Motorbyte Husaberg 650. 06 till 03

BigJalle

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2016
Ort
Ålem
Hoj
02 Kawasaki ZX6
Tjena folket.

Jag tänkte byta motor i min Husaberg 650 06a till en 03 motor. (fråga inte varför:tungan)
Allt gick kanon tills de att jag upptäckte att tändningen va helt annorlunda...
Jag har tändspole till båda motorerna men kan inte lista ut hur jag ska koppla ihop de för att de ska funka. Behövs det ny CDI box och hela köret eller har jag sådan tur att det bara är plug and play om man kopplar rätt?
 
Det finns riktigt duktiga Husameckar här, men jag är inte en av dem. Jag har tyvärr svårt att tro att det är plug and plan. 03' hade SEM elsystem och 04' kom ett helt nytt system där allt byttes. Du lär behöva byta CDI-box och kabelhärva med stor sannolikhet.

Får du inga svar här så kolla med Taffmeisters i England. De säljer och kan allt till Husa, speciellt de äldre.
 
Det är ingen lös cdi box till sem tändsystemet som sitter på -03 motorn,bara stator och (rätt)tändspole.
 
Frivilligt byte till SEM tändsystem du är inte klok.....

Men det borde ju finnas gott om beggade SEM spolar liggandes i folks garage...:banana
 
Men jag vill ju veta varför! Kaaan det vara ett motorhaveri?
 
Ett 15 år gammalt SEM är troligen inte plug and play även om du har alla delar...

Har aldrig skruvat med den nyare varianten men går det inte att flytta över tändningen från den nyare motorn?
 
Ett 15 år gammalt SEM är troligen inte plug and play även om du har alla delar...

Har aldrig skruvat med den nyare varianten men går det inte att flytta över tändningen från den nyare motorn?
De var ju dåliga redan som nya och de har inte legat i någons garage och blivit bättre.

Vill minnas att där utvecklades ett kit för att montera kokusan på de äldre motorerna. Fråga folket på Husaberg.org
 
Tackar för det.
Yes ett motorhaveri... är mitt uppe i en husrenovering så har inte tiden just nu att reparera och det var billigare att köpa en ny.
SJälvklart ska jag renovera den, tanken va att ha två motorer att bara switcha mellan men kanske är det inte möjligt..

PS killen jag köpte den av trodde att det var en 04a så hade lite oflyt där...
 
De var ju dåliga redan som nya och de har inte legat i någons garage och blivit bättre.

Vill minnas att där utvecklades ett kit för att montera kokusan på de äldre motorerna. Fråga folket på Husaberg.org
Man använde även en lös kona så gick det att montera sem även på yamahas yz- wr motorer sem hade ju upp till 210 watt men en fast tändkurva som var skit.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top