ska finnas, vad och var är ju en annan fråga. Jag brukar alltid ha med mig ett enkelt spännband bara, sådant som man får med när man köper en liten ölvagn (typ ett sådant här) som jag spänner ner hojen mot stödet med, och det har räckt. I med växel och lås styrlåset bara, vart skulle hojen kunna ta vägen, egentligen?

De mindre båtarna (Rosella och Eckerö) som går de korta turerna är ju lite känsligare för sjögång än vad storbåtarna är, men det är ju sällan som fartygen lutar mer än någon enstaka grad (och det är ju oftast vid girar som det lutar lite, sjögång spelar ingen större roll såvida ni inte åker över under en höststorm), så det behövs generellt sett inte surras så mycket.
På skärgårdsfärjorna kan det ju luta lite mera när de girar, men det är fortfarande väldigt lite.

Dom vill nog att man surrar själv just pga att dom ska slippa ansvaret.
Har sett folk glömma att lägga i växel/handbroms på bilar på Gotlandsfärjor.
Det blir inte vackert på bilar i dess omgivning och jag antar att det är försäkringsbolagen som får ta den smällen.
Rederiet kan ju inte ge ersättning pga idioti!
Så kan det kanske vara. Men jag undrar ändå om det inte är rederiet som ansvarar för att lasten ombord (bilar, lastbilar, motorcyklar) är sjösäkert surrad? Så måste det ju vara, jag menar, inte kan man lägga det ansvaret på ”flink och fummel” som glider ombord och aldrig tidigare har surrat en hoj.
Det kanske är rederiets försäkringar som går in om det skulle gunga så att mc välter och far omkring som en flipperkula band dyra fordon på ett annars, för passagerare, låst bildäck.

Några gånger, när det blåst som fan, har i alla fall jag sett att besättningen surrat trailers och bilar mot durken med feta spännband innan avfärd.
Borde vara rederiet som får pröjsa om det blir skador.
Att man får surra själv handlar väl bara om att de vill slippa jobbet, men skulle det blåsa upp tror jag nog att besättningen går ronder för att kolla så att inget sliter sig.
Men jag vet inte och är inte säker på hur ansvarsbiten ser ut. Har inte kollat upp det.

Kan man inte surra sin hoj ska man heller inte ha hoj.

Kan man inte fickparkera bil ska man inte ha körkort.

Så enkelt e det!

Så kan det kanske vara. Men jag undrar ändå om det inte är rederiet som ansvarar för att lasten ombord (bilar, lastbilar, motorcyklar) är sjösäkert surrad? Så måste det ju vara, jag menar, inte kan man lägga det ansvaret på ”flink och fummel” som glider ombord och aldrig tidigare har surrat en hoj.
Det kanske är rederiets försäkringar som går in om det skulle gunga så att mc välter och far omkring som en flipperkula band dyra fordon på ett annars, för passagerare, låst bildäck.

Några gånger, när det blåst som fan, har i alla fall jag sett att besättningen surrat trailers och bilar mot durken med feta spännband innan avfärd.
Borde vara rederiet som får pröjsa om det blir skador.
Att man får surra själv handlar väl bara om att de vill slippa jobbet, men skulle det blåsa upp tror jag nog att besättningen går ronder för att kolla så att inget sliter sig.
Men jag vet inte och är inte säker på hur ansvarsbiten ser ut. Har inte kollat upp det.

Har åkt ett antal gånger med Vikingline. Band finns det gott om cooh jag har aldrig sett en hoj som inte surrats fast.

Surra fast den ordentligt, så slipper du oroa dig under resan.
Brukar själv ställa den mot väggen på sidostödet. Stoppkloss i bakhjulet, en rem över sadeln och sen säkra med ett par remmar i sidan(behövs inte alltid)

Såhär kan det se ut(bilden från Gotlandsfärjan, men principen densamma)
070705-7b2.jpg

Jag åkte Stockholm-Åbo tur å retur i förra veckan. Det var väl cirka ett dussin hojar med på båda turerna. Skulle tro att två tredjedelar surrade fast hojarna.

Det fanns spännband på båda färjorna men de kärvade nå grymt. (Måste ha dragits efter båten i saltvattnet några vändor...)

Viking Lines Isabella hade bara några opraktiska hål i golvet att surra fast cykeln i. Samt, om man parkerade där, nån form av järnställning på väggen som vissa kunde surra fast hojen i. Silja Lines Galaxy hade samma sorts dåliga hål i golvet men hade dessutom nån form av fästpunkt längst nere vid golvet/väggen.

Jag ställde cykeln vinkelrätt mot väggen. Låste styrlåset. Satte en skidrem runt bromshandtaget och petade i ettan. Spände cykeln först lite kraftigare mot vänster och sen halvhårt åt höger. Väskrack och passargerarpinnar är bra fästpunkter. Jag tror den hade klarat av skaplig sjögång. (Men det blev aldrig ens halvmetershöga vågor.)

Mitt råd är att ta med två egna spännband. De är förhoppningsvis inte lika skitiga och kärvande som de rederiet erbjuder.

Eftersom motorcyklister är sist ombord på båtarna så blir vi nog sällan klar med parkering och surrning innan båten lämnat hamnen. (Jag körde omborg 08.13 och båten gick 08.15). Detta gör att vi får uppleva något som få bilister får uppleva. Nämligen billarmssymfonin. Det blir rena rama diskot på bildäck när billarm efter billarm sätter igång av båtens vidrationer. Bilnkers går på längst efter hela bildäck. :)

Åker mellan Gotland och Nynäshamn ofta, varenda gång står det en drös svettiga bikers som får hjälp med att spänna fast hojarna med svinfeta, bruna gamla spännremmar som garanterat INTE hängde med i packväskorna.
Jag har aldrig sett någon få hjälp utan de står och kliar sig i huvet gemensamt samtidigt som deras feta kärringar som står i en annan grupp fem meter bort och gnäller över att de inte får något kaffe.
Jag tänker alltid att det måste vara deras första MC-semester efter de fick sin femtiårskris. Då de handlade sin Dragstar och gick med i YMCC eller vad det nu är för något.
Iallafall är vansinnigt bra underhållning att se dessa bikers hantera spännband efter bästa förmåga.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing