Motor från gsxr 600 98 -> 750 99

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Hej!

Jag har en Gsx-R 750 års 99 där en cylinder (kolv ventil mm) gått sönder.
Min fråga är då hur mycket det är som passar från en Gsx-R 600 98 till en 750 99.

Anledningen till detta är att det finns billiga 600 98 (ca 15000) och det skulle kosta ca 12 000 att laga min. Så funderar då att ha min nuvarande hoj som reservdels hoj, förutsatt att det går att byta motor eller motordelar mellan dessa hojar.
Någon som har koll på hur det fungerar mellan dessa hojar eller finns det andra som passar bättre/rätt av?

Har inte jätte bra koll så tacksam för hjälp och tips :)
 
600 har förgasare till och med 2000, och 750 98 och framåt har insprut. Jag är inte säker, men kanske att oljesumpen kan passa mellan motorerna men inte mycket mer än så.

GSXR 750 96-97 har förgasare och det enda som skiljer dessa motorer åt (förutom det självklara som förgasarbrygga och insprutsbrygga) är kammaxlarna om jag minns rätt.
Mitt tips är att du hittar en GSXR 750 som reservdelshoj. Finns några billiga på blocket nu såg jag.

MVH Phille
 
600 har förgasare till och med 2000, och 750 98 och framåt har insprut. Jag är inte säker, men kanske att oljesumpen kan passa mellan motorerna men inte mycket mer än så.

GSXR 750 96-97 har förgasare och det enda som skiljer dessa motorer åt (förutom det självklara som förgasarbrygga och insprutsbrygga) är kammaxlarna om jag minns rätt.
Mitt tips är att du hittar en GSXR 750 som reservdelshoj. Finns några billiga på blocket nu såg jag.

MVH Phille

Nja, tror det är mer som skiljer mellan förgasar och insprutnings srad-750. Om inte annat så är det ett gäng givare till insprutningen som inte behövs på förgasar-dito, exempelvis givare mot kam och vevaxel, eventuellt även en växelindikator (den senare kan i sådana fall lätt lura), växellådan var också annorlunda även om de kanske passar ihop ändå. Gasargixxern har förvisso TPS men jag tror inte det var samma typ som på insprutaren, fast just denna kanske går att flytta över. Men få ihop något på kam och vevaxlar blir nog för mycket, enklare att konvertera åt andra hållet vilket en del gjorde med 98or och 99or då dom inte hade sekundärspjäll och deras insprutning ansågs av vissa puritaner som lite för ryckiga för bankörning.

600 blir det än mer. Övre motorfästet hade annan höjd och tändsystemet var på 750 av äldre två spolar med två tändhattar var medan 600an kör med en tändspole i varje tändhatt. Ja sen saknas alla sensor som förgasar-750n, tror inte ens den hade tps då den hade enklare förgasare utan solenoider.

Lägg några dagar extra på att hitta rätt motor så blir du gladare...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top