Motor Exc 125 ?

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Exc 125 ?

Har sökt lite men hitta inget svar, ja undra om de sitter samma motor i KTM exc 125 som sx 125?
Eller om de satt en lite snällare motor så man inte behöver byta kolv lika ofta som vanliga crossen. Annars kan ja väll tänka mej att dom är olika drevade.
Är de någon som som har en exc 125 o kör lagom lungt kan ni ju svara hur ofta ni kolvar om :tungan
 
Last edited:
jacke25 skrev:
2564523 Har sökt lite men hitta inget svar, ja undra om de sitter samma motor i KTM exc 125 som sx 125?
Eller om de satt en lite snällare motor så man inte behöver byta kolv lika ofta som vanliga crossen. Annars kan ja väll tänka mej att dom är olika drevade.
Är de någon som som har en exc 125 o kör lagom lungt kan ni ju svara hur ofta ni kolvar om :tungan
1 ja det är samma motor men avgasrrör å tändning skiljer för att få bättre botten. Bärgren kör lugnt på vägen, flatout utanför (vilket han verkar va 90% av tiden.) för mig han körde 340 mil innan han bytte dvs en halv sesong. Inte så blodigt. Annars kan du köpa min :D
 
jacke25 skrev:
2564523 Har sökt lite men hitta inget svar, ja undra om de sitter samma motor i KTM exc 125 som sx 125?
Eller om de satt en lite snällare motor så man inte behöver byta kolv lika ofta som vanliga crossen. Annars kan ja väll tänka mej att dom är olika drevade.
Är de någon som som har en exc 125 o kör lagom lungt kan ni ju svara hur ofta ni kolvar om :tungan

Norrköping :yoparty

600 mil per kolv har jag hört ska vara en bra riktlinje, men det beror ju på lite hur du kör den med, kör du den drevad för acceleration och ork och varvar mycket (cross stil) så dröjer det inte många timmar innan du får byta kolv, 15 eller nåt sånt, eller har jag fel? :confused:
 
jag kör med snälla drev på min sen motorbromsar jag aldrig m.m m.m så jag har satt upp 700 mil som riktmärke :)
 
Det kvittar om du motorbromsar eller inte på en gat tvåtaktare.
Förgararen ger tillräckligt med bensin/oljedimma på tomgångsläge för att smörja ordentligt vid motorbroms dvs högre varv.
 
Jösse skrev:
2564837 Det kvittar om du motorbromsar eller inte på en gat tvåtaktare.
Förgararen ger tillräckligt med bensin/oljedimma på tomgångsläge för att smörja ordentligt vid motorbroms dvs högre varv.
Ja på en gathoj ja. Exc är ingen gathoj i den bemärkesen det är en tävlingshoj som man får köra på vägen med, glömmer man det blir man fattig.

Edit: säger inte att jag vet bättre eller så men bara att man inte ska tro att det är en touringhoj...
 
Jösse skrev:
2564837 Det kvittar om du motorbromsar eller inte på en gat tvåtaktare.
Förgararen ger tillräckligt med bensin/oljedimma på tomgångsläge för att smörja ordentligt vid motorbroms dvs högre varv.
nä för om jag slår av helt så stryps bensintillförseln alldeles för mycket för att motorn ska må bra
 
-Rosen- skrev:
2565118 nä för om jag slår av helt så stryps bensintillförseln alldeles för mycket för att motorn ska må bra
Skruva upp tomgången då till 2500rpm:P

(elr bara koppla och bromsa, gör som ni vill) :tungan
 
zpeppy skrev:
2565592 Skruva upp tomgången då till 2500rpm:P

(elr bara koppla och bromsa, gör som ni vill) :tungan
har inget alls med tomgången att göra då den är bra, det är mer att nålens läge stryper tillförseln. detta för att få ut max varv :yoparty
 
Okej okej nu har ja fått lite svar, tänkte köpa en sådan o leka me över vintern:yoparty . Så nu undrar ja om de finns tändningslås, hastighetsmätare och styrlås på dom ? Några andra nackdelar med dom ?
 
jacke25 skrev:
2565825 Okej okej nu har ja fått lite svar, tänkte köpa en sådan o leka me över vintern:yoparty . Så nu undrar ja om de finns tändningslås, hastighetsmätare och styrlås på dom ? Några andra nackdelar med dom ?
styrlås finns, hastighetsmätare finns, tändningslås får du fixa själv
 
på min har jag ca 25-30h som riktmärke:gnissla kör ganska hårt så det behövs nog, har min drevad för axx 14/45 + motardfälgar så man liggar ganska mkt på vrav med den.
 
Motor

är det nån som kan fixa 125 manual åt mej, behöver till min koppling till min 125 ktm cross men jag har inte lyckats hitta någon manual:(
 
-Rosen- skrev:
2565806 har inget alls med tomgången att göra då den är bra, det är mer att nålens läge stryper tillförseln. detta för att få ut max varv :yoparty

Ställ in den ordentligt istället..
 
på rm:en är det 18tim:huvet men man kan köra några tim till utan att de spelar roll... men ett kolvkitt till en ktm går på 900 så de sprollar ju, har man råd med ktm:en har man nog råd med kolvbyten :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top