motorbroms 2-takt??

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Hur skadligt är det för motorn att motorbromsa med en 2-taktare, om jag förstått det rätt smörjer den väl bara genom oljan i soppan??
Jag kommer nämligen på mig själv med att motorbromsa i princip hela tiden och börjar bli lite smått orolig!
Ska man hålla inne kopplingen ända till apex eller räcker det med att hålla inne kopplingen lite längre under nedväxlingen??
HJÄÄÄÄÄÄÄlå oj P! :rolleyes:

Kör du med oljepump så är det rätt ofarligt att motorbromsa sålänge du inte kör nån vråltrimmad liten sak. Men om du blandar oljan i soppan så är det nått helt annat, då beror det ju på bensinflödet hur mycket olja motorn får. Det du kan göra då är att lägga an lite lite gas påväg in mot apex för att sen ge fullt. Det är nog bäst för motorn iallafall, ur det sen funkar som körstil vet jag inte. :rolleyes:

Du ska inte åka runt och motorbromsa HELA tiden. Om du gör det en kort stund precis innan du slår på igen spelar ingen roll, oljepumpen står öppen så länge varvet är över 8500 rpm.

Men försök vänja dig av med det. Ge den lite mellangas mellan nerväxlingarna också så blir den glad.

Mattias skrev:
Ge den lite mellangas mellan nerväxlingarna också så blir den glad.

Jepp!

Kolla upp hur drivningen av oljepumpen ser ut; på RG500:an så sitter den i anslutning till vxl-lådan. Dvs vid stillastående & i vxl med koppling indragen så sprutas det inte in någon olja.

Dock funkar det med mellangasning vid nedväxling på min hoj ändå, eftersom växellådan snurrar med trots att jag kopplar -eftersom hojen då rullar.

Hur som helst, gör inga långa motorbromsningar från 200 till stillastående eller liknande, och om du ska bänka hojen någon gång så bör man använda bakbromsen för att bromsa ned rullen(helst ska man övervaka temperaturen på skivan med en sådan där liten (IR?) picka).

Men för motorbromsningar i normal körning så är jag inte speciellt rädd, eftersom det finns en viss buffert. Lite mellangas för att vara på den säkra sidan.

IMHO i alla fall.

/J

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back