Motor köpes!

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
Hojlös pga skada
Jag skriver här då ingen verkar läsa Säljes/Köpes delen.

Jag behöver en encylindrig motor med minst 500cc och med så mycket effekt som möjligt med så kompakt motor som möjligt. Elstart är ett krav.

Jag har kollat på tex Suzuki DR 650 och KTM 525, 625 och 640 bla.
Nån som har mer tips på hyfsat vridstarka motorer som är lite kompakta?

Den ska monteras i en ATV så utrymmet är väl lite begränsat.

Skicka PM eller skriv här om nån har tips på en vettig motor.

Last edited:
Jag skriver här då ingen verkar läsa Säljes/Köpes delen.

Jag behöver en encylindrig motor med minst 500cc och med så mycket effekt som möjligt med så kompakt motor som möjligt. Elstart är ett krav.

Jag har kollat på tex Suzuki DR 650 och KTM 525, 625 och 640 bla.
Nån som har mer tips på hyfsat vridstakra motorer som är lite kompakta?

Den ska montaras i en ATV så utrymmet är väl lite begränsat.

Skicka PM eller skriv här om nån har tips på en vettig motor.

http://www.blocket.se/vi/11877542.htm?ca=22_s

Ja det var ju synd. Ingen annan som har tips på vettiga motorer? Det behöver inte vara så ni har en motor, utan det räcker med bra tips på motor som kan passa.

Inte funderat på en motor från en cr500 alt kx500. Kompakt och effektstark men saknar elstarten, dock rätt annorlunda! Annars kanske en husa 650-motor?

Finns ju många olika krav på motorer, frågan är ju lite vad du är ute efter lite mer specifikt egentligen.

Vad är tanken med Quaden? Bruksfordon eller Rejs?
Vad får kalaset kosta?
Hur mycket service är acceptabelt?
Hur pass kompakt bör den vara?
Vikt på motor viktigt?
Vatten eller luftkyld?
Ny alt. begagnad?
etc...

Finns ju rena rejsmotorer med elstart som KTM 525, Husaberg 650, Husqvarna 510 , Vertemati 570 etc.

Mer bruksiga motorer med elstart...
KTM 625/640, Yamma 660, Sucka 400 (liten kanske)

Slöare men enklare motorer med e-start
Sucka DR650, DR800, Honda XR650L

Finns ju många olika krav på motorer, frågan är ju lite vad du är ute efter lite mer specifikt egentligen.

Vad är tanken med Quaden? Bruksfordon eller Rejs?
Vad får kalaset kosta?
Hur mycket service är acceptabelt?
Hur pass kompakt bör den vara?
Vikt på motor viktigt?
Vatten eller luftkyld?
Ny alt. begagnad?
etc...

Finns ju rena rejsmotorer med elstart som KTM 525, Husaberg 650, Husqvarna 510 , Vertemati 570 etc.

Mer bruksiga motorer med elstart...
KTM 625/640, Yamma 660, Sucka 400 (liten kanske)

Slöare men enklare motorer med e-start
Sucka DR650, DR800, Honda XR650L

Det är tänkt att bli bruksfordon med lite inriktning på lek. Jag har tänkt förlänga svingen för körbarhetens skull. Jag bor sådär 800m från jobbet som är en bilverkstad, så det där med service är inga problem, kommer nog bli skruvning och moddning hela tiden.
Jag vet mer hur kompakt den ska vara när jag får hem ATV´n. Då kan jag måtta och verkligen bestämma mig för vad jag ska ha. Nu är det mest så att jag kollar vad som skulle kunna passa, och sedan kollar vad som passar plånboken och sedan ser vad jag verkligen behöver och vill ha.

Den är vätskekyld som den är nu, så en vätskekyld motor vore det bästa, men eftersom det inte handlar om jättelånga sträckor det ska köras så kommer det även funka med luftkyld.

En begagnad motor är väl det jag inriktar mig på. Mest för plånbokens skull.
Prislappen är tänkt att hamna på ca 10.000 om jag har tur.
Jag har hittat bla en DR650 motor komplett för 10, och då är ju den luftkyld och har elstart.

Det där med effekten känns rätt viktig ändå för det är ingen idé att bygga på tex 400 som inte ger så mycket mer effekt för pengarna, så det ska väl minst vara en 500 med bra med mos.

Det är tänkt att bli bruksfordon med lite inriktning på lek. Jag har tänkt förlänga svingen för körbarhetens skull. Jag bor sådär 800m från jobbet som är en bilverkstad, så det där med service är inga problem, kommer nog bli skruvning och moddning hela tiden.
Jag vet mer hur kompakt den ska vara när jag får hem ATV´n. Då kan jag måtta och verkligen bestämma mig för vad jag ska ha. Nu är det mest så att jag kollar vad som skulle kunna passa, och sedan kollar vad som passar plånboken och sedan ser vad jag verkligen behöver och vill ha.

Den är vätskekyld som den är nu, så en vätskekyld motor vore det bästa, men eftersom det inte handlar om jättelånga sträckor det ska köras så kommer det även funka med luftkyld.

En begagnad motor är väl det jag inriktar mig på. Mest för plånbokens skull.
Prislappen är tänkt att hamna på ca 10.000 om jag har tur.
Jag har hittat bla en DR650 motor komplett för 10, och då är ju den luftkyld och har elstart.

Det där med effekten känns rätt viktig ändå för det är ingen idé att bygga på tex 400 som inte ger så mycket mer effekt för pengarna, så det ska väl minst vara en 500 med bra med mos.

dr800 juhe :yoparty
måste de mätas nåt så finns det en i garaget. :)

sen bruka de väl inte va nå problem o bygga lite på bredden på dom där?
kle500 gpz500. paralell (twin/rad2a)

oh oh oh..
rd 350?!

Last edited:
dr800 juhe :yoparty
måste de mätas nåt så finns det en i garaget. :)

sen bruka de väl inte va nå problem o bygga lite på bredden på dom där?
kle500 gpz500. paralell (twin/rad2a)

oh oh oh..
rd 350?!

Ja en DR800 skulle ju sitta fint :)
väntar även på mått på en cbr 600 motor.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda