Motorbyte GSX 600 -93 -> Bandit 600 -04

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Upptäckte igår att motorn i min GSX 600 inte är så frisk.
Överväger därför ett motorbyte till en Bandit 600 motor från 04.

Frågan är, någon som har erfarenhet av detta?

Jag har forskat runt lite, och fram till Bandit 600 -02 så ska motorn passa perfekt i alla motorfästen osv. Enda man ska byta är motorn tillsammans med oljekylaren. Och köra med gamla förgasarna på den nya motorn. För att slippa TPS:n (Throttle position sensor).

Vad bör jag byta i samma vända? passar även 4 till 1 systemet från banditen på min gamla gsx? Mitt gamla system ser ut som skit.

Några tips, eller funderingar.
Jag har aldrig rivit bort en motor från en båge förut, och denna motor är rätt tung. Något tips på "motorlyftsutrustning"? Domkraft eller liknande?

Alla funderingar, tankar eller tips uppskattas.

Varför vill du "slippa" tps? Den nya motorn använder sig ju av det så det är väl idé att ha kvar det?

Är det verkligen värt det ?
Penningmässigt då.
Kan tänka mig att gsx600 snurror från 04 är rätt dyra och en gsx600 från 93 rätt billig i inköp.

Jag menar inte att vara negativ med detta inlägg men det kändes som om det vore mer arbete än det vore värt.

Ifall du väl skall droppa motorn så är det väl enklast att ha hojen på depåställ och ha en planka (el dyl platt underlag) och domkraft under motorn.

Vad är det förresten i din motor som inte är friskt ?
Det kanske är billigare att laga den gamla än att köpa ny motor.

Anledningen till frågan är att jag blivit erbjuden en -04 motor för att jag köpte min båge av en firma. Och de missat felet, så de erbjuder en motor i utbyte om jag gör bytet själv. (begagnad motor från skrotad bandit)

Och TPS:en är inte nödvändig vad jag förstått. Bara ett komplement som mycket annat på en modern motor. En sak mindre som kan gå sönder gör mig bara glad ;D Dessutom gör det nog bara mer trubbel om jag ska ge mig in och ändra på elsystemet för bågen. Slutar säkert med att jag tvingas byta ut CDI-boxar och allt om jag vill ha TPS:en. Som sagt, inte värt det.

Wiseguy skrev:
Är det verkligen värt det ?
Penningmässigt då.
Kan tänka mig att gsx600 snurror från 04 är rätt dyra och en gsx600 från 93 rätt billig i inköp.

Jag menar inte att vara negativ med detta inlägg men det kändes som om det vore mer arbete än det vore värt.

Ifall du väl skall droppa motorn så är det väl enklast att ha hojen på depåställ och ha en planka (el dyl platt underlag) och domkraft under motorn.

Vad är det förresten i din motor som inte är friskt ?
Det kanske är billigare att laga den gamla än att köpa ny motor.

Last edited:
Och, det som inte är friskt i min motor är att den går inte på alla cylindrar. Upptäckte det vid besiktningen, det visade sig att ventilerna på cylinder två inte rör sig. Jag vill inte börja riva av toppen, det har jag varken tid eller ork för. Visar det sig att en fjäder är av eller något så är det enda att riva av toppen. Lättare att bara byta hela motorn om jag får en komplett i utbyte.

Får du en motor på köpet så finns ingen tvekan. Kör på.
Var det 04 den nya större motorn kom eller är det först i år den kommer ut ?

Hur komplett är den nya motorn ?
Ju mer du får med destå bättre.

Jag vet inte hur mycket jag får, om jag ens får den. Han skulle undersöka så den var okej innan isf. Dessutom var det bara ett förslag, vi får se hur vi löser det. Eller om han tar tillbaka och fixar den på sin verkstad.

Jag vet inte vilket år det kom en ny motor, därför jag frågar runt. För fram till -02 ska det vara mer eller mindre en identisk maskin som sitter på Banditen.

Wiseguy skrev:
Får du en motor på köpet så finns ingen tvekan. Kör på.
Var det 04 den nya större motorn kom eller är det först i år den kommer ut ?

Hur komplett är den nya motorn ?
Ju mer du får med destå bättre.

Jo, det är klart du ska behålla den. Men för mig blir det bara ett onödigt moment att behöva riva i elsystemet vid motorbytet. Endast för att få köra med nya förgasare. Motorn lär gå lika bra för det.

HanneZ skrev:
Arå, jag behåller min! :)

Farbrorn skrev:
Jo, det är klart du ska behålla den. Men för mig blir det bara ett onödigt moment att behöva riva i elsystemet vid motorbytet. Endast för att få köra med nya förgasare. Motorn lär gå lika bra för det.

Jag tycker det låter som ett mindre jobb att riva toppen och fixa till nån trasig ventilfjäder än att byta ut en hel motor, men det är klart att om du får en -04 motor så är det väl ok. Försäkra dig bara om att motorn inte är skadad iom. att den kommer ifrån en krockad Bandit (snyft...)

Banditens 600 motor ska vara oförändrad från 00-04 och i år fick den ytterligare 50cc (650cc). Fast vad jag vet så tror jag inte att själva motorn förändrades nämnvärt när resten av cykeln fick sig en uppgradering (dvs.-00).

Lycka till med motorbytet om det blir av!

Mr Lang skrev:
Jag tycker det låter som ett mindre jobb att riva toppen och fixa till nån trasig ventilfjäder än att byta ut en hel motor, men det är klart att om du får en -04 motor så är det väl ok. Försäkra dig bara om att motorn inte är skadad iom. att den kommer ifrån en krockad Bandit (snyft...)

Gissa hur motorn ser ut om där är en ventil som inte öppnar.... :fatta!
Frågan är hur fn den motorn kan gå över huvud taget :brinnerup

Jo, visst. Det kanske är ett simpelt fjäderbyte. Dock är det ett projekt att riva toppen. Har inte verktyg för att pressa samman ventilen så jag kan byta fjäder osv. Så ett motorbyte är nog det enklare alternativet.

Och tack för infon om banditen, för jag läste i ett amerikanskt katana-forum att motorn i 02an ska passa perfekt utan några som helst modifieringar på 89-97 GSX 600F.

Mr Lang skrev:

Banditens 600 motor ska vara oförändrad från 00-04 och i år fick den ytterligare 50cc (650cc). Fast vad jag vet så tror jag inte att själva motorn förändrades nämnvärt när resten av cykeln fick sig en uppgradering (dvs.-00).

Lycka till med motorbytet om det blir av!

Haha, det hemliga med det hela är hur i helskotta motorn kunde gå "bra". Den var lite trött innan. Därför jag tog isär förgasarna och kontrollerade varför han var så trög. Den lät helt friskt, inga missljud. Inget! Gick ojämt på tomgång vilket är ganska självklart nu varför den gjorde. men i övrigt puffade den på kalas.

http://tammer.ath.cx/~farbrorn/mixpix/test/DSC00026.JPG

Cylinder 1, från vänster. Man ser tydligt vilken cylinder som inte har gått.
Ursäkta att bilden är lite suddig, tog med mobiltelefon.

Och när jag kör startmotorn och kollar ner i insuget så rör sig inte en av insugsventilerna alls. Alla andra följer kamaxeln. Frågan är hur det ser ut under ventilkåpan. ;D

Borsiin JR skrev:
Gissa hur motorn ser ut om där är en ventil som inte öppnar.... :fatta!
Frågan är hur fn den motorn kan gå över huvud taget :brinnerup

Jag hade en tråd några veckor sen, om hur det kom sig att det poffade till ur vänster avgasrör ibland. Allt pekade mot skitiga förgasare, men så var inte fallet, uppenbarligen. Varför den poffar vetefan, har väl o göra med att ventilerna är åt helvete.

Tycker du kan ta och kolla komp samt lyfta ventilkåpan och se vad som är fel. Motorn behöver inte vara kass bara för att inte insugsventilen öppnat. Vet inte alls hur denna ser ut i toppen, men jag har kört av vipparmar på bilar och bytt utan att något hänt med motorerna.

Om du byter motor kan det vara värt att höra så det inte blir några besiktningsproblem.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D