Motor olja i gixxer?

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
är gsxr 1100 -94 känslig för vilken olja man använder,med tanke på koplings slir tlx.

går det bra med en helsyntet?
någon som har några tankar om statoils raceway?

/Mattias

Har kört Bandit 1200 (är väl samma koppling?) på Motorex 10W-40 delsyntet, Coop Forum 5W-40 Helsyntet och Biltema Helsyntet 5W-50 utan något slir. Statoil är säkert inte sämre, så det är väl bara att prova :)

Bytte till Motul helsyntet idag, inget slir ens med 1195cc med fullt pådrag på trean och fyran. Har även provat Agip helsyntet, lika samma där.

Jag har kört med Motul 300V helsyntet i många år och har aldrig haft några problem.

Helsyntet är inte att rekommendera till en sådan gammal hoj. Halvsyntet är det man bör köra på.

Vilken motorolja som helst av de vanligaste fabrikaten funkar i en 1100w. Undvik syntetiska biloljor, välj hellre en bil-mineralolja. Byt olja ofta. Ha gärna i en 20W50 olja eftersom vattenkylda 1100W'n är känd för att käka vevstakslager. Risken blir mindre om du är verkligt rädd om motorn när den är kall. Vill du impa på personen som står bakom dig i kön hos MC-handlaren, köp Mobil MX4T. Vill du impa på mig, köp Castrol GP 20W50. :D

tackar för alla snabba svar

hel syntet är inga problem med andra ord tack tack

/Mattias

v-g skrev:
För att motorn (lager osv) inte är konstruerad för den tunna oljefilmen som helsyntet ger.

Jag hävdar fortfarande att den största skillnaden mellan syntet och mineral/halvsyntet är att syntetoljan binder mer sot och annat. Har kört många mil med helsyntet i mina hojar och lager och annat mår fint.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag hävdar fortfarande att den största skillnaden mellan syntet och mineral/halvsyntet är att syntetoljan binder mer sot och annat. Har kört många mil med helsyntet i mina hojar och lager och annat mår fint.

Kört likadant jag med aldrig märkt nåt heller, men resonemanget stämmer. Kör på Halvsyntet nu.

Man ska köra med den motorolja som rekommenderas av tillverkaren DET är det rätta.

andersbrink skrev:
Vilken motorolja som helst av de vanligaste fabrikaten funkar i en 1100w. Undvik syntetiska biloljor, välj hellre en bil-mineralolja. Byt olja ofta. Ha gärna i en 20W50 olja eftersom vattenkylda 1100W'n är känd för att käka vevstakslager. Risken blir mindre om du är verkligt rädd om motorn när den är kall. Vill du impa på personen som står bakom dig i kön hos MC-handlaren, köp Mobil MX4T. Vill du impa på mig, köp Castrol GP 20W50. :D

Vet du något om Agrol Nova delsyntetisk 10W-40?
Vågar man köra med en sån olja i min TLS?
Känslig koppling så man vill inte chansa.
Ska man satsa på den dyrare 20W-50 du rekomenderade istället?

mer info här
http://www.agrol.se/agrooil/web/publish.nsf/vExternadoc/AgrolNovaPB/$file/Nova.pdf

LUNKEN skrev:
är gsxr 1100 -94 känslig för vilken olja man använder,med tanke på koplings slir tlx.

går det bra med en helsyntet?
någon som har några tankar om statoils raceway?

/Mattias
:banana Ville bara kolla min profil,jag lägger mig för tillfället inte i debatten,
ursäkta störningen.Oratix

Bifogat

• P8220001.jpg
    P8220001.jpg
    15.7 KB · Visningar: 85
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil