Motorbanor ökar den Biologiska mångfalden idag !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1754917257124.png
På Svenska motorsportförbundet (Svemo) och Bilsportförbundet (SBF) jobbas hårt – både internt och externt – med att få ut budskapet: Våra banor har stor potential för att just främja biologisk mångfald.

– Vi försöker utbilda mycket, för när man inte är så insatt så kanske man tycker att allt grönt och färggrant är bra, men så är det ju inte, säger Svemos och Svensk bilsports miljösamordnare Mikael Norén.

Detta är välkänt hos oss som kan något om biologi (jag höll faktiskt på att bli biolog en gång i tiden, innan jag bytte till "the dark side" och blev ingenjör". Trots detta sitter många miljö och hälsoskyddsinspektörer och avslår ansökningar med motiveringen "bilogisk mångfald", utan att ha en aning om vad de pratar om. All heder till SVEMO och engagerade klubbar som driver arbetet.

Detta är välkänt hos oss som kan något om biologi (jag höll faktiskt på att bli biolog en gång i tiden, innan jag bytte till "the dark side" och blev ingenjör". Trots detta sitter många miljö och hälsoskyddsinspektörer och avslår ansökningar med motiveringen "bilogisk mångfald", utan att ha en aning om vad de pratar om. All heder till SVEMO och engagerade klubbar som driver arbetet.
Det var fantastiskt intressant att sitta med på miljödomstolen för viking motor park och höra dumheterna miljömupparna hittade på för att hindra en motorbana.
En soptipp och gammal skjutbana i ett träsk var "naturskönt område" och man "förstörde promenadområden" osv. Och det kanske fanns grodor! (Som aldrig hittats där). Och när bolaget erbjöd sig att bygga en groddamm så var det ju helt hemskt att göra utan att veta om det FANNS grodor där.
För att inte tala om vattendraget som rann igenom området! (som skulle rensas, fixas och göras bättre iom banområdet) Och VATTENAVRINNINGEN VID REGN!!! HUUUU!
Sankmarken skulle ju svämma över om det regnade på en motorbana. :va Ignorera dammen som skulle byggas på området för att istället hjälpa till att jämna ut vattenflödet och göra området bättre för både folk och fä.
Och inte minst alla grönområden som skulle bli frihamn för alla blomjävlar som inte längre kan växa i boskapshagarna, för att vi inte har sådana boskapshagar längre på grund av EU-regler om natur...

Neeej, nu ska jag sluta raljera om det här innan jag kommer igång på riktigt. :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti