Motorcykel... A Man's Best Friend!

För länge sedan, när jag gick på gymnasiet, så hade jag dels en rapport att lämna in, och en Yamaha DT 125R.
näst sista kvällen för deadline så kraschar datorn och hela word-dokumentet med den (nästa gång jag fick upp dokumentet var det bara en massa ASCII-koder och skit, noll förstårlig text).

Klockan var kring 00.30 på kvällen/natten - MSN'ade med en tjejkompis och sedan begav vi oss ut på hojen - ut mot det okända och i nästintill otrafikerade vägar och mörker mörker mörker :) riktigt soft att släppa allt annat och bara glida runt sådär. När jag väl släppt av henne igen så blev det lite omvägar hem med agressivare körning för att bli av med dator-krasch-hatet inom sig :)

----

För något år sedan hade jag varit på en grillning ute i Bankeryd (liten håla någon mil norr om Jönköping) med några polare. På vägen hem, återigen i mörker sent på hösten kring 22.00-tiden så kommer jag ifatt ett stort moppe-gäng på 10-15 mopeder som kommer från vänster i en rondell och kör till deras vänster, rakt fram för mig. Snabbt drar jag in kopplingen och bara rullar ifatt sista mopeden - med hopp och ganska stor säkerhet om att dom bara tror jag är ännu en moped (KTM, men framför allt så mörkt att dom troligen bara sett ljuset från min framlykta) och några meter efter rondellen, vid en ganska lång raka/uppförsbacke blir det att lägga sig i motgående fil, i med tvåans växel och vrida fullt för att BRASSA (hihi) förbi hela moppe-gänget :D

Önskar jag kunnat se deras ansikten när "någon-av-alla-mopeder-bakom-dom-försvinner-i-100 km/h-isch-och-med-ljudet-från-en-fyrtaktare-med-Leo-Vince-dämpare" :hihi

Jag kommer nog aldrig bli riktigt vuxen.... :yoparty

Last edited:

Får mig att minnas när jag i somras var på väg till kalmar och stannade vid en rondell på E22. Kommer en såndär liten trimmad plastpulka och gasar hejvilt genom rondellen (det går däremot inte speciellt fort). Precis när han passerar mig varvar jag ur hojen. Jävlar vad han ryckte till, och vände huvudet mot mig, sedan puttrade jag lugnt iväg från stoppet. :D Garvade riktigt gott åt det.

Får mig att minnas när jag i somras var på väg till kalmar och stannade vid en rondell på E22. Kommer en såndär liten trimmad plastpulka och gasar hejvilt genom rondellen (det går däremot inte speciellt fort). Precis när han passerar mig varvar jag ur hojen. Jävlar vad han ryckte till, och vände huvudet mot mig, sedan puttrade jag lugnt iväg från stoppet. :D Garvade riktigt gott åt det.

Hahahhahaa! Så ska det låta! :):yoparty

Har kört en hel del hoj uppemot 4000 mil på mina 2-3 år (då även inräknat utbildningstiden där det blev an massa körning privat).

Men det bästa minnet är nog när jag körde in i Amsterdam. Jag hade kört hela dagen genom Tyskland, på kvällen var jag vid gränsen mot holland och jag och min polare slog upp tält och la oss för att sova. Vaknade 2 timmar senare av ont i kroppen och en extremt bitter kyla. Motorvägen in mot Amsterdam var det som gällde klockan 2:30 på morgonen. Varje lastbil vi mötte blinkade med helljus för de inte trodde det var någon galen nog att köra MC så tidigt på året mitt i natten. Fika snack med några poliser på en bensinmack och vidare in mot stan. Efter ett tag blir motorvägen riktigt bred, 5 filer på varje sida. Gatulampor lyser upp varje meter av asfalt och det börjar synas höghus omkring oss. Inte en enda bil var där så det vara bara att vrida rullen.

Glider in mot stan och siktar på Centrum, det visade sig snabbt att det var ett nät av tunnlar för att komma dit. Går medvetet ner extremt mycket i växel bara för att konstant hålla på att varva motorn som en galning nere i tunnlarna. Ljudet, endast ljudet från min slipon var fantastiskt. Kroppen pumpade med adrenalin när man bytade filer hur man ville och bombade på nere i tunnlarna.

Väl ute i Centrum var det helt dött, varje trafikljus gav redan grönt och man kunde ligga i 120km/h i Centrum.

För att hitta Hostel använde vi motorcykeln enkelt som transportmedel för att köra ner längs gågatorna och stannade vid trevliga butiker. Folk tittade och gav en arg blick (de få som var ute) men det var inte en enda Polis i närheten (tiden cirka 4:15).

Den magiska känslan av att komma fram efter en lång dag, att köra i en 2 miljonstad på helt tomma gator och att höra ljudet av endast min slipon i långa tunnlar var något av den bästa motorcykel upplevelsen.

Och allt det med en liten tjejhoj :)

Bästa polaren och jag hade bestämt oss för att försöka komma in på nyöppnade Melody i Stockholm för typ massa år sedan. Vi tog min Katana, polarn satt bakpå och vi tyckte vi va rätt coola....

Toklång kö, säkert 2 hundra personer första dagen det var öppet efter vip-premiären. Jag satte allt på ett kort o tänkte köra upp på trottoaren bredvid entren och se om vi på något mirakulöst sätt kunde ta oss in utan att ställa oss sist i kön. Ingen direkt plan men friskt vågat...

Friskt vågat blev också inflygningen mot entrén, för när jag skulle åka upp över trottoarkanten missade jag inbromsningen helt o hojen med två panikslagna fortsatte som en skenande lastbåt mot entrén och ett par lätt förvånade dörrvakter.
Hojen stannade med framhjulet 2 decimeter från närmast dörrvakt med motorstop dessutom. Helt tyst. Jävligt pinsamt.

Helt oberörd lutade sig dörrvakten fram emot mig, lyfte upp mitt mörka visir, tittade in i hjälmen för att se om någon var hemma och kom med en enkel instruktion: - Snygg hoj men du får inte ta med den in! Men om ni kan tänka er att kliva av hojen så är ni själva välkomna....

Hojen fick stå kvar mitt framför entrén där vi fick stop på den o vi gick rakt in före kön. Hojen stod som en galjonsfigur framför krogen hela kvällen!!! :yoparty Oddsen för det efter den inflygningen var nog ganska dåliga. :D Skönt minne.

Last edited:
:) Har ett gammalt minne från -92 Fotbolls EM i Sverige och huliganfrossa hos polisen, snutar överallt som inget har att göra då dom riktiga huliganerna inte åker till Sverige för att slåss det kan man ju göra hemma...
Hur som vi va några stycken som ledsnat på uppvaktningen och bestämde oss för ta en tur till Hufudstaden
2 st 1100 gxr 1 st gpz900 och jag på min gamla järnhäst fz 750 .
På ena 1100:an åker det två polare. Dom ligger först och får hålla takten. Helt plötsligt stannar föraren på motorvägen och säger åt passageraren att köra i stället. (Det är hans hoj). Vi andra blåser förbi i 180 ungefär.
Han som blir uppmanad att köra är misstänksam förstås och spanar mot skyn efter helikopter bevakning, ser ingen utan kliver på hojen och drar iväg ... Och nu blir det åka av kan jag lova för han ska ifatt ! Passerar man någon i 180 kommer man rätt långt innan den stillastående kommer i fatt... Detta vet ju vederbörande så han håller benet med 1100:an när han väl är ifatt (och förbi)... Så släpper han inte av utan vi får vrida på vad vi har för att hänga på bäst vi kan.. Så där kommer fyra hojar dundrande i 260-290 blås på E 4:an mitt på dan. Alla med 4-1 vassa Hasse el. Yoshimurra... Låter knappt nåt.
När vi kommer till Sillekrog bara slår han av blinkar höger och stannar på macken, vi andra gör lika dant.
Döm av vår förvåning när fem MC-snutar står och blänger på oss... Dom lär ju ha hört oss i ett par minuter innan vi dök upp.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!