MotoGP

jujan

Medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
CBR 1000 Repsol
MotoGP jag har hört att dem kör med 800 cc nu och 4 taktare nogån som vet
om det är sant lr inte ?

:D

Ja.. 4-taktare har det ju varit ett par år redan

990cc tills detta året då man gick över till 800cc (efter påtryckningar från Honda sägs det)

Men kör alla med 4-takt eller kör de med tvåtaktare med lägre volym också? Var i Assen i år och det lät som det var både och, eller är de bara så vanvettigt trimmade att de låter som tvåtakt?

Mer fakta tack.. effekt??

125 och 250 är fortfarande 2takt!

800 är 4takt tidigare som sagt 990

Vad gäller effekten vet jag inte en 250 ligger väl lite under 100hk kanske?

MotoGP teamen säger att det är "över" 200hk i hojjarna om jag inte minns fel.

Last edited:
när de var 500 cc så var de 2 taktare därför såg man så mycket rök från deras utblås för de hade blandat olja som vanlig men och då hade dom mellan
230-250 hk toppade 330 mer lr mindre
men 800 nu !!!! och 4 taktare då har dom mer vrid än 2 taktare fyran säger jag bara

när de var 500 cc så var de 2 taktare därför såg man så mycket rök från deras utblås för de hade blandat olja som vanlig men och då hade dom mellan
230-250 hk toppade 330 mer lr mindre
men 800 nu !!!! och 4 taktare då har dom mer vrid än 2 taktare fyran säger jag bara

Ojoj...

De gamla 500cc 2-taktarna nådde ungefär 200 hästar som mest.
De hade mest troligt ungefär samma max vridmoment som de nuvarande 800-kubikarna, men om du med "vrid" menar brett register och mycket effekt på lägre varv så ja, då har 800cc mer :)

990cc som man körde med förra året var uppåt 250 hästar och nosade och högsta toppfartnoteringen på dem är (väl?) 343km/h.

ja vrid är att man bhöver inte varva föratt utnyttja hästarna
men dem säger altid mindre hästar än va dom har i verklighet

ja vrid är att man bhöver inte varva föratt utnyttja hästarna

Nej, inte ens i närheten av att vara rätt, men som sandstream säger så finns det en allmän uppfattning att det du beskriver skulle vara "vrid"... men men..

Oavsett vilket så hade de gamla tvåtaktarna ett väldigt smalt register. På ett par tusen varv på topp gick dom som dom skulle och levererade bra med effekt, men kom man ner på för låga varv var det stendött. Så dom var lite lynnigare att köra helt klart!

Appropå vrid...

Var lite kul när kommentatorerna pratade om 50 kubikarna under förra racet eller om det var kvalet... Dom toppade över 200 blås och hade kring 14 växlar :yoparty Det var nog ganska smalt register på dom :D

990cc som man körde med förra året var uppåt 250 hästar och nosade och högsta toppfartnoteringen på dem är (väl?) 343km/h.

Jag har egentligen inget minne, men jag får flashar som säger "Capirossi", "Catalunya", "snabbare än F1", "357 km/h". Men som sagt det kan vara helt fel och helt orelaterat :)

Jag har egentligen inget minne, men jag får flashar som säger "Capirossi", "Catalunya", "snabbare än F1", "357 km/h". Men som sagt det kan vara helt fel och helt orelaterat :)

Jag tror du inte riktigt har rätt flashar... :hihi

MotoGP.com säger att Alex Barros har topphastigheten på den banan med 339,4 km/h.

Annars är det Shanghai med 343,7 och Mugello med 342,9 km/h som är värst. Eller var värst med 990 cc.

EDIT: Motsvarande hastigheter med 800 cc är: Catalunya: 321,1 km/h, Shanghai: 337,2 km/h, Mugello: 323,3 km/h.

Last edited:
Jag tror du inte riktigt har rätt flashar... :hihi

MotoGP.com säger att Alex Barros har topphastigheten på den banan med 339,4 km/h.

Annars är det Shanghai med 343,7 och Mugello med 342,9 km/h som är värst. Eller var värst med 990 cc.

EDIT: Motsvarande hastigheter med 800 cc är: Catalunya: 321,1 km/h, Shanghai: 337,2 km/h, Mugello: 323,3 km/h.

Jävla opålitliga flashar...

Fast är du helt off nu? Var inte Capirossi toksnabb på något försäsongstest (första gemensamma)? Över 350Km/h?

347,4 2004 på catalunia tester, så vi närmar oss.. :)

"Loris Capirossi ångade upp sin Ducati Desmosedici i sjuka 347,4 kilometer i timmen! Viss medvind drog förvisso sitt strå till stacken, men ändå..."

http://www.bike.se/content/285/

Last edited:
347,4 2004 på catalunia tester, så vi närmar oss.. :)

"Loris Capirossi ångade upp sin Ducati Desmosedici i sjuka 347,4 kilometer i timmen! Viss medvind drog förvisso sitt strå till stacken, men ändå..."

http://www.bike.se/content/285/

Ok, just det testet står inte med på MotoGP.com men det stämmer säkert. Det var det året som Barros slog till med den hastigheten jag skrev ovan. :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...