motor RS125

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
är inne på att köpa lätt mc, har kollat massor nu... iaf, jag har varit och kollat på en Rs125 extrema-94 idag. Enda skillnaden jag vet är att den här har förgasare och dom nya (00 framåt) har insprutning. har hört att motorerna på en extrema heter rotax123, och på dom nya heter dom rotax122. är det nån annan skillnad? :va

är det samma motor i rs125 som i af1?
 
KalleNorton skrev:
är inne på att köpa lätt mc, har kollat massor nu... iaf, jag har varit och kollat på en Rs125 extrema-94 idag. Enda skillnaden jag vet är att den här har förgasare och dom nya (00 framåt) har insprutning. har hört att motorerna på en extrema heter rotax123, och på dom nya heter dom rotax122. är det nån annan skillnad? :va

är det samma motor i rs125 som i af1?


Ditt inlägg kommer att idiotförklaras :fatta! :kocko
nej :) bara skojja :7peta ingen fråga är för dum att ställa, och jag ska nog kanske kunna reda ut det för dig, för du har fattat det lite fel.

I AF1 sitter det en motor som heter rotax 123 (rätt mig någon om jag nu emot all förmodan har fel, af1:an är inte mitt område)

I Rs av modell "äldre" sitter det väll en rotax 123, men i "nyare" rotax 122.

Hur som helst så är det inte insprut på någon av dessa motorer (så där är du lite fel, inte ens dom aldra senaste har insprut, utan är försedda med förgasare från Dell' Ortho), och det är det inte heller på någon annan (bortsett från dom där 4- taktarna)

Det är ite heller någon STÖRRE skillnad mellan dessa motorer.


hoppas det var svar nog för dig.

:tummenupp
 
Last edited:
KalleNorton skrev:
är inne på att köpa lätt mc, har kollat massor nu... iaf, jag har varit och kollat på en Rs125 extrema-94 idag. Enda skillnaden jag vet är att den här har förgasare och dom nya (00 framåt) har insprutning. har hört att motorerna på en extrema heter rotax123, och på dom nya heter dom rotax122. är det nån annan skillnad? :va

är det samma motor i rs125 som i af1?



Stop här nu, insprutning på en 2 taktare? Nej alla har förknasare. Rotax 122 i rs:en

I extreman och futran är det rotax 123, naton(på forumet) vet väll vad skillnaden i största allmenhet är.

Motorerna rotax är jäävligt bra 2 takts motorer kan jag lova :)



Edit; sitter en 36 mm mikuni förgasare i futuran, 28mm Dell' Ortho i rs;en? Rätta mig om jag har fel :)
 
jag upptäckte det här med förgasare på nya också nu... han som sålde 94:an sa att det var insprutning på dom nyare, och godtrogen som jag är trodde jag på han... :gnissla
 
shoik skrev:
Ja det finns väll någon enstaka, och dom få diseltvåtaktare som finns har väll insprutning :D
Men anledningen att man inte har det är väll pga stora kostnader. :3freak

Aprilia ena skotermodell, den man kan trimma med gameboy har insprytning..
behöver inte va nån udda motor
 
Last edited by a moderator:
Jo jo Läste den tråden, men det finns ju endast på den senaste -04:an och det är inte heller många andra som har den!

Finns ju inte heller på 125 eller 250
men det kommer väll så småning om :)


jo sorry att det står "senast ändrad av shoik" tryckte fel.... hehe :) svårt att vänja sig vid det här
 
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)
 
NatoN skrev:
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)



Där har vi grabben :crash
 
NatoN skrev:
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)
ok...kvalitétsmässigt, vilken är bäst?
 
NatoN skrev:
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)


Sen har vi ju import rs:arna runt -97-98 med 34mm förgasare :):Rockbanan
 
Last edited:
KalleNorton skrev:
ok...kvalitétsmässigt, vilken är bäst?


Jag har kört 1100mil iår och den har fungerat hur bra som helst och fungerar fortfarande super. Det ända jag har bytt är lameller, tändstift och olja i växellådan ett antal gånger. Men fick hem kolven precis så ska väl byta den för säkerhetens skull.

Det gäller en Rotax 122
 
Jag läste någonstans om en cross som lanserades 2004 som hade insprutning och var tvåtaktare, 125 cc.
 
Jag är norsk, håper ni forstår mej!
Rotax 123 har en noe bedre girkasse enn 122, bortsett fra dette og forgasseren (34mm= 123, 28mm=122) er det ikke store forskjellene

Rotax 123's gearbox is a little better than 122's. Exept of this and the carbourator (34mm = 123, 28= 122), there's no other big differences
 
NorwayRacing skrev:
Jag är norsk, håper ni forstår mej!
Rotax 123 har en noe bedre girkasse enn 122, bortsett fra dette og forgasseren (34mm= 123, 28mm=122) er det ikke store forskjellene

Rotax 123's gearbox is a little better than 122's. Exept of this and the carbourator (34mm = 123, 28= 122), there's no other big differences

Grejen är den att det finns vissa rs125:or som kommer importerade från tyskland med just en rotax 122 och en förgasare som är av storleken 34mm, då dom har många olika varianter där nere men rent tekniskt sett inuti så motorn så är det inget som ser likadant ut enligt dom på starol.se
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top