Motor probelem zxr 750 års 90

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Nu är det så att jag var ute och körde en repa på vägen hem så märker jag att det plöttligt börjar knacka rätt mycket vid 6tusen rpm så jag höll mig under de varvtalen och svor hela vägen hem drygt 6km

när jag kommer hem ser jag att det är lite med olja i så jag byter olja och häller i ny olja och det slutar knacka men den går fortfarande trögt

det går inte och varva upp den i varvstoppet och den går som en påse skit.. jag har kollat om det var massa olja i lufftburken för jag kör på slangen rätt mycket men det var det inte och jag har kollar om den tänder oliga på tändstifften men det är bra förbränning på alla stifft.. kollade även om det var nått med tändkablarna men ja hitta inget där heller...

nån som tror sig veta vad det kan va för fel?

jag har kollat ¨så den inte har rappat på kammen och det hade den inte..
om en ventil har gått borde den ju gå illa på tomgång men det går bra upp till 6tuseb rpm typ
jag vetefan vart jag skall börja men jag får väll ta ett komp prov i helgen och se..

kan topplockspakningen gått?
Det kanske har nått ned bränsle sidan och göra kanske skulle kunna vara brännslepumpen eller om det har nått med tändningen och göra den motar liksom och går trögt som om den inte får nån soppa eller nått...

jaja jag har ingen aning hoppas nån har nått tipps =)

MVH Micke

Aj då, låter inte så kul. Jag har ju nästan samma motor i min 89:a, men har inte haft några problem med den än så jag har väl inte så många konkreta tips.

Verkar motorn gå runt fint under 6000 varv, eller går den konstigt där med på något sätt? Du kan ju t.ex. prova att dra runt den för hand och lyssna efter skrap/skrammel från vevlagren.

Hoppas det är nåt billigt.

Jåke skrev:
2476472 En okvalificerad gissning: skuret vevlager pga oljebrist.

troligen inte..

isåfall skulle det rassla men det rasslar inget nu och om ett vevlager har gått så kan man typ inte sitta på hojen för den vibrerar så mycket...

kompet skall ligga mellan 9.8 - 15kg på denna motor så vi får se om jag har komp på alla så är det troligen brännsle problem eller tänndings problem..

Last edited:
tror oså nåt stukit i motorn :näsblod

Har Gjort komp prov och det visar att kompet ligger mellan 15-17 bar villket det skall ligga mellan drygt, så det är ingen kolvring som har gått. Om ett Vevlager rasslar lite så skall den väll varva upp till varvbrytet för de?

har även provat och koppla bort brännsle pumpen och kört hojen med en annan bränsle adappte utifall det skulle vara bränsle pumpens fel..

nu har jag kommit fram till att det inte har nått med bensinen och göra så det är väll bara mäta alla el komponenter som har med det och göra. typ om varvstops modulen klipper för tidigt eller om det har nått med igniter boxen och göra... SUUUUUCK :mad:

skall även riva ner fögasarna och göra dom kliniskt rena igen och prova:argpådato

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...