motorbyte vfr86 till 87års motor= problem?

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
hej i början av sommaren köpte jag mig en Honda vfr750 från 1986 för att ha och övningsköra med.
som tyvärr började väsnas en del (dåliga kamaxlarnar ) och då jag inte har kunskap av meka med ventiler mm. så köpte jag på mig en ny motor att bara hänga i ramen. hittade bara en från 87. och efter lite sökning och förfrågan hos närmaste honda mek så skulle denna bara va att hänga i för det va samma motor som min.

så slog till på motorn och fick hem den o började montera ner hela hojen. och efter mycket mek och trilskande så satt nya v4an i ramen så långt så såg allt bra ut monterade kyl och allt runt omkring.
börja koppla in kabelstammen lysen mm allt passa fint sedan va det en liten sladd nere vid motorn som hängde där så ensamt från kabelstammen och börja då leta efter vart den ska sitta och kunde ej hitta något på denna motorn.
tar en titt på min kompis vfr (båda hojarna va 86or) där går kabeln upp till toppen på främre cylindrarna. till va jag får reda på av mc meken i stan ska vara en kamaxel givare. och ska ge impulser till cdiboxen. utan denna givare skulle inte cdiboxen få motorn att starta

men på nya motorn från 87 så sitter det ingen alls för det fins inget hål till detta..
så nu efter lång tids letade har jag nu hittat cdi från en 87a och kabelstam från en 88. som enligt mc skroten ska passa ihop för 1500. .
så frågan lyder kan detta funka? eller fins det något annat sätta att få hojen att funka ihop med elen som redan fins på hondan?..:va

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back