Motorbyte, The Saga Continues

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Nu börjar det lossna! Har bytt motorn i min GSXF till en GSXR motor, som en del nog läst... Motorn är bytt, kopplingen fixad och allt på plats inför provstart! Fick hojen att tända en del innan batteriet tog slut! :huvet Men, men, det går att ladda! Men det finns orosmoln på himelen! Står där och njuter av att höra den nya motorn bluddra och misstända(man kan njuta av det, bara skiten går!), när grannpojken som står och beundrar mina mekkunskaper utbrister "det läcker ju bensin!". Men det var inte bensin, det var olja! Börjar kolla packningar och upptäcker att det läcker strax under där grenröret från cylinder ett(fr vänster sett) kommer ut. Jaha, packningen så klart tänker jag, men det var det inte! Det visar sig att det finns något slags "dräneringshål" under varje grenrör, och ur ett av dessa läcker det olja! Fråga är: Vad fan e det för hål!? Och varför kommer det olja ur dem? Skickar ut ett SOS till alla Suzuki gudar på forumet och hoppas dom hör min bön! :Bugar

PS. tack till gixxer_1255 för kopplinsdelarna! Kanon att posten fungerar även fråb Boden! :tummenupp DS.
 
Ur dom hålet ska vätska som kommit in i tändstifthålen komma ur. Att det sprutar olja ur dom känns inte bra(om vi pratar mängder, för en slatt kan ju kommit fel). Topplockspackning eller annat fel montage gissar jag på.
 
Jag skulle gissa på ventilkåpspackningen som hamnat snett vid ett av tändstiften. Bara och lyfta av och göra om.
 
Tackar för svaren! Låter ju inte som om det är nåt allvarligt fel i alla fall! Då motorn kommer direkt från Fleninge MC skrot så kan man väl tro att dom plockat bort topplocket efter demontage och provkörning och inte fått dit det ordentligt... För det är rätt bra flöde från hålet när motorn får upp lite oljetryck! Ska kolla snarast och åtgärda! Tack igen!
 
Been there, done that! Runt tändstiftshålen på dessa motorer sitter där en packning som sätts i en skåra i ventilkåpan och den kan lossna när man sätter på kåpan. I mitt fall hade den lagt sig precis bakom tändstiftsbrunnen och var hel så det var bara att sätta på plats och dra ventilkåpan igen. Tätt och fint.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top