Motorbyte vs SBP?

  • Thread starter Thread starter Suzukist
  • Start date Start date

Suzukist

Guest
Har läst igenom vv's föreskrifter om vad som gäller för mc och det står ju klart och tydligt vilka krav blinkers, avgasrör osv ska uppfylla men jag hittar inget vettigt om vad som gäller motorer :confused:

Jag skulle vilja byta min 4-cyl mot en 1- eller 2-cyl med ungefär samma effekt, ca 50hk. Slagvolymen blir lite större, från 400 till 650cc.

Enligt tekniker på SBP får jag inte byta, skulle gärna vilja se vad reglerna säger. Max-effekten borde väl vara det mest intressanta, inte antalet cylindrar?
 
Det handlar ju om att du bygger om den på ett ganska dramatiskt sätt trots allt. Den är ju typad för att motorn sitter som den gör, hur kan du garantera att din nya motor inte lossnar på Riks80 när dina hemmasvetsade motorfästen kliver av? Tex...
 
Borde bli en reggning som "amatörbyggt fordon" då borde det gå, frågan är om det är värt besväret med "typ" sfro besiktningar o dyl.
 
Det handlar ju om att du bygger om den på ett ganska dramatiskt sätt trots allt. Den är ju typad för att motorn sitter som den gör, hur kan du garantera att din nya motor inte lossnar på Riks80 när dina hemmasvetsade motorfästen kliver av? Tex...

Ja så kan det ju förstås vara, tänkte inte så långt...
 
Nyare hojar är Hel-typgodkända. Man får knappt byta backspeglar. Ca 10 år tillbaka...

Men på en äldre hoj går det bra. Har själv en TZR250 som är ombesiktad med en XT600 motor. Det var bara att göra en regbesiktining, så var det klar att köra. Lite papper som anger motoreffekten osv...
Inget amatörbygge alltså.

Mats
 
Back
Top