Motorcykel på Färjor?

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Tjenare!

Jag tänkte åka en sväng till Mariehamn med Viking-Line, och undrar hur det är med hojar på färjor?

Måste man ha med sig spännband? Tips på hur man spänner fast hojen?

Sökte runt lite på forumet men hittade inget vettigt, Tacksam för svar och tips :D

På färjorna till Gotland har dom iallfall spännband där, Viking Line och sådant borde ha samma utförande men är inte säker. Bäst är väl att ringa och fråga.

Mariehamn är lugnt, Gotland lite jobbigare.

Trots det kan jag inte minnas att jag haft band med mig tror färjan har det.

Men jag kan ha fel var ganska länge sedan.

Vi äger en stugby/gästhem/pensionat (whatever) och dom hojgäster som vi har som kommer från Sverige och Finland har haft med sig egna spännband, men det kan nog finnas där också. Och vi har mest gäster som kör glidare (tyvärr:() och då behöver man inte vara så försiktig med plast och sånt, så någe tips på fastsättningar har jag inte.

Välkommen hit förresten! :tummenupp

Alltid egna spännband.
Ibland har Finlandsfärjorna det ibland inte, ibland får du en repstump som du förväntas fästa älsklingen med (Syftar på hojen inte tjejen/killen).

Så bums förbi biltema och inföskaffa några ordentliga spännband.

Det räcker med biltemas blå. O 2 st som du fäster i gaffelbena lr handtagen. Sen drar dom snett fram.

I med styrlåset & gärna framdäcket mot väggen (om det går).
Viktigast att spänna åt samma håll som stödet, det är ju åt det hållet man vill ha lutningen så klart. Klossar finns ibland att lägga bakom bakdäcket, spännband har alltid funnits då jag åkt både från Grisslehamn & Nynäs. Dock inte alltid de fräschaste.

Är det inte hård sjögång har jag aldrig spänt överdrivet & det har aldrig gått snett, åtta år senare.

Ibland är det järnöglor på varsin sida av hojen, ibland bara en vajer som du för övrigt kör över med framdäcket. Andra har förmodligen andra sätt, det här är mitt.

// Ullis

Last edited:
Va inte så säker :tungan
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=210213

I med styrlåset & gärna framdäcket mot väggen (om det går).
Viktigast att spänna åt samma håll som stödet, det är ju åt det hållet man vill ha lutningen så klart. Klossar finns ibland att lägga bakom bakdäcket, spännband har alltid funnits då jag åkt både från Grisslehamn & Nynäs. Dock inte alltid de fräschaste.

Är det inte hård sjögång har jag aldrig spänt överdrivet & det har aldrig gått snett, åtta år senare.

Ibland är det järnöglor på varsin sida av hojen, ibland bara en vajer som du för övrigt kör över med framdäcket. Andra har förmodligen andra sätt, det här är mitt.

// Ullis

Hur många kan man behöva? Hur brukar fästmöjligheterna se ut?
Man fäster i det som finns tillgängligt, fästögglor, rör, kanter, krokar, osv.
Ta med ett kort spännband att fästa frambromsen mot styret.

Det är öppet hav mot åland, den kan vara lite hur som helst där.

Lite bilder på hur jag var tvungen att fästa min R1:a för flertal år sedan.

Bifogat

• R1_båt_1.jpg
    R1_båt_1.jpg
    92.3 KB · Visningar: 963
  • R1_båt_2.jpg
    R1_båt_2.jpg
    75.4 KB · Visningar: 519
  • R1_båt_3.jpg
    R1_båt_3.jpg
    109.3 KB · Visningar: 532
Jag åker till Finland då och då med hojen, och majoriteten ställer bara hojen på däck på stödet. Ev hjulstopp som finns på färjan. Lägg i ettan. Klart. Första gången var jag skitnervös, men alla hojar stod glatt parkerade så när jag kom ner morgonen efter.

Skit i spännband, ingen annan kommer använda dom heller...

Skit i spännband, ingen annan kommer använda dom heller...
Nu har jag iofs rest den sträckan ganska ofta men jag har sett två hojar liggandes när vi kom i hamn under mina år i varje fall.
Ena var en BMW som 3 man fick baxa upp. :crash

Här har ni förresten en bild på vad som kan erbjudas att fästa hojen med. det oranga snöret i bakgrunden var deras erbjudande när jag frågade efter något att fästa med.

Bifogat

• R1_båt_4.jpg
    R1_båt_4.jpg
    102.2 KB · Visningar: 693
Du har inte rest finlandfärja med hoj så ofta va ?
:D
60 % av tiden får du tag i någonting som liknar rep/spännband.

Åker mellan Gotland och Nynäshamn ofta, varenda gång står det en drös svettiga bikers som får hjälp med att spänna fast hojarna med svinfeta, bruna gamla spännremmar som garanterat INTE hängde med i packväskorna.

Fast Finlandfärja har jag bara åkt med hoj på släp så finnpajsarna kanske är mindre service minded, hade jag vetat att det var Finlandsfärja som avhandlades hade jag hållt. Käften.:1pajas

Nu har jag iofs rest den sträckan ganska ofta men jag har sett två hojar liggandes när vi kom i hamn under mina år i varje fall.
Ena var en BMW som 3 man fick baxa upp. :crash

Här har ni förresten en bild på vad som kan erbjudas att fästa hojen med. det oranga snöret i bakgrunden var deras erbjudande när jag frågade efter något att fästa med.

Kort sagt - om man vill spänna fast hojen medtar man egna band. För jag har heller aldrig sett några som färjan bistår med.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla