Motor tuning NC30

oMega69

P.i.M.P
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
VFR 400cc HRC 88a / CBR 150cc R 08a / Honda PCX 10a
Hejsan!
Tänkte fråga Er erfarna angående va som kan göras med motorn på en Honda NC30 90a. . Vill ha lite mer tryck i motorn va kan bytas och modiferas?
Finns det nån form av trimm kam till denna? Alla tips är välkommna !
Även vilket sportavgas system som kan tänkas Ge best prestanda!..

Och hur bra är Brembos bromsar? nån ide å slänga på? kostar ju inga många kronor.

Och om det finns nån digital instrument panel man kan dra på?
fruktansvärd fult med orginal.

Ja vi börjar väl här :) Tack för Era svar ! :tuttar

Det är lite skralt med nyproducerade avgas etc från mainstreamtillverkarna men där finns rätt många framförallt i england som använder sina NC30 som banjärn och har mängder med motorbitar och kraschkåpor etc.

Avgas och luftburk öppnas upp, bänkning för korrekt bestyckning och en lätt massage av toppen så har du ett lagom recept....

Har du pengarna till häftigare bromsar så visst men då skall du byta skivor samtidigt då de troligtvis är sunkigare än oken, lägg pengarna på fjädringen istället där gör de mer nytta.

.. .. ..

Det är lite skralt med nyproducerade avgas etc från mainstreamtillverkarna men där finns rätt många framförallt i england som använder sina NC30 som banjärn och har mängder med motorbitar och kraschkåpor etc.

Avgas och luftburk öppnas upp, bänkning för korrekt bestyckning och en lätt massage av toppen så har du ett lagom recept....

Har du pengarna till häftigare bromsar så visst men då skall du byta skivor samtidigt då de troligtvis är sunkigare än oken, lägg pengarna på fjädringen istället där gör de mer nytta.

Tack för snabbt svar ;)
Snurrade på ett 4pistons ok från Brembo idag faktiskt. . ser bra mycket maffiagre ut ;) och vist bromsar fanskapet mer exaktare :)

Ang. motor moddet så väntar ja på lite mer väl formulerat svar från föregående
VFR ägare,.. har ut en 62HK i dags läget tänkte mej en 70hk iallfall.. så ja kan äta upp några 600RR ;)

på återseende !:yoparty

Tack för snabbt svar ;)
Snurrade på ett 4pistons ok från Brembo idag faktiskt. . ser bra mycket maffiagre ut ;) och vist bromsar fanskapet mer exaktare :)

Ang. motor moddet så väntar ja på lite mer väl formulerat svar från föregående
VFR ägare,.. har ut en 62HK i dags läget tänkte mej en 70hk iallfall.. så ja kan äta upp några 600RR ;)

på återseende !:yoparty

Ska se om jag hitar den åter...
Jag hade bokmärkt en sida där man trimmade just RC30... :gnissla

Här kan du ha så länge ur mitt hondaskafferi:

http://images.google.com/imgres?img...s?q=Honda+NC30+specs&um=1&hl=en&safe=off&sa=G

Hade du haft en RC30 hade jag haft två CD-skivor fulla med info SAMT *tada* HRC´s alla data samt anvisningar hur man trimmar dem! ;)
(bra å ha en dag...kanske...)

.. ..

Ska se om jag hitar den åter...
Jag hade bokmärkt en sida där man trimmade just RC30... :gnissla

Här kan du ha så länge ur mitt hondaskafferi:

http://images.google.com/imgres?img...s?q=Honda+NC30+specs&um=1&hl=en&safe=off&sa=G

Hade du haft en RC30 hade jag haft två CD-skivor fulla med info SAMT *tada* HRC´s alla data samt anvisningar hur man trimmar dem! ;)
(bra å ha en dag...kanske...)

Tack grabben!
Ska kolla över dina uppgifter ;)
Om du vet kan du gärna svara på om upside down gafflen på en nc35 passar på en nc30?!.. . plus fett sugen på en digital panel. . :)

Tack grabben!
Ska kolla över dina uppgifter ;)
Om du vet kan du gärna svara på om upside down gafflen på en nc35 passar på en nc30?!.. . plus fett sugen på en digital panel. . :)

Nemas problemas!
I övrigt gäller väl portning (som alltid) men särskilt då lilla radien på dessa V4:or. Den säger iaf HRC själva att den måste åtgärdas.

Gaffeln på en NC35 har jag dessvärre ingen koll på om den passar, men det skulle förvåna mig storligen om den INTE passade!

Last edited:
Här http://www.400greybike.co.uk/ finns allt vad du vill veta om NC30!

Jag har en NC35:a som jag har satt dit ett sånt här
http://tygaperformance.com/site/pro...d=511&osCsid=7c1b4e2c93cfdabd1ec1695e22811862
avgassystem på tillsammans med en "undertray", luftburk och förgasarkit från HRC.

Jag har inte bänkat den än, men hoppas på 8-10 hästar.

Jag har en F3 manual för NC30 och den är i princip identisk med den för RC30. Jag har båda och använder RC30 för översättning eftersom F3 manualen är på japanska.

Kamaxlar kan man använda dom från NC35 eller ännu hellre hela topparna. Dom är lite igenlagda på avgassidan jmf med NC30 och det är ett bättre utgångsläge än NC30 tydligen.

Framgaffeln från NC35 eller ZXR400 går att få dit. Kontakta en kille på foumet på 400greybike som heter Rick Oliver. Han har färdiga kit till bra pengar.

Han har även mkt annat roligt till NC30/35.

Roligt att det finns andra som håller på med dom här småhojarna!

Dr Bike. Om du tittar i RC30 manualen, VAd tror du en sån portning skulle kosta? Lösa toppar.

gaffeln borde passa Om du byter övre/undre kronan också.
Det är ju i stort sett identiska ramar på 30 o 35

Det är större avstånd mellan lagren på NC35, så man behöver en spacer för att få det att passa.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg