Motorbroms borta!?!?!?!

Danne82

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Yz250F
Tjo har hänt nått mysko med min cykel... Motorbromsen verkar ha slutat fungera
är detta möjligt? (4takt) förut fungerade det som en klocka dläpte man gasrullen och gick ner i varv så smattrade de på fint och bromsade upp men nu så går den ner en liten bit i varv men driver fortfarande. testade att ställa ner tomgången men de blev inte bättre. provade flera gånger ställde ner den så cykeln dör på tomgången men de är samma.. kan det vara returvajer som spökar?
kanske blir dumförklarade nu men men sånt är livet =)
tacksam för seriösa svar!!
 
Motorbroms försvinner inte den är fysikaliskt betingad sålänge motorn för övrigt fungerar normalt. Undantaget är om du har slirkoppling men det sitter knappast på en 250f....

Kolla så att trotteln faller tillbaka som den skall
 
Last edited:
Som Boris sa, släpper gasen verkligen? Testa att dra in kopplingen när du upplever att du inte har någon motorbroms. Sjunker varvet till tomgång då, eller ligger det kvar för högt?
 
Deaccelerations mojäng

Det finns Yamaha YZF med en mojäng på kamaxeln som öppnar avgasventilen när man motorbromsar. Så att, det kan vara i sin ordning.
Ta en kontroll på ventilspel och kolla om det sitter en lite vikt som kan vridas fram och åter på avgaskammen.
Ventilspelet kan också göra att den krånglar.

Mats
 
Det som sitter på avgas kammen är autodekomp som gör att motorn orkar starta. Om det sitter det på 250 vet jag ej. Men att den skulle ha nått att göra med motorbromsen är ytters tveksamt det som händer om autodekompen inte fungerar är det att motorn inte startar pga av för lågt komp då det släpps ut hela tiden.

Mer troligt att trottlen inte faller tillbaka som den skall.
 
Borde ju vara något med förgasarn att göra eftersom den fortfarande får tillräckligt mycket bränsle för att orka driva fast du släpt gasen :va ...
jag hade en pitpro förut som hade förmågan att få en "lättare" hängas när man släpte gasen, alltså att den forfarande tryckte på, detta berrode på att gummit från luftfiltret hade åkt ner i trottelhuset/ fastnat i trottelnålen och typ alla andra ställen i förgasarn där det kunde göra problem :D ...
men som sagt börja med att titta förgasarn sedan går du till motorn för övrigt och tittar ventilerna osv :tummenupp
 
Låter som att varmstarten är utdragen eller har fastnat.
 
Har rivigt förgasaren och gjort rent och smörjt gasvajer.... börjar fundera på om den tar tjuvluft någonstans =) eller om det är kompförminsknings handtaget som jävlas? Men om det vore så borde man tappa komp och då borde den gå sämre vid gaspåslag, vilket den itne gör! Hum sälj och köp nytt vore en bra ide =)
 
Jeg vet ikke hvordan det er på din sykkel, men om den får falsk luft (mellom forgasser og sylinder) kan det virke som om den ikke bremser pga. at den får den falske luften og forbrenner den bensindampen som er igjen når gasspjelet/forgasserstemplet har lukket innsugningen.
 
Busaberg du har helt rätt!! varmstarten var lite lite utdragen fast det inte syntes på handtaget! där vajern går in var den helt slaktad, med ny vajjer gick den som en klocka igen!!!! =) tack för alla inlägg!!!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top