motor RS125

uggla skrev:
Stop här nu, insprutning på en 2 taktare? Nej alla har förknasare. Rotax 122 i rs:en

I extreman och futran är det rotax 123, naton(på forumet) vet väll vad skillnaden i största allmenhet är.

Motorerna rotax är jäävligt bra 2 takts motorer kan jag lova :)



Edit; sitter en 36 mm mikuni förgasare i futuran, 28mm Dell' Ortho i rs;en? Rätta mig om jag har fel :)


Varför skulle det inte gå med insprut på en 2-taktare?
 
Det är klart det går att ha insprutning på en tvåtakt men det finns ju inte många som har det!
Sen har du ju förlorat den lätta delen av trimningen då man måste hålla på och jystera på bränsletrycksregulatorer och mapning m.m. iofs är det ju för elektroniska insprutnigs system, eller var tanken ett mekaniskt? :):D
 
Problemet sitter väl i priset... Har man prylar till att mappa om den är det bättre än att byta munstycken
 
Last edited by a moderator:
cRoC skrev:
Problemet sitter väl i priset... Har man prylar till att mappa om den är det bättre än att byta munstycken

JO givetvis får du en större nogranhet som dessutom är mer exakt, och tillverkarna använder sig ju inte av insprutning pga just kostnaden.

Men samtidigt måste du ju erkänna att det är jätte enkelt det där med munstycken och mycket billigare än om du skulle lämna in en hoj för mapning
 
shoik skrev:
JO givetvis får du en större nogranhet som dessutom är mer exakt, och tillverkarna använder sig ju inte av insprutning pga just kostnaden.

Men samtidigt måste du ju erkänna att det är jätte enkelt det där med munstycken och mycket billigare än om du skulle lämna in en hoj för mapning


jag menar om man skulle göra det själv med laptop.. Byta munstycken är egentligen dåligt tycker jag, bökigt och jävligt + att man aldrig får det riktigt bra, för dålig nogrannhet.
 
cRoC skrev:
jag menar om man skulle göra det själv med laptop.. Byta munstycken är egentligen dåligt tycker jag, bökigt och jävligt + att man aldrig får det riktigt bra, för dålig nogrannhet.

alltså det är ju svårt att göra det med en dator själv, då du gärna ska ha en "rullande landsväg" så att man ser ur den uppförsig över helaregistret utan att kanske behöva "åka" någon stanns med den, jo visst munstyckena på förgasaren är ju ingen exakt vetenskap.
Och insprutning ger ju en överlägsen exakthet, men som sagt dyrt och mycket svårt att göra själv om man inte har tillgång till rätt grejor :)
 
shoik skrev:
alltså det är ju svårt att göra det med en dator själv, då du gärna ska ha en "rullande landsväg" så att man ser ur den uppförsig över helaregistret utan att kanske behöva "åka" någon stanns med den...

Ääh bara att läga laptopen på tanken och ut o gasa ! :cpparty

Vad är det egentligen som är annorlunda med att ha insprutning på en tvåtaktare jämfört med att ha det på en fyrtaktare?
 
shoik skrev:
alltså det är ju svårt att göra det med en dator själv, då du gärna ska ha en "rullande landsväg" så att man ser ur den uppförsig över helaregistret utan att kanske behöva "åka" någon stanns med den, jo visst munstyckena på förgasaren är ju ingen exakt vetenskap.
Och insprutning ger ju en överlägsen exakthet, men som sagt dyrt och mycket svårt att göra själv om man inte har tillgång till rätt grejor :)


Ja givetvis om man har en bänk, annars blir det svårare :)
 
NatoN skrev:
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)


alla af1 o rs 89 o uppåt med 123 motorn har allti 28mm förgasare som orginal!!
 
Haha, jasså Oskar? Du ska köpa hoj? Lycka till! :tummenupp

sismo, ett år hit eller dit gör väl ingen skada? :7peta :tungan
 
MJ skrev:
alla af1 o rs 89 o uppåt med 123 motorn har allti 28mm förgasare som orginal!!

Eh, nej.

AF1 sintesi (89-90) och AF1 sport (90) har dellorto PHBH 28mm orginal, medans AF1 Futura, AF1 Futura2, AF1 Sport Pro och RS extrema har dellorto VHSB 34mm orginal.

Bilder:
1: AF1 Sport
2: AF1 Futura (min gamla :kär )
3: AF1 Sintesi (replica)
4: AF1 Futura 2
5: AF1 Sport Pro
6: RS Extrema
 

Bifogat

  • 1sintesi.jpg
    1sintesi.jpg
    21.8 KB · Visningar: 39
  • 2sport.jpg
    2sport.jpg
    25 KB · Visningar: 39
  • 3af1 futura.jpg
    3af1 futura.jpg
    84.4 KB · Visningar: 48
  • 4futura2.jpg
    4futura2.jpg
    38.2 KB · Visningar: 49
  • 5sport pro.jpg
    5sport pro.jpg
    72.5 KB · Visningar: 60
  • 6rs extrema.jpg
    6rs extrema.jpg
    64.1 KB · Visningar: 45
Last edited:
Varför va du och kolla på en aprilia om du inte vill ha italiensk skrot?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top