Motor full med soppa?!?!?

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Mitt i all tristess framför datorn så ringer Ravetrancer och säger att han har ett batteri till mig, glad i hågen när jag fått det småspringer jag upp till garaget för att koppla in det i bågen! väl inkopplat inser jag att det är ännu tommare än mitt batteri!! jaja... shit happens tänker jag och bestämmer mig för att ragga upp någon med startkablar i garaget! ut ur trapphuset kommer en kille och jag hugger honom och frågar om han har lust att hjälpa mig! "Visst" säger han och hämtar bilen och kablar.
Jag backar ut hojen och kopplar upp det som det ska vara och blir jätteglad när jag hör att soppapumpen "låter" i rätt hastighet.
Döm om min förvåning när hojen startar på en burk och jag vänder mig om för att se EN FONTÄN AV SOPPA UR BURKEN!!!
Panikslagen avbryter jag arbetet och hinner tänka samt säga en hyfsat lång ramsa....

Summa summarum så var aldrig batteriet slut! det var bara det att startmotorn inte orkade dra runt en motor full med soppa i cylindrarna! FAAAAAN I HELVETE VAD ARG JAG ÄR :finger

Är det någon som har en susning om vad som hänt??
nu senast har hojen varit inne på service för att den tömde flottörhusen och dom konstaterade att nålventilerna var full med skit! så dom rensade dom! Kan det ha något med det att göra?

Ett stort tack iallafall till Rave.. samt killen på CBR:en (uppfattade aldrig ditt namn)

ulf o anders, hjälp killen nu på nåt sätt så han vet vad han skall göra..... :)

Töm ur oljan och fyll på ny innan nästa startförsök!
Om det är förgasare på hojen så är det väl en flottör somhängt sig

Du är problemet på spåret!
flotör nålarna har inte tätat.å ser det ut som på min gsxr1100 så finns det inga överflödnings slangar på fuggarna bara flotör hus venilations slangar som går till luft burken.
så när nivån i flotör husen blir för hög så börjar det rinna soppa in i cyllarna(cyllen).
gå tillbaka å fråga vad mecken har pysslat med
han borde ha gjort ett läck test :fakta

nästa gång det händer ta ut ett stift å dra på starten så du tömmer ur cyllen.
hoppas du inte har tryckt sönder typ topp packning eller nåt.

/Mattias

Kolla iallafall oljenivån i motorn så det inte har kommit ner bensin i vevhuset. Bensiblandad olja är inte bra!

Ok! det där med oljan hade jag inte tänkt på! *puh*
så jag får alltså ta den på släp till verkstad...
är det sånt här man ska hålla på med när hojsäsongen just börjat? jag blir så less...

men tack för ideérna iallafall! :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...