Motorcykel airbag jeans på Draknästet

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Draknästet ikväll kl 21.00 på SVT 1 - Se när jag pitchar airbag jeansen till Drakarna!!!

Jag har försökt pitcha in airbag jeansen till någon "rik motorcyklist" här på forumet under 2 år men utan framgång...jag hoppades så hårt på att hitta någon här men men, det blev en underhållande tråd som ledde till flera kontakter och vänskap i alla fall :hjarta

Kom med feedback! Nu har ni chans att påverka på riktigt, jag lyssnar!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tycker det är väldigt kul att se hur proffsigt och övertygande du lade fram din pitch i Draknästet.

När jag läste din trådstart här i forumet för ett par år sen blev jag inte lika övertygad. Att fråga folk om de har mycket pengar tillhör väl det mest tabubelagda man kan göra i Sverige :hihi

Samtidigt fattar jag ju dilemmat att du där och då inte kunde avslöja din affärsidé i en för bred krets utan behövde vaska fram någon att presentera den för. Moment 22.

Oerhört kul att se att du kämpade på och det gick vägen för dig till slut iaf.

Ang. produkten tycker jag du verkar lägga dig på en rimlig nivå i pris (ca 5000 SEK) och jag tror du gör rätt som satsar på en mekanisk version till att börja med. Affärsidén håller utan elektronik och det är ett bra sätt att validera kundintresset innan man skalar upp, då mekatronik och mjukvaruutveckling ger en helt annan komplexitet och kräver en större organisation. Dessutom blir man då ett annat hot mot de större spelare som satsar inom det området och får sannolikt lägga mycket tid på patent- och IP-frågor.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bra jobbat! Önskar dig all framgång med företaget.

Jag gillar produkten men jag vill ha en elektronisk modell. När jag beställer vill jag även att produkten ska finnas i lager och skickas direkt. Hur långt fram i tiden ligger det?
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Tycker det är väldigt kul att se hur proffsigt och övertygande du lade fram din pitch i Draknästet.

När jag läste din trådstart här i forumet för ett par år sen blev jag inte lika övertygad. Att fråga folk om de har mycket pengar tillhör väl det mest tabubelagda man kan göra i Sverige :hihi

Samtidigt fattar jag ju dilemmat att du där och då inte kunde avslöja din affärsidé i en för bred krets utan behövde vaska fram någon att presentera den för. Moment 22.

Oerhört kul att se att du kämpade på och det gick vägen för dig till slut iaf.

Ang. produkten tycker jag du verkar lägga dig på en rimlig nivå i pris (ca 5000 SEK) och jag tror du gör rätt som satsar på en mekanisk version till att börja med. Affärsidén håller utan elektronik och det är ett bra sätt att validera kundintresset innan man skalar upp, då mekatronik och mjukvaruutveckling ger en helt annan komplexitet och kräver en större organisation. Dessutom blir man då ett annat hot mot de större spelare som satsar inom det området och får sannolikt lägga mycket tid på patent- och IP-frågor.
Tack för att du gillade pitchen!

Att prata pengar är som du säger tabu belagt, vilket är helt sjukt i och med att hela världen snurrar runt på pengar och det alla gör på dagarna är att jobba för pengar, men man får dock inte prata pengar!? väldigt konstigt...

Håller med, runt 5000 kr är ett bra pris. Jag jobbar på en airbag byxa (dvs ej jeans) som skulle kunna hamna i den prisklassen. Då har jag skalat av så mycket som möjligt och gjort själva airbagen till en byxa. Airbag jeansen kommer dock att hamna lite högre i pris då den består av två delar, en airbag modul samt ett par jeans, till skillnad från airbag byxan som består av en del.

Att göra airbag jeansen elektroniska kommer dröja, då det behövs otroliga mängder kör data, algoritm utvecklare, tester etc etc. Jag ser en horisont på några år innan den versionen kan komma ut...men vi jobbar på det :)
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Bra jobbat! Önskar dig all framgång med företaget.

Jag gillar produkten men jag vill ha en elektronisk modell. När jag beställer vill jag även att produkten ska finnas i lager och skickas direkt. Hur långt fram i tiden ligger det?
Tack!
Den elektroniska kommer dröja några år så som det ser ut just nu. Den mekaniska versionen behöver bana väg för den elektroniska versionen, blir det ingen succé med den mekaniska, jaa då kommer det bli svårt att vidareutveckla. Allt hopp ligger just nu på den mekaniska.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Mycket bra presentation och rimligt pris, en vanlig byxa kostar ju i alla fall 3500 spänn så skillnaden är rimlig.
Har en Airbag jacka som jag slutat använda för ett par år sedan. Själva kopplingen till hojen vänjer man sig snabbt med, slutade dock använda den av andra skäl såsom dålig halskrage och knappar som låg mot tanken.

Jag tänker att den potentiella kunden som kan tänka sig en byxa vill också ha en jacka, hur tänker du kring det? med två kopplingar så är det 80kg som håller en kvar vid hojen och då är man mitt i allt uppe i en kroppsvikt på en vuxen, jag vill då inte vara i närheten av min MC när jag faller.
Jacka/byxa eller MC skulle behöva prata med varandra för att ha endast en wire, Kanske det är på MC sidan det ska trigga en utlösning så att du kan placera wire optimalt och kunna placera tuben var du vill på plaggen.
Om den utlösande delen sitter på MC så skulle den kunna lossna automatiskt när man slår av tändningen och då försvinner problemet med att man glömmer den när man stannar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
De gaspatroner som används idag är på väg ut.
Nu kommer gasgeneratorer i form av små krutladdningar.
Snabbare uppblåsning, mindre volym i beredskapsläget och samma möjligheter till antingen mekanisk eller elektrisk utlösning.

Beträffande byxan så är jag skeptisk tills det kommer lite IRL-data.
Möjligheten att dra ihop benen för att undvika islag verkar obefintlig och att landa med rakt utsträckta ben känns inte optimalt.
Men jag är beredd att ompröva min uppfattning när vi vet mer.
Jag var skeptisk till airbagväst också, nu har jag en.
Nästa steg blir ett helställ med airbag i, det börjar komma intressanta sådana som inte kräver abonnemang och krångel med inskick.
Kanske airbag-höft- / lår-skydd kommer där.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Vad händer om man gör Peter Lindén - testet? Dvs hoppar av hojen i slutet av rakan för att stanna fortare när man blivit av med bromsgreppet? Kommer man att släpas av motorcykeln då eller blir man fri från den? Hur kom ni fram till utlösningskraften?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vad händer om man gör Peter Lindén - testet? Dvs hoppar av hojen i slutet av rakan för att stanna fortare när man blivit av med bromsgreppet? Kommer man att släpas av motorcykeln då eller blir man fri från den? Hur kom ni fram till utlösningskraften?

Så länge du du väger mer än utlösningskraften vid separationsögonblicket så går allt bra.
Du klarar dig säker med en totalvikt på ner mot 25-30kg då dynamiken i avstigningen gör sitt till också.
Jag har glömt sladden några gånger i början och inte löst ut västen när jag försökt kliva av.
Har en Hit-air RS1
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt

Så länge du du väger mer än utlösningskraften vid separationsögonblicket så går allt bra.
Du klarar dig säker med en totalvikt på ner mot 25-30kg då dynamiken i avstigningen gör sitt till också.
Jag har glömt sladden några gånger i början och inte löst ut västen när jag försökt kliva av.
Har en Hit-air RS1
Tänkte på byxorna med airbag. F=my*N om my är mindre är 0.6 och du väger 100 kg så löser airbagen inte ut. Du kraschar då in i något staket precis som en kille gjorde i linköping för några år sedan. Har svårt att tro att my skulle vara högre än 0.6 på gräs. Så för liknande situationer så kanske systemet inte funkar så bra. ( my är friktionskoefficienten i intervallet 0 till 1)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänkte på byxorna med airbag. F=my*N om my är mindre är 0.6 och du väger 100 kg så löser airbagen inte ut. Du kraschar då in i något staket precis som en kille gjorde i linköping för några år sedan. Har svårt att tro att my skulle vara högre än 0.6 på gräs. Så för liknande situationer så kanske systemet inte funkar så bra. ( my är friktionskoefficienten i intervallet 0 till 1)
Lowsidear (är det ett ord?) du så är det ju inte säkert att väst eller byxa löser ut, om du glider med hojen hela vägen men jag tror att det räcker med en studs på dig eller hojen så smäller det.
Jag tänker inte prova :) men jag ser det som att i en sådan situation så har jag ju de ordinarie skydden fortfarande.
Highsidear (?) man så får du räkna på accelerationen av dig från hojen och då löser det garanterat ut, och det är där jag känner att västen kan göra nytta.
I trafiken med en krocksituation lär du säkert åka av med sådan energi att det löser ut.
Så anledningen för mig att köpa en väst och troligen under nästa år gå på ett helställ med airbag är att det ger ett skydd till, jag är för gammal för att åka ikring och bryta mer än nödvändigt.
Just nu ser jag bara en ställtillverkare med en airbaglösning som tilltalar mig.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Tack för att du gillade pitchen!

Att prata pengar är som du säger tabu belagt, vilket är helt sjukt i och med att hela världen snurrar runt på pengar och det alla gör på dagarna är att jobba för pengar, men man får dock inte prata pengar!? väldigt konstigt...

Håller med, runt 5000 kr är ett bra pris. Jag jobbar på en airbag byxa (dvs ej jeans) som skulle kunna hamna i den prisklassen. Då har jag skalat av så mycket som möjligt och gjort själva airbagen till en byxa. Airbag jeansen kommer dock att hamna lite högre i pris då den består av två delar, en airbag modul samt ett par jeans, till skillnad från airbag byxan som består av en del.

Att göra airbag jeansen elektroniska kommer dröja, då det behövs otroliga mängder kör data, algoritm utvecklare, tester etc etc. Jag ser en horisont på några år innan den versionen kan komma ut...men vi jobbar på det :)
5000 kr glöm det han har redan höjt priset till 7-8000 kr i den andra tråden:näsblod
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
5000 kr glöm det han har redan höjt priset till 7-8000 kr i den andra tråden:näsblod

Priserna håller på att bestämmas just nu.
Vad tycker du om följande lanserings priser under crowdfunding launchen?

Airbag jeans, lanseringspris 799 Euro, -33% rabatt, spara 400 Euro (orginal pris 1199 Euro)
Airbag jeans + Airbag väst 1399 Euro, -42% rabatt spara 1000 Euro (orginal pris 2399 Euro)
Airbag jeans + Airbag väst + UHMWPE jacka 2199 Euro, -44% rabatt spara 1700 Euro (orginal pris 3899 Euro)

Hela outfiten skulle hamna på 2199 Euro och se ut som bilden nedan.


Airbag outfit black Airbag vest black mocycle_airbaginside.jpg
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det nitar/knappar längst ner på jackans arm?
Sådant är inte positivt kan lätt bli att man repar sin mc när man sitter på den och kliver av/på & när man puttar in/ut från garaget mm.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Visst kan man tycka de är svindyrt me rabatterat pris på 22.000 kr eller ordinarie pris på 39.000 kr, men vänd på saken...
Var är ditt liv värt eller din kropp mot skador..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Visst kan man tycka de är svindyrt me rabatterat pris på 22.000 kr eller ordinarie pris på 39.000 kr, men vänd på saken...
Var är ditt liv värt eller din kropp mot skador..
Plånboken är principlös, helt principlös. :fakta
Om det kan finnas någon som jagar begagnade vinterdäck till sin spritt nya Volvo så finns det sannolikt de som tycker att det blir alldeles för dyrt med sånt här.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top