Motorbyte, CBR600, Bullerintyg vid besiktning?

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Tänkte byta motorn på en CBR f2 till en annan f2 motor och eftersom jag är osäker på vad som behövs, ringde jag bilprovningen. Enligt de, så måste jag ha intyg på godkänt bullerkrav för att hojen ska bli godkänd vid besiktningen, jag har papper på mc:n som jag ska ta motorn ifrån, men det räckte tydligen ändå inte.
Har hört att bullerprovet är dyrt, så jag vill helst slipa det. Någon med erfarenhet av det som kan kasta lite ljus över problemet.

såg iofs nu att motornummret är INTE noterad i ägarbevispapprena, men det enda som oroar mig nu är om försäkringsbolagen hänger sig på det om något händer, men sammtidigt så är en f2 så pass gamal hoj...hmm... kanske ska byta ändå... och hur skulle försäkringsbolagen veta vad jag har för motornummer om inte ens jag vet det? :va

Vem behöver veta att du har bytt motor?

SBP har då aldrig kollat nå motornummer på nån av mina hojar. Hade bytt motorblock en gång på en Rd 350 = nytt motornummer. De kollade inte det.

Alltså bytt motor, skit i resten? Är du riktigt försiktigt slipar du bort motornumret på den nya motorn och stansar in dit gamla.

jag har aldrig vairt med om att dom kollat något på motorn.

kanske att ett försäkringsbolag kollar det om du kraschar!! då kanske det kan bli problem:rolleyes:

Det tänkte jag också på, men jag undrar hur kan de göra det? I vilka papper kan jag hitta motornummret på min cbr -94 ?

Menar du att du ska byta den motorn du har till en exakt likadan motor alltså?

Det skiter de fullständigt i.. Är motorn slut byter man den bara, ingen skillnad mot att byta däck när de är utslitna egentligen. Det är ramen som står för identiteten på bågen, resten är utbytbart så länge det är likadana prylar som när bågen tillverkades...

Last edited:
Menar du att du ska byta den motorn du har till en exakt likadan motor alltså?

Det skiter de fullständigt i.. Är motorn slut byter man den bara, ingen skillnad mot att byta däck när de är utslitna egentligen. Det är ramen som står för identiteten på bågen, resten är utbytbart så länge det är likadana prylar som när bågen tillverkades...

GODISH :D ! I sånt fall har jag lite saker och göra nu HAHAHAH

Tack för för inläggen!

nu har jag torkat ut gruset ur ögonen:tungan

om motorn är likadan som den du har nu kan det inte bli några problem!!

det är bara att byta:tummenupp

SPB kollar då fan aldrig något annat än att hojen funkar, iallafall inte dom gånger jag besiktigat! Var med om en rejäl mc-krasch -04 vart bara skit med hojen, den fick jag hämta i ett paket hos polisen, FB hade inte kollat på den, utan gick bara på dokumenterade uppgifter om den!

Ett bullerprov kostade drygt 1k för några år sen. Krånligt jävla förfarande, mätningarna ställs in vid regn/hårdare vind och utförs rätt sällan. Ska du göra testet så kom ihåg att det högsta ljudet kommer från kedjan, sen däcken, sen insuget och till sist utblåset.

Ett bullerprov kostade drygt 1k för några år sen. Krånligt jävla förfarande, mätningarna ställs in vid regn/hårdare vind och utförs rätt sällan. Ska du göra testet så kom ihåg att det högsta ljudet kommer från kedjan, sen däcken, sen insuget och till sist utblåset.

WOW! Men jag kommer att skippa det, motorn är ju exakt likadan, så jag hänger upp den utan krångel och njuter av den nya motorn i min gamla pansarvagn :D

*/ ?>
Back