Motor tvekar vid gaspådrag, GSXR 750 -00

kungfuu

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki GSX-R600 -01
Jag är ny ägare till en Gsx-r 750 -00. Den har dock ett intressant fenomen att sluta mata vid ungefär 7000 varv. Det är som att motorn får soppabrist. Någon enstaka gång går det att varva hela vägen, men försöker man flera gånger så kommer problemet. Jag trodde först att den installerade PCIIan var felinställd men det är samma bekymmer oavsett om jag kopplar förbi den eller lägger in en nollmap.

Några uppslag kring detta, det känns som ett insprutningsproblem rent spontant? Inga felkoder från FIn.

Soppapumpen är ett standardfel på suzuki av de årsmodellerna. Då får man exakt de fenomen du beskriver. Filterkassetten sätts igen, men kassetten går inte att köpa som reservdel. Man får köpa hela pumpen istället. Finns beggade på ebay i tyskland.

Som sagt, soppapump/filter eller igensatt tankavluftning. Nu har jag dålig koll på -00 men på 98-99 så sitter det ett löst filter som går alldeles utmärkt att byta mot Biltemas 52317, 19:90:- mot original för ca 750kr :tummenupp

jag hade samma bekymmer som du och bytte filtret. tyvärr fortsatte bekymren för min del efter det. det som var problemet i mitt fall var att fjädern till stödet hade blivit lite försvagad genom åren tillsammans med en massa smuts genom åren och den där metallplattan på stödet som trycker på stöd-kontakten så uppstod fenomenet för min del. motorns vibrationer gjorde att stödet låg och skakade så stöd-kontakten låg och bröt hela tiden (som om jag försökte sätta ner stödet samtidigt som växel låg i).

jag rengjorde, oljade/fettade upp delarna som behövde smörja, bockade till metallbiten någon millimeter och sen dess har jag inte haft något bekymmer.
kolla upp stödet också är mitt tips!

MVH Phille

Det ska jag göra, det händer dock även på tomgång och då borde inte stödet inverka.

kungfuu:
nä, då är det nog något annat som spökar än stödet. byt filtret först och främst isf.

RaffeKawa:
jo, för det är ju bra om stödet lyckas åka ner medan man kör... gärna i en vänstersväng dessutom.

MVH Phille

Är polskorna dragna?
Betydligt nyare gixxer. La av vid 10000RPM. Orsaken var att polskorna inte var dragna.
Man kunde vänta sig att är polskorna inte dragna så blir det problem starta. Men inte alls. Tydligen vibrationer vid 10000RPM som orsakade att ECUn inte fick stabil batterispänning.

Last edited:
Nu har jag undersökt lite till - det är bränsleslangen som får ett veck när tanken är nedfälld på plats och därför får spisen helt enkelt soppabrist. Startar jag med tanken uppfälld och slangen rak så ryter den järnet.

Alltså - ny slang på någe vis. Jag tycker iofs att konstruktionen är rätt dum och detta händer lite för lätt. Finns det någon bra mod för detta eller någon som har dragit om på annat sätt?

Nu har jag undersökt lite till - det är bränsleslangen som får ett veck när tanken är nedfälld på plats och därför får spisen helt enkelt soppabrist. Startar jag med tanken uppfälld och slangen rak så ryter den järnet.

Alltså - ny slang på någe vis. Jag tycker iofs att konstruktionen är rätt dum och detta händer lite för lätt. Finns det någon bra mod för detta eller någon som har dragit om på annat sätt?
Kraftigare slang, alternativt ta spiralen från ett kollegieblock och trä utanpå slangen så styvar den upp den, ungefär som vissa typer av duschslangar.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort